Gå til innhold

Endelig 24 bps til 5D MkII


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er bildehastigheter som er tilpasset TV-produksjon og sending over det analoge sendenettet. Men hvilke bildehastigheter egner seg best for direkte visning via HDMI fra kamera eller PC til full HD TV-skjerm eller PC-skjerm? For både HDMI og LCD-panelene støtter vel 30,00 og 60,00 bilder per sekund? Med andre ord, hvilken innstilling anbefales for private opptak som kun skal vises hjemme?

Lenke til kommentar

Endel filmfolk vil jo si at 30fps gir en videofølelse (typisk hjemmekamera), mens 24/25fps er bedre.

 

Hvilken frekvens er det LCD-skjermer kjører på i Norge? Jeg har ingen anelse, men vil tro det er en fordel med et tall som går opp i 50 (Hz), i og med at strømnettet her i Norge har dette. Kan noen bekrefte eller avkrefte denne påstanden?

Lenke til kommentar
Hvilken frekvens er det LCD-skjermer kjører på i Norge? Jeg har ingen anelse, men vil tro det er en fordel med et tall som går opp i 50 (Hz), i og med at strømnettet her i Norge har dette. Kan noen bekrefte eller avkrefte denne påstanden?

Jeg kan avkrefte det. Oppdateringsfrekvens (bilder per sekund) har ingen sammenheng med frekvensen på strømnettet etter at CRT-TVene gikk av moten. Selv da hadde de lite med hverandre å gjøre.

 

Spenningen i TVer blir likerettet og så vekselrettet til flere ulike frekvenser som går til hver sine formål. F.eks har CRT PC-skjermer fra 43-120 Hz vertikal oppdateringsfrekvens (vanligvis 85) og mange titalls kHz horisontal frekvens, samtidig som antennekretsene er oppe i flere MHz. I en typisk LCD TV har de digitale kretsene hundrevis av MHz klokkefrekvens mens f.eks CCFL baklyset har noen titalls kHz. Baklyset trekker en stor andel av effekten i en LCD-TV. Ergo ingen sammenheng med frekvensen til strømnettet.

 

Det er derfor jeg lurer på hva som er beste innstillinger for hjemmebruk. Dvs. jeg er ikke interessert i "filmfølelsen" av 24 Hz flimring, men maksimal bildefrekvens som kan tas opp og spilles av i samme tempo.

 

Hvilken frekvens er det LCD-skjermer kjører på i Norge? Jeg har ingen anelse, men vil tro det er en fordel med et tall som går opp i 50 (Hz), i og med at strømnettet her i Norge har dette. Kan noen bekrefte eller avkrefte denne påstanden?

Jeg kan avkrefte det. Oppdateringsfrekvens (bilder per sekund) har ingen sammenheng med frekvensen på strømnettet etter at CRT-TVene gikk av moten. Selv da hadde de lite med hverandre å gjøre.

 

Spenningen i TVer blir likerettet og så vekselrettet til flere ulike frekvenser som går til hver sine formål. F.eks har CRT PC-skjermer fra 43-120 Hz vertikal oppdateringsfrekvens (vanligvis 85) og mange titalls kHz horisontal frekvens, samtidig som antennekretsene er oppe i flere MHz. I en typisk LCD TV har de digitale kretsene hundrevis av MHz klokkefrekvens mens f.eks CCFL baklyset har noen titalls kHz. Baklyset trekker en stor andel av effekten i en LCD-TV. Ergo ingen sammenheng med frekvensen til strømnettet.

 

Det er derfor jeg lurer på hva som er beste innstillinger for hjemmebruk. Dvs. jeg er ikke interessert i "filmfølelsen" av 24 Hz flimring, men maksimal bildefrekvens som kan tas opp med 5DkmII og spilles av i samme tempo på vanlige TVer og PC-skjermer. Altså best mulig flyt uten "mikrohakking".

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg lurer på hva som er beste innstillinger for hjemmebruk. Dvs. jeg er ikke interessert i "filmfølelsen" av 24 Hz flimring, men maksimal bildefrekvens som kan tas opp og spilles av i samme tempo.

50i og 50p gir mer flyt i bildene og mindre hakkete følelse enn hva som er tilfellet med 24/25p. Om man vil ha 50p er Panasonic ett alternativ da de har videokameraer i forbruker klassen som kan filme i 1080p50. For min egen del veksler jeg mellom 720p50/25 og 1080p25 på jobb....alt til sitt bruk :)

 

Når vi derimot ser på tv, får vi ikke velge selv. Feks. NRK1 HD under Vancouver OL ble produsert i 1080i60, konvertert i Canada til 1080i50 før det ble sendt til Norge og igjen konvertert til 720p50 for sending ut fra NRK i Norge. Himmelblå feks. produseres i 1080p25 og sendes i 720p50. Sånn for ta en sammenlikning "filme selv" vs. HDTV... :)

Lenke til kommentar

Siden det er "vanlig" med 60Hz på LCD-skjermer så venter jeg i spenning på et kamera som leser en 1920x1080(effektivt) bildebrikke, lagrer bilde for bilde og gir mulighet til å sende det tilbake slik det ble tatt opp. Jeg har fremdeles til gode å høre om noe kamera som gjør dette, men med prosesseringskraften som er i bl.a. 5Dmk2 så er det vel egentlig ingen tekniske problemer med det, eller?

Lenke til kommentar

Dette er bildehastigheter som er tilpasset TV-produksjon og sending over det analoge sendenettet. Men hvilke bildehastigheter egner seg best for direkte visning via HDMI fra kamera eller PC til full HD TV-skjerm eller PC-skjerm? For både HDMI og LCD-panelene støtter vel 30,00 og 60,00 bilder per sekund? Med andre ord, hvilken innstilling anbefales for private opptak som kun skal vises hjemme?

 

I Europa vil nok 24 eller 25 fps egne seg best - fordi man helst vil ha 180-graders lukker - altså 1/50sec lukker på 5Den (som ikke støtter 1/48sec). Om man bruker 30fps og 1/60sec lukker (eller høyere) vil man få problemer med lyset i de fleste hjem, da man da vil oppleve flimmer.

Lenke til kommentar

Mye "mas" om det videogreiene, selv har jeg knapt rørt videoknappen på mitt 7D etter flere måneder ;)

 

Er enig med de som spør hva som er best innstilninger til husbruk, og da lettest å få til et resultat som er bedre enn det fra mobilen. Hva proffe gjør er en helt annen verden, og de er jo et helt team med folk og alle mulig slags dingser for å lage en liten snutt.

 

Enkel oppskrift for amtøropptak takk.

 

Tor

Lenke til kommentar

Gamle standarer henger igjen, 24fps er det vi brukte for 100 år siden, det er fortsatt i bruk. 25/50 og 30/60 henger åsså igjen fra den tiden TV ble oppfunnet, det er da ganske mange år siden også.

 

Hva som ser "filmaktig" har nok mer med stabilisering av kamera, dof og bruken av det. Hjemmevideo filmes jo vanligvis av en amatør som ikke tenker på komposisjon, bruker zoom og tenker mindre på stødighet og mer på omgivelsene rundt seg. I tillegg har man ikke veldig stor kontroll på dof.

 

Cameron er vel den som vil ta steget til 48fps først, hadde jo planer om det til avatar, men han fikk ikke lov. Ville blitt massivt mye data da, 48 bilder til hvert øye, 96 bilder i sekundet ^_^

Lenke til kommentar

Ganske greit:

 

1) Velg FPS - jeg kommer nok til å bruke 24fps stortsett framover

2) Sett lukker til fps ganger to, altså 1/50 for min del, siden jeg ikke kan velge 1/48

3) Eksponer med ISO og blender

 

Hm.. trodde bare det var å trykke på knappen jeg slik som på mobilen :p

 

Men altså må man bruke kalkulator og rote med iso og blender? Finnes null automatikk (må innrømme :innocent: at jeg ikke har pakket ut sidene i instruksjonen som omhandler video enda da jeg har brukt kameraet til å ta noen tusen bilder heller) for en som meg som bare vil ta en snutt av noe en sjelden gang og håper at det blir en tanke bedre enn fra mobilen? Jeg har ikke tenkt å begynne med seriøs produksjon og dypdykking.

 

Føler rundt om at det stadig er noe som spør om et eller annet med det å ta en kjapp snutt, noe jeg trodde skulle stort kunne være pek og kjør opptak for amatører - og at resultatet ihvertfall er sammenlignbart med det fra en vanlig mobil?

 

Eller er videogreiene kun for proffe mer eller mindre? Med stab.

 

Tor

Lenke til kommentar

Man trenger ikke kalkulator, man har jo lysmåler selv i M-modus - og alle de andre modusene fungerer de også. Bedre enn fra mobilen blir det med eller uten 180-graders lukker, kontroll på dof og iso, uansett. :p

 

Edit: Man trenger slettes ikke stab og masse utstyr for å få til helt greie opptak:

 

http://vimeo.com/10085289

 

 

Tatt opp mer eller mindre spotant, uten stativ og uten ekstern mikrofon. Tviler på at jeg hadde greid å holdt et dedikert videokamera mer stabilt enn det der uten stativ/steadycam/etc.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...