Gå til innhold

Massiv lysstyrke, massiv pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må ærlig talt si jeg ikke skjøner hvorfor dere omtaler denne.

Den har ingenting med privatmarked å gjøre, noe både lysstyrke, kastelengde, bildestørrelse og pris vitner om.

 

Det er nemlig ikke bare oppløsningen og pris som gjør at denne ikke egner seg til hjemmekino. Lysstyrken er også ALT FOR HØY. Det er nemlig ikke slik at høyere spesifikasjoner er bedre i alle sammenhenger. Det har seg nemlig slik at det nytter fint lite å pøse på med lysstyrke, selv i ett lyst rom! Lys som treffer lerretet reflekteres ut i rommet, og en del reflekteres tilbake på lerretet som uønsket strølys. Visst kan denne gi deg sveiseblikk i dagslysscener, men noe som helst sortnivå er det ikke snakk om. Halvmørke bilder vil miste dybde og dynamikk totalt. Anbefalt lysstyrke i skikkelig (batcave) hjemmekino er omkring 1000 AL, mens lyse stuer kan ha opp mot 2500 AL.

 

Hvis artikkelen er ment som en fun-fact er det ikke noe problem å finne frem til proff projektorer som har enda høyere lysstyrke. Slike projektorer er long-throw og brukes gjerne i supplement med kinoprojektorer for å vise reklame mens salen er opplyst, dette for å spare på filmprojektoren.

 

Det har også sneket seg inn en feil i artikkelen. Bilde og overskrift handler om Sanyo projektor, mens det har sneket seg Sharp inn i teksten: "Med voldsomme 12 000 lumen tilbyr nemlig Sharps nye projektor.."

 

Litt kritikk til redaksjonen, men dere har da sakt dere skal omtale forbrukerprodukter som i første rekke er aktuelle for folk flest, og denne er veldig langt fra det. Det er mange spennende projektorer som ikke er omtalt her. Uansett, stå på i arbeidet med lyd og bilde!!

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Chrlod har bare delevis rett. Se på hva slags projectorer som selges i high end custom innstall miljøet i statene. Der er det nettopp slike beist som er populære. Kundene ønsker ikke kino følelse, de vil ha KINO! da snakker vi lærrett på 4 - 5 meter eller mer. En vanlig hjemmekinoprojector med 700 - 1000 lumens duger dårlig da.

Endret av wotg
Lenke til kommentar

khaffner:

Det går til en grad ann å dimme lampene, men de når en grense rundt 60% hvor lys-temperaturen begynner å bli for ustabil. Det er nok også mulig å kun bruke én lampe, men da er liksom litt av vitsen med denne borte. Du finner da projektorer til en brøkdel av prisen som er vesentlig bedre. Denne er ikke akkuratt noe kontrastmonster, og i projektorer med såpass høy lysstyrke er ikke strølys fra engine akkuratt det som er mest vektlagt.

 

wotg:

Jeg tror nok ikke denne kvalifiserer til noe som helst high-end i filmsammenheng. 4:3 er heller ikke akkuratt noe entusiastformat. En kinoentusiast vil nok sette sortnivå ganske høyt. Når man uansett er oppi 100.000-kronersklassen (++) begynner vi å nærme oss innsteget av kommersielle kinoprojektorer som faktisk leverer bra bilde i 4-5 meters bredde. 3-chip DLP er populært i den sammenheng. Når jeg leser AVS-forum har jeg ikke inntrykk av at det er så mange som velger kinoer av slike størrelser. Opp mot 300" er nesten maks. De fleste entusiaster velger nok kvalitet forran størrelse, og de beste projektorene er langt fra de mest lyssterke, og gir derfor ikke de største bildene. Enkelte av kinoene på norske avforum slår f.eks mesteparten av de komersielle kinoene i norge både på lyd- og bildekvalitet.

 

Så må en også huske at større lerret betyr lengre sitteavstand. Det er ikke så kult å få plass på første rad i den lokale kinoen, er det? Man kan altså konkludere med at det er en balanse mellom lettetstørrelse og sittavstand, som går både på bildekvalitet (eks støy og konvergens) og komfort. Men mindre en skal ha fremvisning for veldig mange om gangen trenger en altså ikke så veldig stor sal. Sweetspot er ett annet tema. Det er ikke mulig å lage en veldig stor sweetspot uten å støte på kompromisser ved kvalitet. I en større sal MÅ altså kompormissen inngås, i større grad enn i mindre saler (tenker nå lyd i første omgang).

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Jeg synes i høy grad at nyheten er relevant ettersom det kan være et marked for folk som trenger en god prosjektor til noe annet enn hjemmekino.

Dette er ikke en prosjektor til kinobruk, det er til bruk i store møterom, auditorier osv. Der er ikke en prosjektor på 1000 eller 2500 AL nok. Jeg er møkklei prosjektorer som er litt for svake til det de skal vise.

 

Siden heter audiovisuelt.no, ikke hjemmekino.no. Riktignok handler de fleste av artiklene om produkter til privatmarkedet, men desto bedre grunn til å ha med litt bedriftsrelevant informasjon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...