Gå til innhold

Test: Nokia X3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe, godt det ikke bare var meg som tenkte det. Lurer fælt på hva Poe kommer til å si nå.

 

Telefonen er både stygg og dårlig, dette kan da umulig være enda ett "unntak fra regelen?"

 

Ja hva skal man si? Denne må være så dårlig at den egentlig fortjener minus en på terningen...

Lenke til kommentar

Kommentarfeltene etter disse testene er jo rene humoravdelingen her. Må og innrømme at jeg ventet spent på poe, og jammen slo han ikke til igjen :)

 

Jepp! Og det selv om han ikke leser Amobils tester! Har fyren en krystallkule, mon tro? :hmm:

 

Men jeg har selv prøvd X3 og synes den ikke er så dårlig, prisen tatt i betraktning. Skjønt S40 menyene er etterhvert blitt rimelig kjedelige....

Lenke til kommentar

Nå prøver Amobil å ikke være nokia fanboys. :p

 

:D

 

Kommentarfeltene etter disse testene er jo rene humoravdelingen her. Må og innrømme at jeg ventet spent på poe, og jammen slo han ikke til igjen :)

 

Jepp! Og det selv om han ikke leser Amobils tester! Har fyren en krystallkule, mon tro? :hmm:

 

Men jeg har selv prøvd X3 og synes den ikke er så dårlig, prisen tatt i betraktning. Skjønt S40 menyene er etterhvert blitt rimelig kjedelige....

 

Jeg har skumlest denne, og jeg har tidligere sagt at jeg leser noen av testene. Hva er det du ikke klarer å forstå? Bare spør så skal jeg være behjelpelig med å forklare det for deg, men kanskje lurt å ta slikt på pm?

Lenke til kommentar

Toucan: Prisen tatt i betraktning er utstyrslisten ganske lang. På grunn av skyveutforming, en god bunke spill og kamera som (på papiret - ikke i praksis) er bedre enn ting til tilsvarende pris, minner dette meg mye om Yari. Problemet med X3 er bare at Nokia har spart seg til fant.

 

Oppløsningen på skjermen er god, men alt annet svikter den på. Det er i det hele tatt vanskelig å vite om man holder telefonen riktig fordi innsynsvinkelen er supersmal. Kun om man ser helt vinkelrett på telefonen har den tilsynelatende riktige farger. Om noen har sett på disse 3D-bilde-tingestene som endrer bilde når man snur på dem er dette ganske likt.

 

Tastene som er eneste måten å kommunisere inn mot menysystemet i telefonen er bak mål og går i veien for nesten alt du gjør.

 

Yari er riktignok 600 kroner dyrere, og du må leve med en teit overgang som du må kjøpe selv, om du vil bruke egne hodetelefoner. Men da er også lydkvaliteten svært god til å være en telefon som strengt tatt ikke er profilert mot musikkelskerne og skjermen er super. Den oppleves som raskere i alle ledd, og selv om tastene er helt flate er de godt separerte under matten, slik at man så å si aldri trykker på to taster samtidig slik man gjør her. Kameraet gir vesentlig bedre bilder. Selv om detaljnivået ikke går opp noe voldsomt virker både farger, hvitbalanse og lysfølsomhet bedre. For de som er opptatt av sånnslags er det verdt å ta med at videokvalitet på Yari er i VGA-oppløsning med 30 bilder per sekund. Det er faktisk helt greit til fullskjerm på selv ganske store skjermer. Videokvaliteten fra X3 er knapt nok dugende til skjermen på telefonen...

 

Enkelt fortalt - X3 prøver å være noe den overhodet ikke får til å være innenfor sin prisklasse. Da er det bedre å legge mer penger i om man vil ha samme specs, eller man kan fire litt på kravene og få noe som fungerer til samme pris. 5310 er faktisk fortsatt en uforskammet super telefon til prisen, selv om kamera er dårligere, formfaktoren er annerledes og modellen begynner å bli gammal.

 

Raskere telefon, bedre skjerm og bedre taster hadde nok gjort underverker for akkurat denne terningen.

Lenke til kommentar

og du må leve med en teit overgang som du må kjøpe selv,

 

 

Dette avslører vel litt av din objektivitet? Overgangen er slettes ikke teit, den er genial. Og jeg kan vedde på at 80% av de som kjøper Yari, aldri vil bytte ut de medfølgende ørepluggene...

Lenke til kommentar

Poe: Vi har da alltid vært ærlige på at vi ikke er veldig glade i overganger. Likevel er ikke overgangen noe vi ikke kan leve med. Overgang samt helt flatt tastatur er et par av småtrekkene som hindrer Yari fra å nå toppkarakter i vår bok. Om du som leser vet dette, og ellers prioriterer nogenlunde likt i forhold til testeren - vet du dermed at Yari sannsynligvis vil oppleves som enda bedre av deg enn av testeren. Så lenge premissene er klare burde det ikke være noe problem å ha forskjellige prioriteringer eller meninger hva angår et produkt.

 

Litt flåsete er det kanskje å omtale overgangen som "teit". Men til tross for at jeg ikke liker overganger likte jeg telefonen fryktelig godt, og kunne glatt ha levd med den som min hovedtelefon. At den innfridde på generelt grunnlag, burde da også være reflektert av en svært god terning :)

 

(edit)

Merk også at innebygget jack ikke på langt nær er nok til å berge X3 fra relativt elendig testresultat. Det samme gjaldt for 5530. Det hjelper jo, men langt fra nok til å berge et elendig helhetsinntrykk.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Poe: Vi har da alltid vært ærlige på at vi ikke er veldig glade i overganger. Likevel er ikke overgangen noe vi ikke kan leve med. Overgang samt helt flatt tastatur er et par av småtrekkene som hindrer Yari fra å nå toppkarakter i vår bok. Om du som leser vet dette, og ellers prioriterer nogenlunde likt i forhold til testeren - vet du dermed at Yari sannsynligvis vil oppleves som enda bedre av deg enn av testeren. Så lenge premissene er klare burde det ikke være noe problem å ha forskjellige prioriteringer eller meninger hva angår et produkt.

 

Litt flåsete er det kanskje å omtale overgangen som "teit". Men til tross for at jeg ikke liker overganger likte jeg telefonen fryktelig godt, og kunne glatt ha levd med den som min hovedtelefon. At den innfridde på generelt grunnlag, burde da også være reflektert av en svært god terning :)

 

(edit)

Merk også at innebygget jack ikke på langt nær er nok til å berge X3 fra relativt elendig testresultat. Det samme gjaldt for 5530. Det hjelper jo, men langt fra nok til å berge et elendig helhetsinntrykk.

 

Vi har vel diskutert innebygd vs jack på en overgang før, og etter min mening er dette en bagatell som betyr svært lite for den generelle kjøper. At noen få roper høyt om dette betyr ikke at massene bryr seg om det. Og da burde det overhodet ikke få noen konsekvens på karakteren på en test. Det kan nevnes for den interesserte, men å trekke for det blir litt for dumt... Det samme kan vel sies om flate taster, som ikke er synonymt med dårlige taster?

Lenke til kommentar

poe: Alene er hverken flatt tastatur eller overgang nok til å trekke en hel karakter i min bok. Det er nok til å trekke litt, men så lenge ting ellers fungerer bra er jeg enig i at det er forholdsvise bagateller - om enn bagateller som trekker ned (i vår bok). Selv om Yari har flatt tastatur, fungerer det ganske bra til å være flatt. På X3 har jo Nokia satt på noen store barrierer så man skal kjenne hvor man er. Til tross for dette fungerer jo tastaturet overhodet ikke godt nok. Vi trekker langt mer for dette enn for at tastaturet er helt flatt - så lenge det ellers fungerer :)

 

Jeg skal kanskje være enig med deg i at -i praksis- er det nok få som bytter ut det medfølgende headsettet til Yari. Etter noen år i salg kjenner jeg kunder relativt godt, og kunder foretrekker å kjøpe ting én gang. Dersom ikke overgangen selges med telefonen, er det lite sannsynlig at kunden har lyst til å kjøpe noe mer før neste telefonbytte, etter min erfaring. Vi er jo som nevnt ikke så glad i overganger, men spesielt på Yari har vi en god grunn til å nevne det. Telefonen er jo mot absolutt alle forventninger super på lydkvalitet. Den har "greie" propper, sammenliknet med de andre.

 

Medfølgende propper klarer likevel aldri å hamle opp med faktisk lydkvalitet fra enheten. Vi forsøkte med to hodetelefoner mellom 1000 og 1500 kroners prisklasse (Grado SR80 og Beyer Dynamic DT770 Pro 32ohm). Til tross for noe lav lyd på de mest tungdrevne var både diskant og mellomtone godt definerte med Yari. I tillegg var det godt hold i bassen, og bomullen var ca. fraværende. Stereoperspektivet var også uvanlig godt. Alt dette på en telefon som markedsføres som en spill/underholdningstelefon - kontra Walkmantelefoner som som oftest har god lyd, men ikke alltid like god lyd. Derfor mener vi at det gir mening å kjøpe nytt headset til Yari. Det ligger et utappet potensiale der.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Man må avinstallere Opera Mini 4.2 før man kan installere Mini 5 final, det er derfor dere ikke fikk installert Mini 5. En annen ting, er det fra og med 2010 at produsentene må levere telefoner med micro-usb lading? Det står 6. desember 2009 som utgivelsesdato i prisguiden, håper det er en av de siste telefonene dere tester som kommer med proprietær ladekontakt.

Lenke til kommentar

Mandela: Vi fikk ikke avinstallert Opera 4.2 fordi den ligger i Nokias medfølgende ROM. Vi må eventuelt oppgradere hele firmwaren for å få installert høyere versjon, eventuelt må Opera gjøre grunnleggende endringer for å tillate begge versjoner å være installert samtidig.

 

X3 har også Micro USB-kontakt, og den lader også via denne kontakten. Den har proprietær ladekontakt i tillegg.

Lenke til kommentar

Mandela: Ja, det tenkte jeg også... men av en eller annen grunn fikk vi det ikke til. Vi har jo litt tidspress på oss, så vi bevilget det ikke voldsomme mengder tid. Vi kontaktet også Opera (all den stund vi er i Norge har vi jo enkel tilgang på dem).

 

Men, som nevnt i testen. Opera 4.2 har det viktigste, nemlig hastigheten. Så vi ble ikke fryktelig plaget av dette, selv om det selvsagt hadde vært bedre med versjon 5 :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...