Gå til innhold

Test: Cooler Master Hyper 212 Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, jeg begynner å bli litt lei av at konklusjonene i disse testene bare er basert på hvordan kjølerne yter rett ut av boksen. Som standard går som oftest vifta for full guffe, noe som vanligvis betyr litt bedre temperaturer men mye mer støy enn hvis man kjører vifta på en fornuftig hastighet sånn som 1000RPM.

 

Leser vi litt nøyere på resultatene her, ser vi at kjøleren yter veldig bra ved lave viftehastigheter. Ved 1000RPM har vi 67.9 grader og 27.7 dbA. Altså kan denne holde selv en høyt klokket firekjerne kjølig med veldig lavt støynivå. Sammenligner vi dette med OCZ Vendetta 2 på standard (som er det eneste dere har testet), er det 2.5 dbA lavere og 2.4 grader varmere. Disse ligger altså i omtrent samme sjikte mhp. støy/ytelse, Vendetta 2 er ikke stillere OG har bedre termiske egenskaper; du må nok velge en av dem. Siden Vendetta 2 er hakket mindre enn denne og hakket billigere, er jeg ikke i tvil om at den er et bedre kjøp, men hvis du likevel skal handle på Amentio (som har 212 billigst) og har plass i kabinettet, ser dette ut som et godt kjøp.

 

Og den eneste måten TX3 er bedre enn 212, er at den er mindre og billigere. 212 har en del bedre temperaturer med ørlitte grann høyere støynivå enn TX3 ved 1000 RPM. (0.8 dbA høyere, 2.8 grader kaldere). Dette er en ganske liten forskjell, og det spørs om det er verdt prisforskjellen og den ekstra plassen. I mine øyne er TX3 mer for pengene. Men 212 yter bedre. Det er et faktum (hvis vi tar grafene for god fisk så klart).

Lenke til kommentar

Har denne kjøleren selv og er særdeles fornøyd. Ved ca 800 omdr ligger i5 cpu på rom temp

målt med asusprobe(idle). Da er den etter min mening ikke hørbar.

 

Ved last stiger den opp i ca 45 noe som jeg anser å være meget akseptabelt. Så jeg

gir denne kjøleren tommelen opp, siden den heller ikke koster all verden.

Lenke til kommentar

Det høres så utrolig ut at jeg frykter det er noe feil ved målingene dine. Når jeg har en lav effekts dobbelkjerne prosessor med en noctua som ligger på 35-36 grader ved idle er det ganske fantastisk at du kan ligge på romtemperatur med en I5 som er en varmere prosessor. Og det med en dårligere kjøler.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Det høres så utrolig ut at jeg frykter det er noe feil ved målingene dine. Når jeg har en lav effekts dobbelkjerne prosessor med en noctua som ligger på 35-36 grader ved idle er det ganske fantastisk at du kan ligge på romtemperatur med en I5 som er en varmere prosessor. Og det med en dårligere kjøler.

 

Nå aner ikke hva du har, men i5(750) klokker seg ned til 12-1300Mhz uten last og overklokking

samtidig som vcore går fra ca 1,2 til 0,9. Ser du reviews på denne så er det veldig få som slår den

i strømforbruk ved idle. Noe som også forklarer lave temps.

 

Core temp viser lavere temperatur enn Asusprobe.

post-26196-1264808985_thumb.png

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar
Det høres så utrolig ut at jeg frykter det er noe feil ved målingene dine. Når jeg har en lav effekts dobbelkjerne prosessor med en noctua som ligger på 35-36 grader ved idle er det ganske fantastisk at du kan ligge på romtemperatur med en I5 som er en varmere prosessor. Og det med en dårligere kjøler.

 

Nå aner ikke hva du har, men i5(750) klokker seg ned til 12-1300Mhz uten last og overklokking

samtidig som vcore går fra ca 1,2 til 0,9. Ser du reviews på denne så er det veldig få som slår den

i strømforbruk ved idle. Noe som også forklarer lave temps.

 

Core temp viser lavere temperatur enn Asusprobe.

 

Enten har du veldig lav romtemperatur ellers er det noe som ikke stemmer. Temperaturen på prosessoren kan ikke være lavere enn romtemperaturen det lar seg bare ikke gjøre med en luftkjøler. Tipper du har et par grader mer enn 17 i rommet ditt.

 

Prosessoren min throttler ned til 800MHz med en volt på 0.8 når den idle'r. En low end AMD X2 4200+ 65nm så den bruker ikke akkurat mye strøm for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Det stemmer det er kjølig her ja. Antar at det er rundt 20 grader, noe som jeg mener også tempen på denne cpuen har. Jeg påstår ikke at denne kjøleren er like bra som Noctua sine, men den holder i lange baner for denne prosessoren og den jevne klokker.

 

Fant forleden dag en liten autotuning i bios på hovedkortet, og vips spratt frekvensen opp i 3,8 Ghz. Satte pers i mange tester som jeg har gjort(superpi 1M på 11 sek) og må si at denne prosessoren er et scoop. Temps var langt fra faretruende høyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...