Gå til innhold

Trenger hjelp med valg av pc raskt!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe gaming pc idag, men så klarer jeg ikke å få bestemt meg for hvilken.

 

Her er tilbudene AMD: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601364

Intel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145

 

AMD er en del billigere og har nesten ikke råd til Intel sin, har også litt ram liggende hjemme, siden AMDen hadde mindre ram.

 

Vær så snill å svar med begrunnelse.

Endret av ChildOfTheGrave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg først si at begge pcene er kjempe gode til prisen :thumbup:

 

Men Valget er nok litt vansklig, Personlig ville jeg nok valgt Amd sin løsning (6 cores + ssd) og ikke minst en lavere pris. Eneste som er et lite minus er en 500gb harddisk, men igjen du sparer litt på å kjøpe amd sin løsning og derfor kan man bruke litt på en ekstra harddisk hvis behovet kommer.

Lenke til kommentar

AMD maskinen uten tvil, begrunnelse som følger:

 

1, mer smell for pengene (samme klokkefrekvens, men amd'en er 6 kjerners (ikke at du sannsynligvis vil ha bruk for dette med det første),

 

2, AMDen er rimeligere, du påpeker at Intel maskinen er litt i meste laget.

 

3, AMDen kommer med SSD disk, tro meg, du VIL ha SSD disk. Hadde ikke ramlet meg inn å kjøpe en PC uten SSD til systemdisk nå om dagene. (motargumentet er at du kan jo kjøpe en SSD disk til Intel maskinen, men se da nevnte økonomiske utfordring.)

 

synes kanskje strømforsyningen var litt pinglete på Intel maskinen, men om du ikke planlegger å sette inn mer maskinvare over tid er det sikkert fint.

 

jeg hadde valgt amd maskinen utav økonomiske og SSD disk hensyn. men meh, de er ikke så fjerne fra hverandre spesifikasjonsmessig at det er en kjempestor deal. skjermkortet ser ut som det samme

 

(det riktige svaret her er uansett egentlig: bygg selv, det er ikke spesielt vanskelig lenger, og du får nok bedre pris.)

 

edit: når det gjelder forskjellene i harddiskplass, du får ganske gode mengder med HD plass for de 1200 mindre AMD maskinen koster :p

 

edit2: merk at det ikke er sikkert at din eksisterende ram kan brukes i ny maskin med de andre brikkene, og at for å få bruk for mer enn 4GB RAM (vel, 4GB minus skjermkortets RAM hvis ikke hukommelsen min tuller med meg), må du ha et 64 bits OS (OS er ikke inkludert, så hvis du ikke har fra før av, eller ikke har planer om å leke pirat (fy! etc...) kan du benytte deg av anledningen til å plukke med en OEM versjon av f.eks. Windows 7 64-bit

Endret av hellfury
Lenke til kommentar

Jeg villet ha gått for AMD sin.

 

- Billigere ( ca 1200kr billigere)

- Følger med en SSD disk (veldig praktisk for å ha operativsystemet på)

- Bedre prosessor (seks kjerner pluss høyere hastighet enn Intel)

- Følger med spill ( S.T.A.L.K.E.R , det følger også med Ailien Vs. Predator med begge skjermkortene til begge pakkene)

- Større strømforsyning (750w) hvis du skal kjøpe ett ekstra HD 5870 skjermkort og kjøre de i CrossFire

 

Det er hverfall min begrunnelse for å kjøpe AMD pakken

Lenke til kommentar

AMD oppsettet er nok det beste valget her ja.

Intel CPU'en ER raskere til gaming og til dagens oppgaver, (Svært få applikasjoner som kan utnytte 6 kjerner) men det vil du nok ikke merke mye til. Det er heller skjermkortet som er flaskehalsen hvis du skulle kjøre kraftige spill.

 

AMD oppsettet vil oppleves veldig mye raskere grunnet SSDen, og vil generelt gi deg en bedre brukeropplevelse.

 

God skjerm - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591381

Beste skjermen som er litt rimelig, siden den har 25 % rabbat :)

 

Windows 7 er windows 7. Det er og blir dyrt. Den billigste løsningen vil være å bestille fra Amazon, men da må du belage deg på litt ventetid.

 

Noe som er nesten like billig er å laste ned fra microsoft sine sider. Du kan lese mer om gode måter å skaffe seg Windows på under programvare - windows seksjonen av forumet.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Tusen takk

 

du kan (som nevnt tidligere) kjøpe OEM av Win7, hos komplett ligger det vel mellom 995 og 1295+ avhengig av hvilken versjon du vil ha. Om du er tilknyttet noen utdanningsinstitusjon (f.eks. universitet/høyskole, men også noen vgs slik jeg forstår det) så har noen avtaler med Microsoft så du kan få kjøpt utdanningslisens, men det kan bli noe bedritent å finne ut av i sommerperioden :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...