Gå til innhold

Operatøren 3 får en ny sjanse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Ærlig talt, 3, nå minner dere meg om når jeg ber ungene rydde på rommet. Da er alltid svaret at de skal gjøre det senere. Og så blir det bare ikke gjort.

 

Kan dere ikke bare være ærlige og innrømme at toget har gått? Mobile Norway (MN) fikk den fjerde 3G-lisensen for halvannet år siden, og har ennå ikke kommet på lufta. Noen hos MN har tatt frem kalkulatoren og funnet ut at det som lønner seg er å drive rent videresalg av 3G-tjenestene til Telenor. Hvor dan ser regnestykket deres ut?

 

Husker noen Telia? De fikk en GSM-1800-lisens en gang midt på 90-tallet. De leverte den tilbake uten å bygge nett. Det gjorde de attpåtil i en periode da mobilpenetrasjonen var lav, og det var mulig å skaffe seg kundemasse gjennom organisk vekst. I stedet satte de seg på gjerdet og snappet NetCom rett foran øynene på danske interessenter. De la penger på bordet og kjøpte et seddeltrykkeri som hadde alt: nett, kunder og et merkenavn. Faktisk er NetCom en av de få investeingene deres som ikke fikk navnet Telia. I sverige fikk de faktisk ikke noen egen 3G-lisens. I stedet valgte de å bygge 3G-nett sammen med Tele2, og er lykkelige med det.

 

Hvorfor jeg nevner dette? Jo, fordi Telia har forstått at det ikke er vesentlig å ha sitt eget nett. I hvert fall ikke hvis man har krav om full flatedekning.

 

Spørsmålet jeg stiller meg er om det er liv laga å få ennå et nett på banen som skal kannibalisere et overmodent marked. Det har jeg tatt opp i denne tråden. For å gjøre en lang historie kort så tror jeg at det skal godt gjøres å få lønnsomhet i fire norske nett. Mulig at 3 kommer i en spesiell posisjon ved at de bare kjører 3G, men hva vet jeg?

 

Derimot lurer jeg på om noen vil være med på et veddemål: jeg ser to mulige scenarioer for 3s fremtid: Enten trekker de seg stille og rolig ut av Norge, eller så tar de en Telia, og kjøper en eksisterende aktør. Hvem da? Tele2 og eller Network Norway (MN). Eller begge. Hvis MN får ut fingeren og bygger 3G-nettet sitt (og prisen er riktig, selvsagt) skal du ikke se bort fra at 3 kjøper 3G-nettet på rot, komplett med kunder og hele pakka, stenger GSM-nettet (2 x 7 mHz, ikke mye å ha med i krigen)(eller refarmer til 3G) og skaffer seg verdensherredømme i Norden.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...