Gå til innhold

Zune HD | OLED-skjerm og Tegra-chip


Anbefalte innlegg

Det er tre ord som beskriver denne enheten: sexy, sexy og sexy.

 

Spesifikasjoner

  • 52.7 x 102.1 x 8.9 mm - 73 gram
  • 3.3" OLED 480 x 272 pikslers multi-touch skjerm
  • 16GB og 32GB (men forvent en 64GB iPod touch i september)
  • Tegra-brikkesett
  • 720p-ut støtte ved 30fps (WMV HD & H.264)
  • FM/HD Radio
  • WiFi (b/g) & trådløs PC-synkronisering
  • Mobil internettleser
  • Audio codec support for WMA, WMA lossless, AAC and MP3
  • Video codec support for WMV, Mpeg4, H.264
  • HDMI-utgang
  • Opp til 33 timer sammenhengende musikkavspilling
  • Opp til 8.5 timer sammenhengende videoavspilling
  • Tre timers oppladning, to timer til 90% kapasitet
  • Lanseres 15. september. 16GB ($219.99), 32GB ($289.99)

-------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Se filmen hos Youtube

 

Generelle tanker

Det er flere ting som gjør denne enheten til et interessant stykke produkt. Integrert Tegra-chip fra NVIDIA sikrer gode spillmuligheter, Zune Marketplace sikrer et rikt utvalg av musikk gjennom en spis-det-du-vil-ha modell med 10 spor inkludert hver måned, og et voksende av MP3 uten DRM. Selve klientprogrammet for Windows er laget for å utforske ny musikk. Når denne enheten i tillegg har en kapasativ OLED-skjerm på 480x272 piksler fordelt på en 3,3" skjerm, framstår denne MP3-spilleren som svært interessant for både å oppleve og å nyte underholdning på en portabel enhet.

Endret av iMono
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Folk liker ikke itunes. Zune bruker tilsvarende software, men forskjellen er at zune sin software er mer låst og proprietær enn apple sin noen gang har vært. Kan ikke si den her bryr meg mye.

Lenke til kommentar
Folk liker ikke itunes. Zune bruker tilsvarende software, men forskjellen er at zune sin software er mer låst og proprietær enn apple sin noen gang har vært. Kan ikke si den her bryr meg mye.

Her var det mye subjektivt møl og lite interessant refleksjon. Kan du oppgi kildeinformasjon eller ihvertfall noen eksempler på hva du mener med lukket?

 

Og bare som det er sagt, iTunes og Zune Software er to vidt forskjellige programmer til Windows. Igjen viser du null kunnskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Og bare som det er sagt, iTunes og Zune Software er to vidt forskjellige programmer til Windows. Igjen viser du null kunnskap.

 

 

tror jeg har mange ganger mer kunnskap enn deg på det her.

 

Selvfølgelig er iTunes og Zune software to forskjellige programmer. MEN der ipod selger så mye at det er dusenvis av alternative programmer for å komme unna iTunes, er Zune sin programvare ganske så "eneste alternativ". I tillegg bruker Zune ZMTP, som er en prorprietær utgave av overføringssystemet som Microsoft selv dytter på gud og hvermann (MTP). Altså har microsoft laget et overføringssystem spesifikt til MP3 spillere, for så å ikke støtte det selv.

 

Hva betyr det i realiteten? Kun windows, funger ikke med andre operativsystemer, andre programvarer finnes ikke, tilbehør finnes ikke i Norge ved utgivelse (ikke i samme grad som ipod, som er spilleren MS prøver å nærmeste kopiere), fungerer ikke med eks bilstereoer eller andre ting med USB inngang etc.

 

Hva mer? Jo, mens ipod for eksempel støtter last.fm, går MS igjen proprietære veier med zune social som kun Zune brukere bruker mens last.fm har millioner av brukere. Til musikkinnkjøp har de zune marketplace som sannsynligvis kommer til å være et helvete de første årene grunnet lisensieringsproblemer fordi de enda ikke har solgt Zune utenfor USA. Zune HD har forøvrig HD radio, som er USA sin utgave av DAB, en funksjon som ovehodet ikke fungerer utenfor USA.

 

Og så har du apps etc... dette kan sies å være en direkte konkurrent til touch, iallefall om man ser på MS sin tidligere "la oss kopiere apple"-spillere, men i tillegg til all den proprietære driten de drasser med seg mangler de noe av hovedgrunnen til at konkurrenten selger så godt.

 

Bottom line, Zune HD kommer til å selge godt blandt de som ikke vil ha touch, men thats it. Det er kun to produsenter på verdensbasis som fortsatt har proprietær software for overføring av musikk. Av disse har den ene et veletablet nettverk av norsk oversatt software, en stappfull musikkbutikk med lisensrettighetene i boks, og en app store som legger til rimelig mye funksjonalitet. Den andre har aldri før solgt spillere utenfor USA og magler alt dette, og har som eneste salgsmiddel "det er ikke ipod", noen merkelige HD video ut saker som jeg tviler på mange kommert til å bruke og oen musikkfunksjoner som i beste fall er en gimmick. Skal man først drite i alle infrastrukturaspektene sim musikkbutikk etc har du plutselig spillere som Samsung P3, Cowon S9 og Sony X1000 inne i bildet óg.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

det tror jeg ikke.

 

Med andre ord så er Microsoft værre fordi deres Zune enhet ikke er så populær? Helt til firmware 2.5 var det mulig å installere (uautorisert selvfølgelig) tilleggsprogramvare som gjorde at Zune kunne synkronisere med ethvert program som støttet Generic WPD.

 

Jeg er og har vært involvert i utviklingen av MediaMonkey en stund nå, og det er viljen til å gå forbi "beskyttelsen" det mangler på ifølge en av hovedutviklerne. Microsoft har ikke gjort mer enn Apple for å lukke enheten.

 

Jeg ser hvor du står, og jeg skulle faktisk ønske at Zune/WMP12 var samme programvare og kunne vært brukt på flere enheter. MEN, med en større suksess på Zune HD vil vi mest sannsynlig få se programmer som installeres på Zune som lar deg synkronisere med et hvilket som helst program - dermed også støttet på andre plattformer. Poenget med denne enheten er at Zune HD ikke er lansert ennå, så vi vet svært lite om noe er forandret eller ikke i forhold til synkroniseringsmodellen.

 

Et spørsmål: Hvorfor vil Zune HD selge godt blant de som ikke vil ha touch? Det er jo en touch-enhet!

Endret av iMono
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Touch er der da en abrivasjon for ipod touch, noe du helt sikkert forstod. Spesielt siden det heter berøringsskjerm på norsk, så kverruleringen din kommer til kort.

 

Zune HD er helt klart et steg i riktig retning, men de har LANGT igjen før de er et selskap jeg gidder se på to ganger. Som jeg også skrev i første svaret mitt her, JEG bryr meg ikke om ZHD, har ikke sagt noe om at andre ikke bør bry seg, bare at jeg tviler på den kommer til å gjøre stor suksess. Tross alt er det flere spillere som HW-messig er bedre enn Apple sine, men mangel på distribusjon, rykte og bakomliggende infrastruktur har (desverre) gjort at disse er nisjespillere. Det samme tror jeg kommer til å skje med Zune HD

Lenke til kommentar

Det er mange som bruker engelske ord når de skriver produktegenskaper på norsk. Så nei, når merkenavn ikke skrives med stor T kan du ikke forvente at jeg automatisk ser hva du mener - spesielt når det er flere som heller vil ha taster og Zune HD er første produktet fra Zune-teamet med touch-skjerm.

 

Du kan ikke påstå at iPod har hatt skikkelig konkurranse før. Zune HD regner jeg som den første enheten som virkelig kan konkurrere mot iPod-segmentet. Poenget er at distribusjon, rettigheter og lokalisering er essensielt for å få en aksept fra massen. Det gjenstår å se om MS klarer å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

"iPod touch" skrives med liten t i touch http://www.apple.com/itunes/ :p

Jeg bruker IKKE HW-nettverket sin tåpelige English Style navnesystem.

 

Angående konkurranse kommer Zune HD neppe til å være noen særlig stor konkurrent. De mangler programmer, som er ganske viktig for mange som kjøper touch, og det er noe de ikke klarer å skape grunnet mangel på infrastruktur (siden HD ikke deler operativsystem med en telefon - ennå)

Lenke til kommentar

på alle creative sine mp3 spillere har jeg aldri tengt noen extra software for å koble spilleren til en windows maskin og overføre

musikk.

 

Jeg finner det veldig merkelig at microsoft vil force en ny app

på folk for å kunne bruke sin egen spiller i windows, er det det på

de andre Zune spillerne? Det er umulig å accesse spillerene utenfor

zune programvaren med feks WMP? Creative bruker isåfall WMP sin

overførings protokoll for å fungere i windows, ville vært ganske

slubbert å ikke la Zune spillerne gjøre det også.

 

Skal bli interesting å se hva som skjer med zune marketplace og

integreringen med xbox iframtiden, det vil nok ta en stund, men

for min del er dette helt klart noe jeg vil bruke istedet for Apple

sitt alternativ.

Lenke til kommentar

Ikke for å fremstå som en fanatisk appel fan, for det er jeg absolutt ikke, men hva gjør denne bedre enn en iPod Touch?

 

Marginalt billigere ja, men med en iPod er du kompatibel med "alt" og har i tillegg App store som gir deg enorme utvidelsesmuligheter. Hvordan skal microsoft klare konkurrere med dette?

Lenke til kommentar

Foruten av at byggekvaliteten er bedre, og at den har NVIDIA Tegra brikke og OLED-skjerm - så vil jeg tro at Microsoft får utviklerstøtte gjennom XNA-spill. Det betyr ikke at Zune HD ikke vil få programmer, men at interessen for enheten vil være gjennom spill-mulighetene som ligger tilgjengelig for utviklere. Forhåpentligvis gjør Zune-teamet en god jobb med å integrere den planlagte program-butikken med resten av Zune-assortementet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Tegrabrikken sier ikke så mye, da Touch 3G vil sannsynligvis kjøre samme brikkesett som iPhone 3GS og dermed få en gedigen oppgradering over dagens modell (har både touch 2G og iphone 3GS, forskjellen i hastighet og muligheter på spill etc er ganske betydelig). OLED skjerm er kjekt. Men "mulighetene som ligger tilgjengelig for utviklerne" tror jeg er nøkkelordene i setningen din der. Mulighet er én ting, men å faktisk få utviklere til å velge en splitter ny platform kun brukt på en underdog mp3 spiller motfor å utvikle for iphone OS systemet med 50-60 millioner solgte enheter er det som kommer til å avgjøre skjebnen til applikasjonesmulighetene til ZHD, ikke hardware eller utviklermulighetene som ligger der.

Lenke til kommentar

I følge denne artikkelen (blant flere) er ikke 3GS i nærheten av Tegra-chipens muligheter når det kommer til 3D- og grafikkmuligheter.

 

Det er jo også slik at enheten vil ha vært på markedet en liten stund før tredjepartsutviklere slippes til. Jeg repeterer meg selv for deg; de vil få programmerer-støtten gjennom spillutviklerne, og du gjør feil i å ignorere hvilken gjennomslagskraft MS har på spillmarkedet.

Lenke til kommentar

Goood Daaaaamn! Den ser skikkelig smooth ut. Merk at det ikke er noe "knapper" i menyen du trykker bare på der det står for eksempel "artists", så vil den gå til artists selvfølgelig.

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Oppdatert førstepost med en ny video av brukergrensesnittet og bekreftede spesifikasjoner. Jeg er skuffet over at Zune HD ikke går i bresjen med en 64 GB-modell.

 

Zune HD vil også etterhvert tilby programmer slik som jeg trodde. Detaljer rundt dette er ikke gitt ut ennå.

Lenke til kommentar

Jeg følger meget nøye med på denne mp3 spilleren, da den ser utrolig fin ut og tilbyr mye av det jeg forventer i en mp3 spiller. Hele zune marketplace og det "sosiale" nettverket de prøver å opprette der er ikke noe jeg ble veldig glad for. Jeg kommer aldri til å bytte fra å bruke last.fm, så jeg skulle gjerne sett støtte for det istedenfor. Jeg har sett at de kobler seg automatisk til zune marketplace og laster inn informasjon om artistene og legger inn bilder av dem automatisk, noe som ser meget lovende ut, men jeg tror ikke zune social tjenestene kommer til å slå helt til.

 

Det som gjenstår for min del er hvordan synkroniserings muligheten med pc blir (som jeg ser dere diskuterer lenger opp her), hvor god avspillings og playlist funksjonene blir, også skulle jeg gjerne ha sett en 64 gb modell.

 

Men det er helt klart spennende å se hva microsoft lager her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...