Gå til innhold

Flere NX-objektiver på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvor konkurransedyktige Samsung vil være.

 

De som velger MFT vil ha tilgang til så og si hele Four Thirds objektivporteføljen til Olympus med AF, og kan dermed dele mye av optikken mellom et eventuelt værbestandig speilrefleks og de mer hendige "mikro-kameraene". Det er i hvert fall noe av det som tiltrekker meg ved MFT, og gjør at jeg vurderer å bytte ut Pentax med Olympus. Nå som Sony også har meldt seg på EVIL-kjøret vil jeg regne med at konkurransen blir enda hardere for Samsung, ettersom Sony sikkert vil sørge for kompatibilitet med eksisterende objektiv (via overgang med AF).

 

De overgangene som finnes fra K-fatning til NX-fatning vil kun gi manuell fokus. Ikke like hot.

 

Noen som vet om den større bildebrikken (APS-C) i NX også betyr at den teoretiske minstestørrelsen på kameraene vil være større enn hos MFT?

Jeg skjønner det kommer mindre kamerahusmodeller senere som vil ta opp kampen med GF-1 og EP-1, men når man først går for speilløst vil man det skal være mye mindre enn speilrefleksen.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Nå ble akkurat utvalget av objektiver utvidet med et helt univers.

 

Novoflex shows adapters for Samsung NX

 

Nå kan man bruke objektiver med alle disse fatningene på Samsung NX-systemet:

 

* Nikon F

* Canon FD

* Minolta MD

* Minolta/Sony Alpha

* Leica R

* Pentax K

* Olympus OM

* M42

* T2

 

Riktignok helmanuelt, men det er likevel en enorm utvidelse for oss litt mer avanserte fotografer som klarer oss uten automatikk i blant. Mange av de mindre avanserte fotografene klarer seg trolig godt med de 8 objektivene Samsung allerede har lansert.

 

Samsung satser tydeligvis tungt på NX-systemet kilde. Jeg ble ganske overrasket over uttalelsen om at for hvert 100 kit-objektiv de selger til NX så selger de 50 stk 30mm f/2 pannekaker. Det sier meg at den nåværende kundemassen i stor grad er fotoentusiaster som vet hva de vil ha (smal DOF).

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor lang tid det tar før vi får se adaptre med full blender- og AF-styring for Canon-optikk (EF/EF-S) til NX og Micro Four Thirds. Alle er helelektroniske, så det er ikke behov for noen motorer i slike adaptre, kun elektronikk (i tillegg til den mekaniske overgangen).

 

Strengt tatt er vel disse adapterne også tykke nok til å gi plass for en motor for blender-armen til Nikon-, Pentax- og Minolta/Sony-optikk. Så det burde også la seg gjøre å lage adaptre med full funksjonalitet for optikk med innebygget fokusmotor (AF-S, SSM etc.) fra disse produsentene.

Lenke til kommentar

Jeg tror adaptere med automatikk (konvertering av elektriske signaler) er et patentmessig minefelt ingen vil begi seg ut på. F.eks vil neppe Canon la noen bruke deres patenterte signaler og fatning på en sånn måte, samtidig som Samsung og Olympus neppe lar noen bruke deres patenterte signaler og fatning på en sånn måte.

 

Men jeg har håp om at Pentax skal komme med et speilløst system som gir fullautomatisk kompatibilitet med K-optikk via en adapter.

Lenke til kommentar

Jeg tror adaptere med automatikk (konvertering av elektriske signaler) er et patentmessig minefelt ingen vil begi seg ut på.[...]

I såfall skulle ikke Sigma, Tamron, Tokina og Cosina ha produsert optikk for EOS-systemet. De har ikke lisensiert EF-fatningen - i følge et innlegg fra Canons Chuck Westfall for noen år siden har ikke Canon lisensiert EF-fatningen til noen.

 

Når det gjelder patenter på det opprinnelige EOS-systemet, er de antagelig utløpt, eller vil løpe ut snart, da systemet er godt over 20 år gammelt. Og Nikons AF-S/AF-I var støttet allerede i F4, så det formatet drar også på åra. Med de nye formatene som NX er det selvsagt annerledes, men jeg har forstått det slik at det er ganske stor aksept for at man kan lage kompatible løsninger, så lenge de ikke er kopier.

 

Den største utfordringen ligger nok i reverse-engineering av kommunikasjonen for de forskjellige fatningene. For Canon er det ikke trivielt, noe mange eiere av eldre Sigma-objektiver for EOS bittert har fått erfare når de har kjøpt nytt kamerahus. Og de nye formatene kan godt være like vriene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg ble ganske overrasket over uttalelsen om at for hvert 100 kit-objektiv de selger til NX så selger de 50 stk 30mm f/2 pannekaker.

Kanskje ikke så rart allikevel. GB er det største europeiske markedet, og der selges kombinasjonen av NX-10 med kit-objektiv og pannekakelinsa for under 600 pund! Fantastisk tilbud som en ikke trenger være entusiast for å skjønne.

 

Det ville ikke forundre meg om Samsung pusha det samme tilbudet i andre land. Da kunne utsagnet over bli forklart med at halvparten av kundene valgte pakkeløsningen med to objektiver, framfor bare ett.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...