Gå til innhold

Hvordan behandle batterier? Klattlading eller ikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er den beste måten å bruke et batteri på en bærbar PC? Er det å alltid lade helt opp, så helt ut, så helt opp og så videre... Eller er det å lade opp og vente en viss stund før man tar den ut etter at batteriet er fulladet?

Lad helt opp, ta ut laderen, putt den inn igjen når batteriet er flatt/veldig nær flatt.

Repeat.

 

NEI! NEI! NEI!

 

Klattlading er det beste for moderne laptopbatterier; samtlige idag er jo lithiubmbasert og da er det ingen grunn til å ikke klattlade.

 

Kort sagt: er man i nærheten av en stikkontakt, plugg i, da yter maskinen bedre, og batteriet varer lenger.

Lenke til kommentar
Hva er den beste måten å bruke et batteri på en bærbar PC? Er det å alltid lade helt opp, så helt ut, så helt opp og så videre... Eller er det å lade opp og vente en viss stund før man tar den ut etter at batteriet er fulladet?

Lad helt opp, ta ut laderen, putt den inn igjen når batteriet er flatt/veldig nær flatt.

Repeat.

 

Indeed, Jeg lader ut min laptop hele tiden og batteriet holder omtrendt som når det var nytt for to år siden.

En kompis av meg som har lik pc men som har latt den stå tilkoblett så og si konstant i to år har en identisk laptop som går tom etter 5 min :)

Lenke til kommentar
NEI! NEI! NEI!

 

Klattlading er det beste for moderne laptopbatterier; samtlige idag er jo lithiubmbasert og da er det ingen grunn til å ikke klattlade.

 

Kort sagt: er man i nærheten av en stikkontakt, plugg i, da yter maskinen bedre, og batteriet varer lenger.

Helt det motsatte av det jeg fikk anbefalt. Kan også tilføye at jeg har alltid klattladet batteriet jeg har på PC-en nå, og det er så godt som dødt (15 minutter fulladet). Et annet familiemedlem klattlader IKKE og det fungerer fortsatt perfekt.

Lenke til kommentar
NEI! NEI! NEI!

 

Klattlading er det beste for moderne laptopbatterier; samtlige idag er jo lithiubmbasert og da er det ingen grunn til å ikke klattlade.

 

Kort sagt: er man i nærheten av en stikkontakt, plugg i, da yter maskinen bedre, og batteriet varer lenger.

Helt det motsatte av det jeg fikk anbefalt. Kan også tilføye at jeg har alltid klattladet batteriet jeg har på PC-en nå, og det er så godt som dødt (15 minutter fulladet). Et annet familiemedlem klattlader IKKE og det fungerer fortsatt perfekt.

"Klattladning" har ingen negativ effekt på litium-ion batterier. Det som degrerer ytelsen er fulle ladesykluser (lade helt opp og vente med å lade til det er tomt osv..) Også å ha 100% fult batteri heletiden ødelegger batteriet fortere. Bruker du laptopen hovedsaklig koblet til strømnettet så lønner det seg og skru ned på hvor fulladet batteriet skal være. (gjerne ned til 40%)

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Hva er den beste måten å bruke et batteri på en bærbar PC? Er det å alltid lade helt opp, så helt ut, så helt opp og så videre... Eller er det å lade opp og vente en viss stund før man tar den ut etter at batteriet er fulladet?

Lad helt opp, ta ut laderen, putt den inn igjen når batteriet er flatt/veldig nær flatt.

Repeat.

 

Indeed, Jeg lader ut min laptop hele tiden og batteriet holder omtrendt som når det var nytt for to år siden.

En kompis av meg som har lik pc men som har latt den stå tilkoblett så og si konstant i to år har en identisk laptop som går tom etter 5 min :)

 

Det viktigste er såvidt meg bekjent å ikke ha full kapaistet på batteriet hele tiden, Li-ion har vel hverken godt av å stå fullladet eller å tømmes helt hele tiden, mao er det beste å ikke lade helt opp, og å ikke tømme helt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Helt det motsatte av det jeg fikk anbefalt. Kan også tilføye at jeg har alltid klattladet batteriet jeg har på PC-en nå, og det er så godt som dødt (15 minutter fulladet). Et annet familiemedlem klattlader IKKE og det fungerer fortsatt perfekt.

Dette gjaldt for eldre batterityper (husker ikke hva de het), ikke de som er mest vanlig i bruk nå. Dessverre sitter mange fortsatt fast i den gamle tankemåten om at klattlading ikke er bra, noe som er fullstendig feil med dagens batterityper.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg holde batteriet mitt unna fulladet ettersom jeg konstant er koblet til, uten å måtte koble av og på hvert tiende minutt?

 

På min lenovo-maskin er det software- for batterivedlikehold som kan gjøre det for deg, vet ikke hvordan det er på andre maskiner.

 

AtW

Hvordan får du det til? Jeg klarer ikke å finne denne funksjonen på min Lenovo Thinkpad SL300.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg holde batteriet mitt unna fulladet ettersom jeg konstant er koblet til, uten å måtte koble av og på hvert tiende minutt?

 

På min lenovo-maskin er det software- for batterivedlikehold som kan gjøre det for deg, vet ikke hvordan det er på andre maskiner.

 

AtW

Hvordan får du det til? Jeg klarer ikke å finne denne funksjonen på min Lenovo Thinkpad SL300.

 

Det følger med en ansamling software under fanen "Thinkvantage" en av valgene der er strømstyring, og under den man man velge batterivedlikehold, der du kan velge når den starter og slutter med lading.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det følger med en ansamling software under fanen "Thinkvantage" en av valgene der er strømstyring, og under den man man velge batterivedlikehold, der du kan velge når den starter og slutter med lading.

 

AtW

Jeg greier ikke finne strømstyring, bare "Power Manager".

post-51689-1250000189_thumb.png

 

Går jeg inn på Power Manager får jeg opp følger:

 

 

post-51689-1250000248_thumb.png

 

 

 

Jeg prøver å finne hvor man kan endre innstillinger for lading av batteri, men greier ikke å finne det.

Lenke til kommentar
Jeg prøver å finne hvor man kan endre innstillinger for lading av batteri, men greier ikke å finne det.

 

Hmm, det ser ikke likt ut som hos meg, det ligger ikke noe under strømkilde-optimalisering eller maksimal batteribruk eller noe sånt? Det er ihvertfall på det tilsvarende vinduet som du får opp når du velger power manager hos meg, men det ser litt annerledes ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...