Gå til innhold

Utfordrer LAMP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GlassFish er vel mer basert på Tomcat enn at Tomcat er inkludert..

 

Prisen starter på omlag 1000 USD.

 

GlassFish har vært tilgjengelig lenge allerede, og det gratis. Den er også såvidt jeg vet lisensiert under både CDDL og GPL (begge "free software"-lisenser). Er dette noe de har gått bort fra? (Et ekstremt dårlig valg om de vil utfordre LAMP)

Lenke til kommentar
Hva med LLPP?

Linux, Lighttpd, Postgresql, PHP. :-)

 

.. eller SLiPP

Solaris, Lighttpd, Postgresql, PHP. :-P

Eller WIMA(?)?

Windows, ISS, MsSQL, ASP.NET

 

 

Håper alle skjønte ironien!

WIMA (noe jeg fant på) aka selvmord, gg hvis noen nevner noe positivt om en av disse blir det gapestokk og drap!

Tror uansett LAMP fortsetter som den dominerende i så og si all framtid, og bra er det!

 

Lenke til kommentar

Det vil ta tid før Java er like enkelt tilgjengelig som det PHP er i dag.

 

Pr i dag er Java på serversiden tungvint å administrere. To viktige skritt i riktig retning var Glassfish for Ubuntu 7.04, og RHEL 5.3 med OpenJDK.

 

JBoss har fortsatt utfordringer. Det er snakk om en student som vurderer å gjøre JBoss enkelt tilgjengelig for Fedora, men hittil har det gitt lite resultater. GlassFish2, JBoss4, og OpenJDK følger med neste utgave av Debian.

 

Det er et stort behov for Java, men det mangler mye innen infrastruktur for drift, pakking, distribusjon, og vedlikehold. GlassFish, JBoss, og annen Java teknologi vil ikke bli særlig utbredt blant folk flest før dette blir enkelt tilgjengelig i pakkebrønnene til de fleste store Linux distribusjonene.

 

OpenJDK, JBoss5, den neste store versjonen av GlassFish, og annet kan muligens bli en del av Ubuntu 10.04 LTS. Hvordan vil dette bli for RHEL6 og Centos6?

Endret av langsjoen
Lenke til kommentar
Det vil ta tid før Java er like enkelt tilgjengelig som det PHP er i dag.

 

Pr i dag er Java på serversiden tungvint å administrere. To viktige skritt i riktig retning var Glassfish for Ubuntu 7.04, og RHEL 5.3 med OpenJDK.

 

JBoss har fortsatt utfordringer. Det er snakk om en student som vurderer å gjøre JBoss enkelt tilgjengelig for Fedora, men hittil har det gitt lite resultater. GlassFish2, JBoss4, og OpenJDK følger med neste utgave av Debian.

 

Det er et stort behov for Java, men det mangler mye innen infrastruktur for drift, pakking, distribusjon, og vedlikehold. GlassFish, JBoss, og annen Java teknologi vil ikke bli særlig utbredt blant folk flest før dette blir enkelt tilgjengelig i pakkebrønnene til de fleste store Linux distribusjonene.

 

OpenJDK, JBoss5, den neste store versjonen av GlassFish, og annet kan muligens bli en del av Ubuntu 10.04 LTS. Hvordan vil dette bli for RHEL6 og Centos6?

 

JBoss (riktig nok bare v.4), Glassfish, SunJava-6 (og 5), OpenJDK-6 ++ er alle tilgjengelige i ubuntu sin pakkebrønn, og ubuntu er en av de største på hjemmefronten.

 

Jeg vet at java-versjonene er greit tilgjengelige fra OpenSUSE, og vil tro glassfish også er det. Fedora/RedHat/SLED/CentOS aner jeg ikke noe om. Personlig syns jeg java er veldig lett å få på plass nå, så lenge man kjører 32-bit os. I neste release av diverse distroer så er 64-bit browser-plugin for java også på plass og det skal være helt smertefritt på 64-bit os også. (Min foretrukne måte å installere java på har inntil nylig vært å laste ned og zip'e ut under /usr/local/java/<versjon> og så symlinke inn den versjonen jeg ønsker å bruke, men nå bruker jeg bare apt-get install)

 

om php er vanskeligere enn java eller ikke avhenger av bruken. Terskelen for å ta i bruk java til web-sider er nok litt høyere enn for php. Men om man skal sammenligne så er det mer naturlig å sammenligne jsp og php. Med glassfish er det lett å slenge opp noen jsp-sider. (Sikkert minst like lett som php under apache.)

Lenke til kommentar
Det vil ta tid før Java er like enkelt tilgjengelig som det PHP er i dag.

 

Pr i dag er Java på serversiden tungvint å administrere. To viktige skritt i riktig retning var Glassfish for Ubuntu 7.04, og RHEL 5.3 med OpenJDK.

 

JBoss har fortsatt utfordringer. Det er snakk om en student som vurderer å gjøre JBoss enkelt tilgjengelig for Fedora, men hittil har det gitt lite resultater. GlassFish2, JBoss4, og OpenJDK følger med neste utgave av Debian.

 

Det er et stort behov for Java, men det mangler mye innen infrastruktur for drift, pakking, distribusjon, og vedlikehold. GlassFish, JBoss, og annen Java teknologi vil ikke bli særlig utbredt blant folk flest før dette blir enkelt tilgjengelig i pakkebrønnene til de fleste store Linux distribusjonene.

 

OpenJDK, JBoss5, den neste store versjonen av GlassFish, og annet kan muligens bli en del av Ubuntu 10.04 LTS. Hvordan vil dette bli for RHEL6 og Centos6?

 

Har ingen anelse om kva du snakke om, i Java så "bygger" eg ein war fil og deploye den enkelt i f.eks Tomcat. Det er verken tungvindt eller vanskeleg.

Lenke til kommentar
om php er vanskeligere enn java eller ikke avhenger av bruken. Terskelen for å ta i bruk java til web-sider er nok litt høyere enn for php. Men om man skal sammenligne så er det mer naturlig å sammenligne jsp og php. Med glassfish er det lett å slenge opp noen jsp-sider. (Sikkert minst like lett som php under apache.

 

php er dritenkelt å begynne med. Finn en server pakke, installer, les readme for å finne ut hvor man putter helloworld.php - done.

 

Java er mer knot.

Nå skal jeg ikke uttale meg om glassfish, da jeg ikke har hatt tid til å prøve det. Men å sette opp tomcat, java og database er en liten øvelse i herk. Spesielt når du ikke gjør det så ofte.

 

java vs jsp. Nå vet jeg ikke helt, men jsp er mer en template motor. Ja du kan "escape" til java for å gjøre noe hands on - men ... nei. Syns det er vanskelig å sammenligne java/jsp vs php for det er rimelig forskjellige verdner selv om det kan se likt ut.

 

Java sin store fordel er språket. Det er objektorienter, bassert på c++, det er et langt tydeligere og klarere språk med tydelige regler - rake motsetningen til php som er vag.

String myName = "Hermann"; VS $myName = "Hermann";

public String getFirstChar( String str ) VS function getFirstChar( $str )

 

Det er lettere å lage mye, store og komplekse java løsninger - enn i php. Men php er dritmye bedre til å bare være lim mellom database og html ENN java. I java må du skrive mer kode bare for å være lim. Men php er skikkelig kjedelig når kompleksiteten og antall objekter vokser. PHP er rå på tukling med tekst, der suger java.

 

Java web har altfor høyt brukerterskel, nettopp pga av server konfigurerering, konfigurering og oppsett av java web applikasjon, og det underliggende systemet. Er ikke så mange som vet hvordan java web server håndterer HttpServlet... og det er skummelt i grunn.

 

Java swing/consol applikasjonsutvikling er dritlett derimot.

 

Men sun får prøve så mye de bare vil. De vil ikke klare å dra lamp ned med det første. De må fundamentalt endre totalt sin strategi for hvordan de skal bruke java mot web. Pr idag så gjør de for mye rart.

Dessuten... java på web brukes kun av/for/med/til bedrifter, og der hater de mysql fordi den er for dårlig.

Lenke til kommentar
Har ingen anelse om kva du snakke om, i Java så "bygger" eg ein war fil og deploye den enkelt i f.eks Tomcat. Det er verken tungvindt eller vanskeleg.

 

Det er ikke spesielt vanskelig å installere og drifte en enkeltstående server med hverken Gentoo eller Slackware. På den andre siden er det langt enklere å drifte RHEL, Debian, og Ubuntu. Med en gang man får mer enn en server vil nytteverdien komme klarere frem.

 

Mange organisasjoner har interne regler hvor de krever strømlinjeformet pakkesystemer for installasjon, vedlikehold, og oppdateringer.

 

Det er enklere hvis man benytter yum/rhn eller tilsvarende. Man kan selv Lage pakker som testes og legges til interne pakkebrønner når de er funnet gode nok. Dette gjør det langt enklere å holde oversikt og oppdatere systemene over tid.

 

Med gjennomført bruk av distribusjonenes eget pakkesystem vil man oppnå helhetlig oversikt, reduserte kostnader, redusert risiko, og godt forståtte rutiner som fungere godt for programmer skrevet i C, Java, Perl, Python, C++, Ruby, Erlang, og annet.

 

Det er mye som gjenstår med tanke på pakkeutvikling, kvalitettesting, og utvikling av pakkestandarder for Java. Tilsynelatende har ingen av distroene kommet veldig langt på disse feltene.

 

Fedora Java Packaging guidelines: http://fedoraproject.org/wiki/Packaging/Java

Fedora JPackage Policy: http://fedoraproject.org/wiki/Packaging/JPackagePolicy

Fedora Packaging talk:Java: https://fedoraproject.org/wiki/Packaging_talk:Java

Mandriva Linux Java Packaging Policy: http://wiki.mandriva.com/en/Policies/Java

Debian. 11.1 Is there a Java policy for Debian?: http://www.debian.org/doc/manuals/debian-j...ch11.html#s11.1

Debian current practice: http://wiki.debian.org/DebianJavaPackaging

Lenke til kommentar
php er dritenkelt å begynne med. Finn en server pakke, installer, les readme for å finne ut hvor man putter helloworld.php - done.

 

Java er mer knot.

Nå skal jeg ikke uttale meg om glassfish, da jeg ikke har hatt tid til å prøve det. Men å sette opp tomcat, java og database er en liten øvelse i herk. Spesielt når du ikke gjør det så ofte.

Java er mer knot pga lite modne distribusjons-pakker og lite gjennomtenkt standardoppsett. Det er liten grunn til at en installasjon av en java løsning skal kreve noe mer enn noe som er skrevet i et annet språk.

 

yum og apt har ingen problemer med å installere alt som trengs hvis pakkene er godt laget.

 

Flere relativt komplekse PHP-programmer har blitt enkle å installere pga gode pakker og apt-get på Debian. Et eksempel på noe som har blitt langt enklere enn før er PHP-programmet gforge.

 

Ser ingen grunn til at Java skal være så mye vanskeligere å installere og sette opp i fremtiden.

Lenke til kommentar

Siden dette er bizniz relatert så blir spørsmålet mer: Hvor mange bedrifter kjører standard oppsett?

 

Ingen.

 

Alle bedrifter setter opp løsninger for hånd.

 

Men lamp/wamp er populært pga enkelt oppsett, enkelt komme i gang, enkelt å flytte fra hjemmeserver til hosting firmaet ditt. Det er enkelt.

 

Java web er ikke enkelt. Det er som du sier, det finnes ingen standard oppsett, og uansett er det ikke viktig for de som jobber med dette.

 

Ingen lager sine hjemmesider i java. Ingen lager enkle løsninger for småbedrifter i java.

 

Java er lett å drifte ja. Billig også. Liten prisforkjell mellom java og php. Men at noe er lett å drifte er ikke det samme som at det har lav terskel for å lage noe fort og gærnt.

 

Java begynte med servlets, men det var jo knot. Så stappa de på jsp for å skille "html" ting og java kode. Og jsp har blitt fikset på et par ganger. Så er det klart at det suger. Så kommer de med JSF oppå rælet sitt. Og nå dytter de ut javafx for å lage mer ræl. Sun har til og med implementert mulighet for å kjøre ruby kode i java... for å prøve å holde koderne på java en stund til.... alt er håpløst. Alt med et hav av xml ræl som konfig...

 

De lover mindre konfig, og mer standard konfig med neste versjon av java... men vi får se.

Lenke til kommentar
Siden dette er bizniz relatert så blir spørsmålet mer: Hvor mange bedrifter kjører standard oppsett?

 

Ingen.

 

Alle bedrifter setter opp løsninger for hånd.

 

Men lamp/wamp er populært pga enkelt oppsett, enkelt komme i gang, enkelt å flytte fra hjemmeserver til hosting firmaet ditt. Det er enkelt.

 

Java web er ikke enkelt. Det er som du sier, det finnes ingen standard oppsett, og uansett er det ikke viktig for de som jobber med dette.

 

Ingen lager sine hjemmesider i java. Ingen lager enkle løsninger for småbedrifter i java.

 

Java er lett å drifte ja. Billig også. Liten prisforkjell mellom java og php. Men at noe er lett å drifte er ikke det samme som at det har lav terskel for å lage noe fort og gærnt.

 

Java begynte med servlets, men det var jo knot. Så stappa de på jsp for å skille "html" ting og java kode. Og jsp har blitt fikset på et par ganger. Så er det klart at det suger. Så kommer de med JSF oppå rælet sitt. Og nå dytter de ut javafx for å lage mer ræl. Sun har til og med implementert mulighet for å kjøre ruby kode i java... for å prøve å holde koderne på java en stund til.... alt er håpløst. Alt med et hav av xml ræl som konfig...

 

De lover mindre konfig, og mer standard konfig med neste versjon av java... men vi får se.

 

Det du seier er heilt feil, Java har fantastisk mange verktøy rundt seg som gjer webutvikling med Java enklere og betre enn PHP, sjølv til små ting. Og JSP er eit av mange valg. Xml helvete som det var for mange år sidan er idag for det meste automatisert for trivielle ting.

 

Java har verktøy som Spring og Hibernate som gjer webutvikling frå stort til smått ein draum samanlikna med andre alternativer. Erfarne java utviklere kan med dei verktøya utvikle heile Twitter på ein under time http://groups.google.com/group/javawug/bro...c6561993073aa13

 

Du finner ikkje ein PHP utvikler som gjør det på under ein dag.

Lenke til kommentar

Det er sant at man kan gå fra stort til smått i java med spring og hibernate.

 

Men... hibernate er ikke nybegynnermat. Ikke er det noe silverbullet heller. Spring har mye gøy. Men en forutsetning for å gjøre god nytte av de bibliotekene + et par rammeverk til så begynner vi å snakke om meget erfaren java utvikler.

En meget erfaren php utvikler kommer også langt på egenhånd.

 

Men mitt poeng, er at terskelen er høyere på java for å koke sammen noe, enn på php. Derfor er lamp/wamp mer populært i små prosjekter. Hva med ruby/rails... de har også vokst opp som en følge av kompleksiteten og størrelsen innen bl.a java.

 

Jeg har selv kokt sammen ting i php på langt kortere tid enn med java, spring, og ymse andre rammeverk.

php banker java på småting. Problemet til php er at det har lav toleranse for apekatter som kaller seg programmerere, altså applikasjonen vil fint rulle... med alskens hull og potensielle minefelt. Mens java takler slike apekatter bedre.

 

Men altså, jeg velger java om spørsmålet handler om å lage noe ordentlig, fordi det er langt bedre å vedlikeholde og utvide på sikt, samt det er mange rammeverk til det som spring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...