Gå til innhold

Test: Siljes fotoeksperimenter del 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mja, noget af det som måske gør billederne lidt 'ordinære' er at du sætter motivet som fx blåbær eller snegl helt i centrum.

Her har jeg simpelthen bare klippet lidt af dit billede, og så så ser det sådan ud:

 

post-132057-1281517317,7019_thumb.jpg

Det kunne sikkert gøres bedre hvis man tænkte over hvad der så kom med i stedet, dette bare for at vise effekten. :)

Lenke til kommentar

Synes det er spennende å følge utviklingen din! :)

 

Det som slår meg når jeg ser disse bildene er at du kanskje bør tenke litt mer aktivt på komposisjon. Kanskje begynne med rule-of-thirds og jobbe videre derfra.

 

Digital Photography School har mange gode og illustrerende artikler rundt komposisjon:

 

http://digital-photography-school.com/10-landscape-composition-tips-illustrated-with-pictures-from-eastern-washington

 

http://digital-photography-school.com/5-elements-of-composition-in-photography

 

http://digital-photography-school.com/5-more-elements-of-composition-in-photography

 

:)

Lenke til kommentar

24-105mm L er vertetta, såvidt eg veit. Då kan du bruka same løysing som eg bruke på min D90 + 17-55:

 

Ta ein vanleg fryse/brød-pose og tre den over objektivet+kamera. Lag eit hål i botnen av posen, og tre objektivet gjennom den.

Fest posen med ein strikk ved festet til objektivet. Om det begynne å regna er det berre til å dra posen over huset.

 

Det kan vera du treng større pose enn meg, men prinsippet er det same. Berre pass på at den er gjennomsiktig, slik at søkaren ikkje blir heilt ubrukeleg.

Lenke til kommentar

Litt komposisjon, tenk på bakgrunn og gå tettere innpå :)

 

Jeg kjøpte meg en "Kata E-702" til en Lofoten tur, i tilfelle skikkelig drittvær. Jeg erfarte to ting: 1. Det trekket er bare tull, sikker på at en brødpose ville vært like smart. Det dugga, var vanskelig både å se å betjene. 2. Ta bilder i regn er bare ikke gøy! ;)

Lenke til kommentar

Bilde 1 : jeg skjønner det ikke. Det er en stein med mose på. Hvis det var sollyset som var så fantastisk her, så for guds skyld kom deg nærmere dette lyset.

 

Bilde 2 : Som du sier selv, veldig rotete. Et blåbær heeelt midt i bildet er ganske kjedelig.

 

Bilde 3 : Se Bilde 2

 

Bilde 4 : Ok, en snegle.

 

Bilde 5 : Dette er det beste bildet ditt. Bilder av skog/trær/vegetasjon i motlys kan være spektakulære, dette bildet er ikke helt der, men du er inne på noe.

 

Bilde 6/7 : Gjesp. Gir meg ingenting, beklager.

 

Beklager denne negative holdningen, men håper du skjønner at dette KUN er mine egne meninger, og ikke representerer noen som helst fasit.

 

Bildene du fremla her kan i beste fall kalles middelmådige, beklager.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Synes du poengterer mange "typiske" holdningen jeg også har når jeg skal ta bilder. Det er ikke no artig å MÅTTE ta bilder og noe som fanger oppmerksomheten ens først dabber gjerne av når en får sett litt på det.

 

Kreative uteløsninger for å få med seg kamera i regnvær har jeg. Det kan bli litt dyrt, men det blir somregel hva en gjør det til selv. Du har et fullsize kamera og derfor utnytter det hele linsa di, dette kan bli et lite problem, men du kan sikkert løse det med en overgangsring og et større filter.

 

Her kommer løsningen:

 

Du trenger en eller flere fryseposer (gjerne den ekstra tjukke typen om du finner det). Et UV-filter som passer linsen din. Vanlig teip og tynn dobbelsidig teip. Tørkepapir eller flere poser med fukttiltrekkere. Saks.

 

Bruk en eller flere poser inni hverandre og putt kamera og linse nedi posen. Sett gjerne inn papir eller fuktfjernere. Sett på UVfilteret ditt på linsa og legg et lag med dobbelsidig teip rundt kanten på uv-filteret. Legg posen tett rundt uvfilteret så langt det lar seg gjør og brett resten av posen tett sammen. Sett så en Runde med teip rundt posen helt ute med uv-filteret for å få det så tett det lar seg gjøre. Det kan være lurt å la "sømmen" på denne bretten ligge på undersiden av linsa. Trim så posekanten med ei saks og legg teip rundt kanten slik at halve bredden på teipen ligger på uv-filter/pose mens andre delen henger utenfor. Brett så denne kanten inn mot glasset på uv-filteret. Ideelt bør teipen ligge en millimeter og to inn på glasset slik at en dekker for eventuelle lekasjer rundt fronten på linsa (derfor bør du ha en millimeter og to større filter enn linse på fullsize kameraer).

 

Dette er sevfølgelig ingen fullgod løsning og du reduserer tilgjengeligheten på kameraet. Det er ikke sikkert det blir 100% tett en gang og med store temperatursvingninger og luftfuktighetsforskjeller kan du til og med få dugg inni posen. Men for en times tid utendørs kan det være godt nok.

 

Hvis du har hjelpelys, innebygget blits osv, så anbefaler jeg at du skrur av dette (canon 5d har det ikke så her slipper en å tenke).

 

Jeg tar overhodet intet ansvar for min brilliante ide, men tar selvfølgelig all kred ;)

 

Lykke til med (u)finværet. :)

Endret av NyZeta
Lenke til kommentar

Ta ein vanleg fryse/brød-pose og tre den over objektivet+kamera. Lag eit hål i botnen av posen, og tre objektivet gjennom den.

Fest posen med ein strikk ved festet til objektivet. Om det begynne å regna er det berre til å dra posen over huset.

 

Det går også an å bruke armen til en gammel regnjakke som har strikk nederst på armen.

 

Brukte dette i fjor høst på Sverigetur med fotoklubben.

Det var stiv kuling og kom vann både fra himmelen og havet.

Lenke til kommentar

Bilde 1 : jeg skjønner det ikke. Det er en stein med mose på. Hvis det var sollyset som var så fantastisk her, så for guds skyld kom deg nærmere dette lyset.

 

Bilde 2 : Som du sier selv, veldig rotete. Et blåbær heeelt midt i bildet er ganske kjedelig.

 

Bilde 3 : Se Bilde 2

 

Bilde 4 : Ok, en snegle.

 

Bilde 5 : Dette er det beste bildet ditt. Bilder av skog/trær/vegetasjon i motlys kan være spektakulære, dette bildet er ikke helt der, men du er inne på noe.

 

Bilde 6/7 : Gjesp. Gir meg ingenting, beklager.

 

Beklager denne negative holdningen, men håper du skjønner at dette KUN er mine egne meninger, og ikke representerer noen som helst fasit.

 

Bildene du fremla her kan i beste fall kalles middelmådige, beklager.

 

Hei, takk for tilbakemeldingene. Jeg tar meg heldigvis ikke nær av det, siden jeg delvis prøvde å formidle den samme holdningen til bildene mine selv.

 

I denne serien har jeg etter min mening stort sett presentert bare søppel hittil, og det tror jeg er delvis fordi jeg ikke er erfaren nok, og delvis fordi prosjektene har hatt en deadline som har stresset meg. Det blir til at man tar bilder litt i "desp"-modus, og NOE må man jo vise fram.

 

Planlegger en mulig løsning på dette problemet i fremtidige deler av artikkelserien, så vi får se om det ikke blir bedre etter hvert :)

 

Ta ein vanleg fryse/brød-pose og tre den over objektivet+kamera. Lag eit hål i botnen av posen, og tre objektivet gjennom den.

Fest posen med ein strikk ved festet til objektivet. Om det begynne å regna er det berre til å dra posen over huset.

 

Det går også an å bruke armen til en gammel regnjakke som har strikk nederst på armen.

 

Brukte dette i fjor høst på Sverigetur med fotoklubben.

Det var stiv kuling og kom vann både fra himmelen og havet.

 

Åh, det var jo helt genialt. Jeg er ikke så tålmodig, så store klipp-og-lim-prosjekter har en tendens til å avlyses før jeg rekker å starte. Skal jammen se om jeg finner en passende regnjakke! Takk :)

Lenke til kommentar

Ta ein vanleg fryse/brød-pose og tre den over objektivet+kamera. Lag eit hål i botnen av posen, og tre objektivet gjennom den.

Fest posen med ein strikk ved festet til objektivet. Om det begynne å regna er det berre til å dra posen over huset.

 

Det går også an å bruke armen til en gammel regnjakke som har strikk nederst på armen.

 

Brukte dette i fjor høst på Sverigetur med fotoklubben.

Det var stiv kuling og kom vann både fra himmelen og havet.

 

Åh, det var jo helt genialt. Jeg er ikke så tålmodig, så store klipp-og-lim-prosjekter har en tendens til å avlyses før jeg rekker å starte. Skal jammen se om jeg finner en passende regnjakke! Takk :)

 

No er 5DII vêr-tetta. så du slepp stressa med slikt.

Lenke til kommentar

No er 5DII vêr-tetta. så du slepp stressa med slikt.

 

Ja, men HVOR værtett er det egentlig? Når det regner hunder og katter, bør man vel bruke noen slags form for beskyttelse likevel? Regner med det er et vesentlig skille mellom 5DII og et undervannskamera :p

Lenke til kommentar

Tåler nok bra mye, er ikke veldig mye dårligere værtetting enn 7D:

 

MG_0075c.jpg

http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/

 

Personlig har jeg ikke problemer med å ta bilder i tungt regnvær, iallefall sålenge objektivet også er værtetta - og selv uten det, stopper ikke litt regn meg.

 

Saltvann er jeg derimot mer skeptisk til, og prøver å holde unna så godt jeg kan.

Lenke til kommentar

Jeg ser på meg selv om en total nybegynner, men synes likevel jeg klarer å få til gode (bedre) bilder med mitt D40 + kit-objektiver...

 

39020_454989775732_640695732_6763987_2739468_n.jpg

 

40021_454989960732_640695732_6764004_2905009_n.jpg

 

 

40021_454989950732_640695732_6764002_1849642_n.jpg

 

Merk: dissen bildene er hentet rett fra kameraet i .jpg-format,

de er ikke behandlet på noen som helst måte i etterkant, bortsett fra å bli automatisk nedskalert av Facebook ved opplasting.

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Hei, takk for tilbakemeldingene. Jeg tar meg heldigvis ikke nær av det, siden jeg delvis prøvde å formidle den samme holdningen til bildene mine selv.

 

I denne serien har jeg etter min mening stort sett presentert bare søppel hittil, og det tror jeg er delvis fordi jeg ikke er erfaren nok, og delvis fordi prosjektene har hatt en deadline som har stresset meg. Det blir til at man tar bilder litt i "desp"-modus, og NOE må man jo vise fram.

 

Jeg ser den. Det er ikke alltid gøy å jobbe på tidspress (selv om jeg av en eller annen grunn presterer bedre da). Flott å se at du tok det som en kvinne! :)

 

 

Planlegger en mulig løsning på dette problemet i fremtidige deler av artikkelserien, så vi får se om det ikke blir bedre etter hvert :)

Jeg tviler ikke et sekund på at du vil forbedre deg, og gleder meg til fortsettelsen!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...