Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog: Volvo 240


sniffy

Anbefalte innlegg

NB: Bruker imageshack som host akkurat nå, har ikke noen god grunn til dette, men det var bare slik det ble, og serveren deres er ikke av den kjappeste, og når i tillegg alle bildene må være lastet inn før di blir nedskalert til en mer passende størrelse så tar det litt tid før tråden ser "normal" ut.

Skal bytte bilde host snart, men det innebærer att jeg må laste opp alle bildene til en annen server, i tillegg sitter jeg på ei forbanna drittlinje for tiden, så, alt til sin tid :)

Okei, lite beskrivende tittel, men får spille litt på nyskjerrigheten ;)

 

En liten historie time først:

Det hele begynte allerede når jeg var 16, man begynte og se litt framover, og tenkte det at det hadde vært greit med noe og fikle med når man hadde noe tid til overs.

Greit man går på skole osv. men fortsatt jeg hadde jævlig lite og ta dagene til i mellomtiden, så hvorfor ikke begynne og skru bil?

Og med en far som har jobbet på volvo verksted og som har eid amazon helt til han nå nylig solgte den så ble jo valget av merke en smal sak, men hva skulle man velge?

 

Jeg bor da oppe i det kalde nord, nærmere bestemt Harstad, så bakhjulstrekk for og kunne ha det morsomt både sommer og vinter var obligatorisk, men amazon syntes jeg ble for gammelt til min fars store skuffelse, og det eneste som var aktuelt var di tre siste skikkelige bilene med ortnlig bakhjulstrekk som volvo laget, nemlig 240, 740 og 940, men hvilken?

 

740 klarte jeg rett og slett ikke og finne noen gode priser på, bare sørpå, men var ingen som var så særlig hypp på og kjøre tur/retur 150mil for og hente en bil, og fly er jo heller ikke gratis.

 

940 ble for dyrt, dessuten liker jeg ikke helt utseende på 940 heller..

 

Dermed ble valget enkelt, fant en strøken volvo 240 i Kasfjord rett utenfor Harstad, den var i hvertfall strøken sånn som den så ut der den sto, noen rustflekker på tak og bagasje lokk, men manglet låsen på bagasjelokket da damen hadde hatt innbrudd i bilen for en stund tilbake.

Så vi dro bort og slo av en hyggelig prat med en litt eldre dame oppi 50årene, hun kunne fortelle att bilen bare har hatt 2 eiere, en eldre hærre som ligger under 7fot jord, og henne selvfølgelig så bilen er hel seg selv, og bærer kun små preg av att det er en kvinne som har eid den(noe små bulker/sprekker i forskjerm og bakskjerm, men som alle vet er disse av plast og ca. gratis og skifte, ellers er bilen like hel, ingen skjevheter eller noe).

 

Så etter og ha diskutert litt fram og tilbake kom vi fram til prisen, hun ville ha 10 000, men etter noe pruting ble det til 8 000.

 

Så, ett stykk volvo 240 handlet inn, hva kan man gjøre med denne montro?

Så over til selve prosjektet:

 

Info om bilen:

Bilen er en 1988 mod volvo 240, og har pr. i dag rullet 206 580km

I bilen står det en B230F motor, og i følge det som står i vognkortet så skal det vist nok være "injection", regner med det bare er Lh 2.2 det er snakk om :p

M45 4 trinns kasse

Blien er Hvit med blått interiør

Ellers så vet dere hvordan standard 240'er ser ut, og min er ikke noe unntak ;)

 

Det som er gjort med bilen:

Fikset oljelekasje i front av motor

Refleksplate

Spredere m/park

hjemmelaget hattehylle

Hjemmelaget basskasse

Lakkert leppe under frontfanger i bilens farge

Fått montert spiller i topp av dashbordet

Byttet forseter

Rust i kanaler er borte

Koblet om lys i baklyktene

m.m.

 

Det som skal gjøres med bilen:

Få fikset flekkene på taket

Få tak i orginal turteller for og erstatte klokka i dash med

Felger

Senk

3" eksos helt fra motor og ut.

Trekke om seter, både bak og forran til svart skinn(holder allerede på med dette).

Plukke servo av delebilen som kommer om 1 uke og sette den over på min, da min er gått i stykker.

Bytte til lh 2.4 vet ikke helt om jeg må bytte motor for og gjøre dette? men det skal jeg finne ut av :)

- Chip etter bytte til lh 2.4

A, K eller VX kam

Planing av topp

Hente 5 trinns kasse fra enten 740 eller 940

m.m.

 

Når alt overstående er gjort så skal motoren TIC konverteres, men dette får ligge til jeg har økonomi til dette.

 

Ønskeliste:

Org. turteller til instrument panelet er omtrent umulig og finne tak i, noen som har en liggende, så kan vi bli enig om en pris? :)

Om det er noe mer så blir jeg sikkert og spørre senere :)

 

Til og starte med må jeg bare beklage, men jeg har på en eller annen måte klart og slette bildene av bilen sånn som vi hentet den, men jeg har bilder fra og med det første som er gjort til og med det siste som er gjort :)

 

 

Vel, det første som måtte fikses var en liten oljelekasje i motorrom:

 

j8it02.jpg

Noen gamle pakninger eller tetteringer som hadde sprunget lekk pga. tidens "ustoppelighet" som jeg liker og kalle det :p

 

Så, av med dekselet, og ut med tetteringene og pakningen:

 

rwo3mq.jpg

Det som det er snakk om er deskelet i bunn forran på motoren, og nei det er ikke oljepannen det er snakk om :p

Dårlige bilder, men håper dere klarer og se hva jeg skal fram til ;)

 

En liten vask av dekselet, og har fått satt i nye tetteringer:

 

2lc7gw5.jpg

 

Og mens jeg var i gang så tok jeg en shinings av di rustne reimhjulene og:

2isd2tk.jpg

bilde045.jpg

bilde0010.jpg

 

Alt ferdig montert, samt at jeg byttet registerreim å drivreimer:

 

bilde020.jpg

 

Så var det leting etter rust da:

 

bilde025.jpg

bilde026.jpg

 

Hull o.0

 

bilde027.jpg

 

Så tok man ut interiøret for og lete etter rust under mattene:

 

bilde017.jpg

 

Så begynte man og fikse på det da:

Fiksing av rust rundt bakrute:

 

bilde011n.jpg

 

Inni selve bilen:

 

bilde015k.jpg

 

Midlertidlig opplagringsplass mens jeg holdt på inne i bilen:

 

bilde028.jpg

:p

 

I front var det noe rust rundt lyktene, spessielt rundt festene til lista over frontfangeren, men jeg ville prøve noe nytt i samme slengen, så jeg tok ut lyktene, pusset ned rust og pusset over hele fronten med sandpapir før jeg grunnet det hele:

 

bilde000.jpg

bilde001w.jpg

 

Så lakket jeg det hele svart:

 

Bilde002.jpg

bilde003.jpg

 

Og slik så det ut når lyktene var på plass(fail kameravinkel btw):

 

bilde006l.jpg

 

Så kom snøen sigende på, og bilen ble stående over vinteren, men tok selfølgelig opp arbeidet igjen så snart snøen var borte igjen, og kommende er det som har blitt gjort i år(ikke så alt for mye desværre siden jeg er student og måtte jobbe i sommer for og kunne overleve :p):

 

Først og fremst har jeg fått kanalene sveiset, grunnet og lakkert med bodyshoot midlertidlig:

 

dscf0018b.jpg

Grunnen til di hvite stripene på body shooten er att fattern var desperat etter og prøve den nye polerings maskinen sin(sånn vinkelsliper lignende sak med sånn polerings ting tang i andre enden), ser bra nydelig ut på det svarte etter på? eh?

 

Uansett, jeg tenkte på og lakke listene nede på bilen svart, og som dere ser på bildet så har jeg satt på den ene lista, hvordan blir det tror dere?

Har bare lakket ett test eksemplar her, men tror det blir bra om jeg lakker alle disse listene svart, dette gjelder også for di beslag lignende listene som ligger under bakfangeren.

 

Fortsatt noen flekker igjen på taket(lakket i fjor med hvit spraylakk fra europris(bare for og få stoppet rusten), så det ser ikke ut..

 

dscf0017f.jpg

 

Men så gikk jeg rimelig lei av og lakke, kjøpte noe plastgrunning og lakket underleppa til frontfangeren i bilens farge, det ser så fantastisk mye bedre ut, også monterte jeg spredere:

 

dscf0024j.jpg

 

Og siden jeg har gått på elektro for to år siden, og data og elektronikk i fjor, og nå studieforberedene på bygning, så loddet jeg inn noen park pærer i sprederene på 5 watt(samme som oppe på sidene), så kjøpte jeg en bryter på biltema som også ble modifisert til og fungere som en "endevender", denne fungerer slik att kabelen fra tåkelysbryteren går til denne bryteren og til hovedlyset relèet til hovedlyspærene i sprederene framme, men når man skifter stilling på bryteren så sendes strømmen fra tåkelysbryteren til parklysene i sprederene.

Slik kan jeg enkelt skifte mellom kjøre/park lys i sprederene.

 

Resultatet ble slik:

 

dscf0011fu.jpg

 

Disse sprederene skal da selfølgelig felles inn i frontfangeren etterhvert.

 

Men siden det da er ulovelig og ha parklys i sprederene(og siden jeg stortsett kun blir å bruke dette til og "showe off"(se hva jeg har, det har ikke du...), harry til tusen, men ser ikke så ille ut da :)), så koblet jeg en liten diode fra kabelen til parklysene, og inn i dashbordet, slik att gløde lampen lyser så snart jeg skrur på parklysene, slik att om jeg uheldigvis skulle komme i skade for og har skrudd dem på og glemme det, så slipper jeg og faktisk måtte gå ut for og sjekke..

 

Resultatet ble slik:

 

dscf0023i.jpg

Og som dere sikkert vet, så brukes jo kun denne gløde lampen til biler med diesel motor, så da er det vel like greit og bruke den til noe fornuftig :p

Så fra nå av kalles gløde lampa for ulovlighets lampa :)

Og mens dere ser på bildet så ser dere vel at bilen bare så vidt er innkjørt? ;)

 

Ellers så har jeg flyttet spilleren opp i dashbordet, og det er jeg noe sinnsykt glad for, er utrolig irriterende og ha den liggende nede bakom girstanga:

 

dscf0022t.jpg

Monterings ramma er forrøvrig bestilt fra xtremecar.no, bare og gå inn på siden dems og søke på "volvo 240" så kommer den opp :)

 

Ellers så har jeg koblet om baklysene slik att hele nederste rad lyser sammtidig, også har jeg fått fikset refleks plate! :).

 

dscf0013bd.jpg

Dette kan gjøres enkelt på denne måten:

Bake på venstre baklykt kommer det inn 2 hvite kabler, klipp av disse og blinde di endene som kommer ut i fra karosseriet og den ene som kommer fra koblinga på lampa.

Deretter skøyter du bare sammen den siste hvite stumpen til den røde kabelen som kommer inn på kontakten til selve lampa(se bilde for eks. på hvordan dette kan gjøres)

 

dscf0019hs.jpg

 

På høyre side kommer det bare en hvit kabel inn på kontakten, klipp av denne og blind den delen som kommer ut av karosseriet, og skøyt den andre delen sammens med den brune kabelen som kommer inn på kontakten

 

dscf0035k.jpg

 

Bare synd disse lyktene ikke sprer lyset ned over ytterkanten av den ytterste lykta :/

Når det gjelder spørsmål om lovligheten av dette:

Det er fullstendig lov, du må bare skifte fra 21w pære til 5w i tåkelysene bakerst :)

Bare sånn, vist noen lurer på hvordan dette gjøres :)

 

 

Så har jeg fått fikset "nye" seter.

 

dscf0016g.jpg

Disse har jeg begynt og trekke om i skinn

 

dscf0010lr.jpg

Og jeg har forresten ikke rørt en symaskin siden 5 klasse:

 

dscf0031d.jpg

 

Og mens jeg var ute en tur i dag så tok jeg en titt i framme i motorrommet

 

dscf0028m.jpg

 

Det ser rimelig tragisk ut oppi der, og jeg funderte på hva jeg kunne gjøre for og få det til og se bedre ut, lakke topplokk har jeg planer om uansett, må bare bestemme meg for en farge, samt få spylt rommet rent.

 

Ellers er jeg helt tom for ideèr :dontgetit:

Skal jeg lakke noe så blir det med spraylakk kjøpt på biltema eller noe, kanskje mekonomen slik at jeg har lakk som stemmer over ens med fargen som var der fra før eller en annen farge som jeg liker veldig godt, ikke noen andonisering eller forkromming av deler, økonomi er stikkordet...

Noen som har noen forslag og kanskje?

 

Og helt til slutt, sånn som en hyggelig avsluttning på min første post i min egen worklogg, noen stemningsbilder av hvordan bilen ser ut akkurat nå, tatt for 1 time siden ;)

 

dscf0024j.jpg

dscf0027to.jpg

 

I morgen skal hvite blink hentes, både framme og på siden, samt baklys med hele øverste rad hvit, i tillegg så ligger det 2 stk orginale monterings rammer for 52mm instrumenter på siden av dasbord, og ikke di plast dekslene som sto der som jeg bare har borret hull i slik at det blir å se litt bedre ut :)

 

Det var alt for i dag :)

 

Mvh. Stian

 

Edit: Fikset ett par trykkeleifer, og er sikkert en hel drøss igjen, kommer bilde i morgen av basskasse, hvordan forsterker er montert, hvordan hattehylla ser ut, og selvfølgelig bilde med nye lykter, god natt ! :)

Endret av sniffy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nøyaktig uten kunnskap, tok symaskin sertifikatet i 5 klasse, og etter det har ikke symaskin vært brukt i det hele tatt :)

 

Morsomt og rote i gamle kunnskaper i hvertfall, men vi holdte aldrig på med noe presisjons sying i 5 klasse heller da :p

 

Sømmene synes dog kun fra den siden som bilde er tatt, og grunnlaget er enkelt:

Satte maskinen i reværsj når jeg skulle sy framover, og oppdaget ikke dette før jeg kom helt til enden, da først fikk jeg svar på hvorfor stoffet var så tungt og dra gjennom maskinen :p

 

Takk for respons i hvertfall :)

 

Når det gjelder kveldens kommende updates, så holder jeg på og sette på hvite blink rundtom hele bilen, samtidig så jeg att jeg glemte og legge ut bilde av hattehylle og basskasse i går forresten, så dette skal jeg og fikse ;)

 

Ellers så syr jeg litt seter på kveldstid, så updates på hvordan disse blir kommer sakte men sikkert.

Og morgendagens planer: er det fint vær i morgen så skal jeg hive meg rundt og fikse lakkflekkene på taket, og felle sprederene inn i fangeren :)

Endret av sniffy
Lenke til kommentar

Sånn, her kommer dagens update:

 

Subkassen som jeg bygde i vinter fra grunnen av ser slik ut:

 

38757138565576183695100.jpg

Og passer perfekt oppå det "platået" baki bagasje rommet.

Eller så er bare høyttalerene slengt i og henger kun på 2 skruer akkurat nå for og få testet om opplegget fungerer.

Har heller ikke fått montert bassport enda, jeg har rør, men disse må deles og så stikkes ned, for så og limes sammen, også må jeg lage det avstandsstykket som skal stå helt i bunnen av kassen slik at bassrefleks røret faktisk gjør den jobben den egentlig skal gjøre.

 

Skal etterhvert montere plexi glass forran hele fronten på basskassen samt montere dioder i alle hjørnene, mest for og beskytte høyttalerene, men må finne på ett design som ser litt bra ut og da ;)

 

Ellers så er forsterkeren montert slik:

 

dscf0047t.jpg

Skal med tiden trekke finer platen opp i samme stoffet som er lagt rundt basskassen :)

 

Hattehylla ser slik ut:

 

dscf0060v.jpg

 

Skal med tiden felle ned 2 høyttalere i hylla

 

I dag er det blitt montert hvite blink rundtom:

 

dscf0044g.jpg

Forbanna dritt kamera som sliter med litt lang lukketid og som liker lys kilder veldig godt, samt en forbanna tosk som ikke klarer og finne ut hvordan man kan redusere dette.. :p

 

dscf0045gi.jpg

dscf0046cc.jpg

 

Og til slutt så har jeg gått til anskaffelse av 3 stk av disse:

 

dscf0038ra.jpg

Bosch "bignick" 225 om jeg ikke husker feil, og disse skal monteres når lappen er tatt om 2mnd(så slipper dere og se på alt harry utstyret mitt), må ha lys nå siden nettene har begynt og bli lengere og lengere ;)

 

Edit: lurer forøvrig på og bytte ut pærene i hele nederste rad til noen svakere, 2-3 watt kanskje, synes di som står der nå er litt for kraftig egentlig..

Endret av sniffy
Lenke til kommentar

Okei, en liten update i dag, holder på og sy seter for tiden samt skole, så det blir ikke så alt for mye gjort, men jeg vil oppdatere fortløpende om hva som skjer.

 

Måtte prøve montere fjærnlysene(med park selvfølgelig, koblet til samme bryter som park i sprederene, og er bare for show når jeg har lyst ;)), harry, men litt tøft også, tror jeg skal gå ned til halvparten watten på pærene thou:

 

DSCF0063.jpg

 

Også fikset jeg noen pære sokkler, som jeg borret og limte fast med tec7 på hver side av baklysene, slik at også kanten på baklykten også lyser:

 

DSCF0067.jpg

 

Ser så usansynlig mye bedre ut :)

 

Også tenker jeg att jeg skal rydde opp litt i tråden da første tråd er usansynlig lang, har redusert størrelsen på bildene så det tar kortere tid og laste siden i hvertfall, men bildene tar fortsatt MYE plass, så tror jeg skal legge dem inn i spoilere alle sammen, men får se etterhvert..

Endret av sniffy
Lenke til kommentar

Ser brukbart ut det her!

Er det noen gamle recaro stoler du har?

 

Tips til hva jeg ville ha gjort: Fått på lister foran, senke, hvitblink rundt om, fått på no alu felger (feks super dtm eller eiker, selv om de er ganske så vanlige) og tatt av emblemer på bagasjelokket

 

Noe annet jeg ville vurdert var å koble opp elvifte istedet for den originale slurevifta, er så fæl lyd i den :p

Lenke til kommentar

Hehe, takk for respons, setene er recaro ja, men er hentet fra en gammel golf GTI, om jeg ikke husker feil så er det vel faktisk den aller første golf gti'en, og disse er da fra år attenhundre og brømangel, og trenger selvfølgelig litt stell, derfor jeg trekker dem om osv. ;)

 

Listene har jeg liggende, har bare ikke knødd meg til og sette di på :p

 

Hvite blink er satt på(se litt nøye på di aller siste bildene, helvit øverste rad på baklysene, hvitt forran og hvitt på sidene :)

 

Når det gjelder felger så er det da jo bare ett tidspørsmål før den første snøen kommer sigende, så det jeg blir å gjøre er og få fikset noe dekk på ett sett stålfelger jeg har liggende, så får jeg ta alufelgene når sommeren er kommet tilbake :)

Senk kommer etterhvert som økonomien strekker til :)

 

Skal først få fikset en lås til bakluka tror jeg :p

 

Elvifte er notert, så får vi se hvor det bærer henne ;)

Endret av sniffy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...