Gå til innhold

Bedre videoopptak på EOS 5D MkII


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er vel veldig velkomment hos 5D MKII eiere

 

Tja, personlig gir jeg egentlig blanke. Jeg filmer ikke likevel. Da ønsker jeg meg heller mulighet til å kontrollere ISO-spennet i auto-ISO, evt kunne begrense det oppad til 800 eller 1600 fremfor 3200 som er standard.

Lenke til kommentar

Fantastiske nyheter! Nå skal jeg mase som et helvette på lærerne helt til de kjøper et eksemplar. Det med at man ikke har kontroll over lyden er heller ikke noe særlig å bekymre seg over, hvis man ikke er en journalist som skal ha video, foto og lyd i ett. Lyden tas opp på en seperat enhet.

Lenke til kommentar
a ønsker jeg meg heller mulighet til å kontrollere ISO-spennet i auto-ISO, evt kunne begrense det oppad til 800 eller 1600 fremfor 3200 som er standard.

Der ligger Nikon ganske langt foran. Heldigvis har Canon beveg seg forbi Auto-ISO drittet som 40D bruker. Hvem i alle dager har bruk for Auto-ISO som kun beveger seg mellom ISO 400-800 og ned til ISO 100 om det er veldig veldig lyst.

Lenke til kommentar
Der ligger Nikon ganske langt foran.

 

Pentax er vel best på dette. På K20D kan man selv definere både øvre og nedre ISO-verdi i auto-ISO, uavhengig av hverandre.

 

Sony A900 var for øvrig IKKE god på dette, men likevel var det en grad av valgfrihet der, som man ikke finner på 5D2.

Lenke til kommentar
Nå slipper Canon en firmwareoppdatering som gir deg full kontroll over lukkertider, blenderåpninger og ISO-verdier mens du filmer.

Jeg skal innrømme at jeg har veldig liten peiling på filming, men jeg trodde ikke video krevde at lukkeren åpner/lukker seg. Så hva er poenget å justere lukkertiden på filming ?

Lenke til kommentar
Nå slipper Canon en firmwareoppdatering som gir deg full kontroll over lukkertider, blenderåpninger og ISO-verdier mens du filmer.
Jeg skal innrømme at jeg har veldig liten peiling på filming, men jeg trodde ikke video krevde at lukkeren åpner/lukker seg. Så hva er poenget å justere lukkertiden på filming ?

Det er vel ikke snakk om justering av tiden den mekaniske lukkeren er åpen, men justering av eksponeringstiden elektronisk. Den mekaniske lukkeren står vel åpen hele tiden under filming. Eksponeringstiden justeres akkurat som på andre kamerasystemer uten mekanisk lukker. (en del billige kompaktkamera, mobilkamera, webkamera og videokamera).

 

Hensikten er altså regulering av lysmengde per eksponering. Hadde man bare kunnet justere lysmengden med blenderen ville det vært svært en vanskelig balansekunst å få både få ønsket eksponering og ønsket dybdeskarphet samtidig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...