Gå til innhold

Test: Corsair Nova 128 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å si at en 2.5" ikke passer i laptoper med 1.8" disker er vel smør på flesk, det burde de fleste klare å tenke ut selv. men når 2.5" 9.5mm brukes i (jeg er villig til å finne opp dette tallet) 99% av alle bærbare maskiner, og de som har andre formater vet nok godt om det, så er det vel en ganske merkelig setning. Om den hadde vært 12.5mm som tre-platers diskene så ok, men nå er det bare malplassert.

Lenke til kommentar

Jeg har to 1 år gamle kjappe maskiner, i den ene har jeg 2xOCZ Vertex i RAID 0. I den andre har jeg den nye Intel 80GB X25G2 SSD disken. Intel er alikevel en mye kjappere systemdisk på grunn av ekstrem høy IO ytelse. Derfor har bare en ting å si, kjøp KUN Intel SSD disker. Foreløpig er de IO kongen på haugen og ingen andre kan måle seg.

Lenke til kommentar

Jeg har to 1 år gamle kjappe maskiner, i den ene har jeg 2xOCZ Vertex i RAID 0. I den andre har jeg den nye Intel 80GB X25G2 SSD disken. Intel er alikevel en mye kjappere systemdisk på grunn av ekstrem høy IO ytelse. Derfor har bare en ting å si, kjøp KUN Intel SSD disker. Foreløpig er de IO kongen på haugen og ingen andre kan måle seg.

HDD = Hard Disk Drive

SSD = Solid State Drive

 

Disk = Skive, noe SSD-enheter ikke har.

 

*flisespikkeri* :whistle:

Lenke til kommentar

Testen var fin den, den holder bedre standard enn mange man finner på nettet.

 

Strengt tatt er 9.5mm kompatibelt med nesten 100% av systemer som bruker 2.5" formatet.

7mm er det bare Intel som støtter uten videre. (i en og samme enhet)

På Intel kan man fjerne en plastramme som gjør den om fra 9.5mm til 7mm.

 

Det var forøvrig ingen overraskelser i testen, den yter akkurat som en Indilinx basert SSD gjør.

(på tide å teste noe annet :))

Lenke til kommentar

Syntes mange snakka om enorm utvikling på ssd fronten,men den superultra raske ssd til 1000,- å 100gigg+ ser det ut som vi må vente lenge på :(

Fornøyd med intel sin men skulle gjerne hatt mer og raskere..

 

Må si meg enig med dette du nevner her.

Kjøpte en 60 GB Vertex disk i mai i fjor, og prisen har "bare" falt noen hundrelapper på et år. Det jeg selvfølgelig fryktet, og som skjer med skjermkort, nye modeller og prisras på utgående modeller. Dette har ikke skjedd, selv om det har skjedd en utvikling på denne fronten.

 

Må ellers si at dette var en god test.

Lenke til kommentar

Syntes mange snakka om enorm utvikling på ssd fronten,men den superultra raske ssd til 1000,- å 100gigg+ ser det ut som vi må vente lenge på :(

Fornøyd med intel sin men skulle gjerne hatt mer og raskere..

 

Må si meg enig med dette du nevner her.

Kjøpte en 60 GB Vertex disk i mai i fjor, og prisen har "bare" falt noen hundrelapper på et år. Det jeg selvfølgelig fryktet, og som skjer med skjermkort, nye modeller og prisras på utgående modeller. Dette har ikke skjedd, selv om det har skjedd en utvikling på denne fronten.

 

Må ellers si at dette var en god test.

 

 

Dere må jo huske på at produsentene vil tyne så mye penger dem kan ut av gårsdagens teknologi, for å kunne utvikle morgendagens teknologi. Og dem vil jo selvsagt sitte igjen med noen grunker i lomma ved endt arbeidsdag..

Lenke til kommentar
Syntes mange snakka om enorm utvikling på ssd fronten,men den superultra raske ssd til 1000,- å 100gigg+ ser det ut som vi må vente lenge på :( Fornøyd med intel sin men skulle gjerne hatt mer og raskere..

For 3 år siden drømte vi om det vi i dag kaller treige SSDer på 16-32 GB. Verden har definitivt gått fremover. Om 3 år er jeg sikker på at du eller noen andre klager på at SSDene med 1 TB ikke koster under 500 kroner og gir "stusselige" 0,5 GB/s ved 4k IOPS.

Lenke til kommentar

Nå er ikke båndbredde hovedpoenget med SSD så SATA-300 er egentlig ikke den viktigste begrensningen til dagens SSDer. Det er derimot IOPS-ytelsen, det punktet som skilte Intel X25-M fra resten. Nå kommer det også flere gode alternativer til Intel i form av Sandforce-baserte SSDer.

Lenke til kommentar

Nå er ikke båndbredde hovedpoenget med SSD så SATA-300 er egentlig ikke den viktigste begrensningen til dagens SSDer. Det er derimot IOPS-ytelsen, det punktet som skilte Intel X25-M fra resten. Nå kommer det også flere gode alternativer til Intel i form av Sandforce-baserte SSDer.

Legg merke til at jeg skrev noe av årsaken. Jeg er fullstendig klar over at IOPS er det aller viktigste for f.eks. operativsystemer. Jeg ventet selv lenge spent på 2.generasjons X25-E som ennå ikke har dukket opp. Det var ventet veldig god IOPS på denne, men også god sekvensiell ytelse.
Lenke til kommentar

Syntes mange snakka om enorm utvikling på ssd fronten,men den superultra raske ssd til 1000,- å 100gigg+ ser det ut som vi må vente lenge på :(

Fornøyd med intel sin men skulle gjerne hatt mer og raskere..

 

Enig.

Intel har vært konge på haugen mtp ytelse i lang lang tid nå.

Dags for noen å komme med bedre kontrollere evt flere kanaler for å få ennå råere ytelse. Det vi ser i markedet er jo samme SSD med forskjellig branding. Samme kontroller, samme produsenter forskjellig badging. Eneste nye på en stund nå er vel SF-1500 el 1200. Mener jeg så en test opp mot bl.a Intel x-25 men fant ikke tilbake til den. Mulig SF-1500 slår Intel på noen punkter. Bortsett fra den er vel Intel fortsatt sjef.

 

Vi har jo ny 6Gb sata. Hvorfor stangnerer utviklingen av SSD? Er vel om å gjøre å melke kua så lenge som mulig. Sett det før med ISDN, ADSL etc. Ikke har det skjedd de voldsomme endringen prismessig det siste året heller. Når det gjelder Trim så er det vel på høytid at produsentene legger hodene i bløt og løser Trim i raid.

 

Når en ser hvor mange aktører som nå er på banen i SSD markedet er det jo rart ingen har tatt føringen og virkelig gått in for å gruse Intel. Her er det virkelig gull og glory for de som gir jernet. Er nok mange som er klar for noe helt nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...