Gå til innhold

Har funnet noe fra jernalderen


ForumFreak

Anbefalte innlegg

Synes det forsåvidt er artig at Nrk drar frem enn tråd fra 2009.

 

Dog tosidig dette. Hadde jeg funnet noe på min egen eiendom hadde jeg vært stille som mus. Som regel blir det altfor mye byråkratisk mas og tjas ved slike funn. Funnet ute i skog og mark, levert det til en lokal instutisjon. Hva loven sier ville jeg gitt beng i selvsagt, og snutens logikk angående ære er noe spesiell over seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettopp pga. at det er staten som "eier" funnet at disse går tapt.

 

Hvis du som finneren hadde rett på økonomisk kompensasjon eller kunne beholde funnet ville nok langt flere

velge å levere det inn.

 

F.eks. kunne staten fått valget å kjøpe funnet etter det var registrert og undersøkt. Hvis de ikke var interessert i det, fikk du det levert tilbake og kunne selge det privat hvis det var ønskelig.

 

Man kan godt ha statlig eierskap OG ha kompensasjon/finnerlønn. For meg er det en meget dårlig idé å la oldtidsfunn være privat eid. Et vikingsverd tilhører Norge, ikke til den som tilfeldigvis eier jorden der hvor det ble funnet. Funn som er av nasjonal betydning bør heller ikke være noe som kan selges til høystbydende. Var det slik, ville f.eks. vikingskipene vi har kanskje vært hos en eksentrisk rikmann i USA.

 

Jeg har heller ikke tillit til at private er i stand til å ta vare på slike funn for ettertiden slik f.eks. et museum er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er vel enda et eksempel på at Staten egentlig eier private eiendommer her i landet.

Det som er funnet i jorda di, eier du ikke selv.

 

 

2011-01-15_00001-300x234.jpg

 

Her er noe fra "metallsokerposten.no", som viser funn med metalldetektor.

Kunne tenke meg selv å gå rundt som en sprøing med metalldetektor.

 

"samisk løs kulturgjenstand som er over 100 år..."

 

?? Noe som dette?

 

NMA.0033065.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...