Gå til innhold

Har funnet noe fra jernalderen


ForumFreak

Anbefalte innlegg

Jupp, har funnet noe fra eldre jernalderen. Jeg vet nesten med sikkerhet at det er et vevlodd jeg har funnet. Det ligger i ordet at det er et lodd de brukte til å veve med i jernalderen. Jeg fann stenen litt utanfor en vei hjemme og jeg har en mistanke om at stenen kommer fra vegmassen som vart brukt under vegbyggingen siden det garantert ikke bodde folk her hjemme i jernalderen. Men vegfyllingen vart tatt fra en haug der det har fåregått mange arkeologisk oppdagelser. I nærheten av der massen er tatt er det blitt funnet en kvinnegrav fra jernalderen. I denne graven fann arkeologene slike vevlodd. Men dette er et halvt hundre år siden.

 

Spm er da:

1.Hva skal jeg gjøre med steinen?

2.Har den noe verdi?

3. Legge ut på ebay?

 

rune-N17.jpg

 

Sann cirka ser den ut. Den jeg har er mer rundformet med hull i midten.

 

1_4_2_3_2bilde1.jpg

 

vevloddene i aksjon

 

Edit:leif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en lov som plikter de å levere dette til staten ja. Loven sier vel også at du har rett på finnerlønn på 10%, men tviler på at det blir så mange grunker, da disse steinene her ikke har all verden av verdi. Tviler på at det blir noen braksuksess på ebay heller, men du gjør sikkert en eller annen arkeolog glad ved å ta den med til nærmeste museum eller noe i den duren.

 

Edit: Der fant jeg loven ja. Om man finner løse gjenstander fra forhistorisk tid, dvs fra før 1537, eller samiske, løse kulturminner eldre enn hundre år, har staten eiendomsrett til slike gjenstander. Finner har dermed plikt til å levere dem fra seg. De arkeologiske landsdelsmuseene har ansvar for å oppbevare slike gjenstander.

 

Man må varsle kulturminneforvaltningen. Riksantikvaren vil fastsette en skjønmessig finnerlønn, som deles likt mellom finner og grunneier. Er funnet av sølv eller gull får man et minimum på 10% av metallverdien.

 

Overtredelse av kulturminneloven straffes med bøter eller fengsel inntil ett år, to år i grove tilfeller. Medvirkining straffes på samme måte.

Endret av Partlow
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Spm er da:

1.Hva skal jeg gjøre med steinen?

2.Har den noe verdi?

3. Legge ut på ebay?

 

1. Hvis du leverer den til ditt nærmeste regionale museum vil arkeologene der kunne fortelle deg hva steinen er samt dens alder. Steinen vil sannsynligvis dokumenteres, katalogiseres og magasineres hos museet, og du vil få et diplom med bilde av funnet.

 

2. Nei, steinen har ingen verdi i kroner. Den har imidlertid verdi for forskerne som kan sette den inn i en lokal/regional sammenheng.

 

3. Ikke å anbefale, da dette er strengt forbudt i henhold til internasjonale regler. Ebay har også retningslinjer for dette.

 

 

Hvis du vil diskutere dette med arkeologer anbefaler jeg nettforumet arkeologiforum.no.

Lenke til kommentar
Overtredelse av kulturminneloven straffes med bøter eller fengsel inntil ett år, to år i grove tilfeller. Medvirkining straffes på samme måte.

Tviler på at dette er tilfelle med et vevlodd. Hadde det vært et vikingskip han hadde tatt for seg selv derimot hadde jeg skjønt.

Lenke til kommentar
Overtredelse av kulturminneloven straffes med bøter eller fengsel inntil ett år, to år i grove tilfeller. Medvirkining straffes på samme måte.

Tviler på at dette er tilfelle med et vevlodd. Hadde det vært et vikingskip han hadde tatt for seg selv derimot hadde jeg skjønt.

 

You'd be surprised! Arkeologer tar ikke like lett på slike funn. Det er bare en vevstein for oss, men kan bety uverdeerlig masse for dem. Utrolig hvor mye informasjon de kan hente fra en slitt vevsten :)

 

Utrolig gøy med slike funn!

Dårlig av staten og ikke betale noe særlig for slike ting :thumbdown:

 

Gøy er det! Hadde dog blitt dyrt om staten skulle betale ut ting i hytt og og pine for at folk skulle gidde å vise et snev av interesse for å bevare sin egen historie, syns du ikke?

Lenke til kommentar

Et av problemene med å betale for fornminner er at det oppfordrer til gravplyndring, slik vi ofte ser i land med mindre eller ingen kontroll. Hvis folk var villige til å betale titusenvis for f.eks. et vikingsverd ville det ikke vært mange urørte gravhauger igjen for arkeologene å undersøke! Dessuten, hvordan kan man sette en verdi på en stein med et hull i? Hva skulle man ha vurdert verdien i mot?

 

Anbefaler forresten www.arkeologiforum.no for dere som er arkeologiinteresserte og som ønsker å diskutere med folk som jobber som arkeologer.

 

@ForumFreak: Sleng opp et bilde da vettu, så kan arkeologene kikke på det der og gi deg en vurdering.

Lenke til kommentar
...

Spm er da:

1.Hva skal jeg gjøre med steinen?

2.Har den noe verdi?

3. Legge ut på ebay?

...

 

Alt for mange funn er gått tapt fordi de ikke er levert inn. Gudene vet f.eks. hvor mange gullfunn som er blitt smeltet om gjennom tidene. Funn som ikke har stor pengeverdi, men som likevel kan si en hel del om forhistorien, er stort sett blitt ødelagt eller skrotet fordi finneren ikke har hatt begrep om arkeologiske verdier. Jeg hørte f.eks. om en bonde som hadde funnet en steinhelle med noen rare figurer på. Han satte den ned foran stabburet sitt, og med tiden ble de innrissede figurene slitt helt ned.

 

Dessuten er det nå engang slik at den enkelte privatmann sjelden har forutsetninger for å vurdere hva som er arkeologisk viktig. F.eks. er beviset på at vikinger dro til Nord-Amerika i form av en skarve spiker. Vi skal være rimelig glade for at det var en arkeolog som fant den, og ikke en lokal fisker.

 

Poenget er: Arkeologiske funn kan kaste lys over landets felles historie, og den enkelte kan ikke skalte og valte fritt over det han finner. Siden vi har ordnet det slik at det er staten som forvalter fellesskapets interesser, er det staten som er eier over oldtidsfunn (jf. den siterte lov om kulturminner).

 

Steinen er altså ikke din, den tilhører staten. Så du bør nok levere den inn slik du har plikt til - jeg minner om at overtredelse er straffbart, jf. nevnte lov.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Husker forøvrig broderen sine blandete følelser mellom fasinasjon og frustrasjon når han stå alle vevstenene en nabo hadde over peisen. Han hadde plukket alle på stranden. Iom. at de kunne brukes som et indisum på at bygda var aktiv lenge før man tidligere har antatt at den var aktiv.

 

Best å høre med de lokale instansene. Gir de faen, så gir de faen.

Lenke til kommentar
Dette er vel en relativt "vanlig" ting, så det er ikke sikkert staten vil ha den heller. Spør om du kan kjøpe den tilbake for en rimelig penge? Bare pass på å få en kvittering så du kan dokumentere det.

 

Vanskelig å si noe om, ettersom vi ikke har noe bilde. Sannsynligvis er dette imidlertid en relativt vanlig funntype, så det er alltids en sjanse for at du får beholde det etter at en museumsansatt har fått katalogisert det. Dette skjer titt og ofte under registreringer når arkeologer kommer i snakk med bønder som har pløyd opp funn fra åkrene sine. Det som er så synd er at mange tror at den store, stygge staten kommer og båndlegger jorda dems, eller at de tvinges til kostbare utgravninger dersom de sier i fra om at de har funn på gården. Dette bunner nok i tidligere tiders praksis og uvitenhet om hvordan systemet faktisk fungerer i dag.

 

Jeg vet ikke, men jeg tror jeg heller ville ha dratt til et museum og fått noen til å fortelle meg mer om hva jeg hadde funnet, enn å sitte der med en stein med et hull i!

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Alt for mange funn er gått tapt fordi de ikke er levert inn. Gudene vet f.eks. hvor mange gullfunn som er blitt smeltet om gjennom tidene. Funn som ikke har stor pengeverdi, men som likevel kan si en hel del om forhistorien, er stort sett blitt ødelagt eller skrotet fordi finneren ikke har hatt begrep om arkeologiske verdier. Jeg hørte f.eks. om en bonde som hadde funnet en steinhelle med noen rare figurer på. Han satte den ned foran stabburet sitt, og med tiden ble de innrissede figurene slitt helt ned.

 

Dessuten er det nå engang slik at den enkelte privatmann sjelden har forutsetninger for å vurdere hva som er arkeologisk viktig. F.eks. er beviset på at vikinger dro til Nord-Amerika i form av en skarve spiker. Vi skal være rimelig glade for at det var en arkeolog som fant den, og ikke en lokal fisker.

 

Poenget er: Arkeologiske funn kan kaste lys over landets felles historie, og den enkelte kan ikke skalte og valte fritt over det han finner. Siden vi har ordnet det slik at det er staten som forvalter fellesskapets interesser, er det staten som er eier over oldtidsfunn (jf. den siterte lov om kulturminner).

 

Steinen er altså ikke din, den tilhører staten. Så du bør nok levere den inn slik du har plikt til - jeg minner om at overtredelse er straffbart, jf. nevnte lov.

Det er nettopp pga. at det er staten som "eier" funnet at disse går tapt.

 

Hvis du som finneren hadde rett på økonomisk kompensasjon eller kunne beholde funnet ville nok langt flere

velge å levere det inn.

 

F.eks. kunne staten fått valget å kjøpe funnet etter det var registrert og undersøkt. Hvis de ikke var interessert i det, fikk du det levert tilbake og kunne selge det privat hvis det var ønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...