Gå til innhold

Guide: Hva er egentlig firmware?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja, der må jeg si meg helt enig.

Bracketing hadde vært en god funksjon for billigkameraene til Nikon. Sitter selv med en D40, og er veldig fornøyd, men den eneste funksjonen jeg savner er bracketing. (av det jeg har komt over da, ettersom bracketing gjør det mye lettere å ta hdr bilder)

 

Meeen, hadde de gitt firmware til D40/D60 med en del nye funksjoner forsvinner mye av poenget med å oppgradere i første omgang vil jeg tro. For kvaliteten på D40 holder til mitt bruk foreløpig, så eneste grunnen til oppgradering for min del må være ett par funksjoner til. Men har ikke penger til å kjøpe nytt kamera bare pga. det, så da for det heller være som det er :)

Lenke til kommentar

Er ikke dette en artikkel som heller hadde passet på hardware? :p

 

Venter bare på at støvsugeren og vaskemaskinen må kobles i nettverket hjemme for oppgradering av firmware, samt sende ut logger om hvordan de har d"
Jeg har også tenkt på det før, og det kommer sikkert mulighet for det på diverse hvitevarer de neste 3-5 årene ;) Ønsker meg et digitalt hus når jeg blir ferdig utdannet om noen år :p

 

Hvorfor vente? Miele har PC-tilkobling for firmware-oppgradering av sine vask og tørketromler.
Det har begynt allerede ja :)
Lenke til kommentar
Hvorfor vente? Miele har PC-tilkobling for firmware-oppgradering av sine vask og tørketromler.
Det har begynt allerede ja :)

Og snart regner det hacks som gir deg den optimale levetiden på klærne i forhold til renhet, som oppnås med 942.67 rpm, ved 42.83 grader. Bruk 27.3g med vaskemiddel... :p

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

"Dermed endrer man ikke den originale firmwaren, og man beholder derfor garantien på kameraet."

 

Hvor har dere funnet ut dette da? ML vil sette et bootflag i kameraets CMOS (hvertfall på Canon 5D Mk3 i følge ML forum), selv om du ikke installerer firmwaren - da vil garanti opphøre fra Canon! Det står tilogmed i manualen at garanti bør ikke forventes ved bruk av ML.

 

Skal forøvrig nevne at støtte for 5D Mk3 er kun i "nightly" versjon. Dersom en ikke er komfortabel med å "bricke" kamera samtidig som å miste garanti, da bør man heller ikke bruke ML, uansett hvilket kamera!

 

Så neste gang dere anbefaler noe, sjekk fakta først! Sitat fra "stable" release;

 

THIS IS DANGEROUS AND MIGHT DAMAGE YOUR CAMERA. NO WARRANTIES. NO GUARANTEES. IF IT BREAKS YOU GET TO KEEP BOTH PIECES

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Oppdaterer firmware på blu-ray spiller, dvd brenner, gps, tv, mobiler, nettbrett, kamera, pc deler, bios, trådløs router, og stabler med andre ting. Ikke en uke uten firmware oppdatering.

 

Sammen med oppdateringer av os, drivere og programvare til husets pcer, laotoper, mobiler osv så har man noen timers jobb hver dag men det er det verdt.

 

Programvareoppdatering av vaskemaskinen er mulig, men det er såvidt jeg vet ikke noe brukeren får tilgang til. Hadde en oppvaskemaskin man kunne sette opp ganske omfattende med endel elektroniske valg og ventiler man kunne vri på.

 

Hensikten med å oppdatere vaskemaskiner er å tilpasse vaskeprogrammet til det vaskemiddelet man bruker og vannets ph verdi.

 

Moderne biler kan også oppdateres med både original og uoriginal firmware. Her kan man f.eks legge inn et ekstra gir om man har automat og vil ha flere steg. Man kan også leke seg med ytelse vs utslipp og levetid. Mange henter ut flere hestekrefter f.eks eller modifiserer kraften slik at man får andre ytelser på enkelte turtall.

 

Det jobbes jo også med å utvikle firmware for mennesker, slik at man kan programmere inn følelser, ønsker og hvilke jobber de skal være egnet for.

 

Firmware er kult.

Lenke til kommentar

"Dermed endrer man ikke den originale firmwaren, og man beholder derfor garantien på kameraet."

 

Hvor har dere funnet ut dette da? ML vil sette et bootflag i kameraets CMOS (hvertfall på Canon 5D Mk3 i følge ML forum), selv om du ikke installerer firmwaren - da vil garanti opphøre fra Canon! Det står tilogmed i manualen at garanti bør ikke forventes ved bruk av ML.

 

Det var neppe noe sånt av ML-deteksjon i kameraparken tilgjengelig i 2009. Men ja - enig i at man bør sjekke fakta før man skriver om emner.
Lenke til kommentar

"Dermed endrer man ikke den originale firmwaren, og man beholder derfor garantien på kameraet."

 

Hvor har dere funnet ut dette da?

 

På direkte spørsmål til produksjefen i Canon Norge.

 

I følge ham var det som står i artikkelen korrekt da den først ble publisert. Hva som har evt har skjedd med det siden må noen andre ta ansvar for å oppdatere artikkelen med, da jeg ikke lenger er ansatt i Tek eller Akam.

Endret av Aetius
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...