Gå til innhold

Nikkel forbys i mobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil det si at nikkelbatterier (NiMH) også forbys, eller vil forbudet kun gjelde nikkel på overflaten av telefonene?

 

Hvorfor vil forbudet gjelde Norge?

 

Hvorfor går de ikke heller løs på ting som 1€ og 2€ myntene med 5-25% nikkel? Eller kronestykket og femkronen med 25% nikkel og tikroningen og tjuekroningen med 9% nikkel?

Lenke til kommentar

Tre ganske dårlige svar på tre ganske gode spørsmål: Dette er bare en liten notis med FBI som kilde - men jeg antar at det er nikkel på overflaten som er problemet. FBI sier at du sjekker om mobilen inneholder nikkel ved å: bestille nikkeltest på apoteket (som ikke er tilgjengelig i apotekhyllene, du må kjøpe ammoniakk og dimetylglyoxim.)

 

Dette fungerer bare for nikkel på overflaten.

 

Mobiler FBI mener inneholder nikkel - ser ut som de har brukt samme testmetode: http://www.nrk.no/contentfile/file/1.63174...ikkelmobil2.pdf

 

At det gjelder Norge er noe Berit E. Gjerstad i Statens forurensningstilsyn påstår, uten at jeg er sikker på om Statens forurensningstilsyn har anledning til å slå fast noe sånt.

 

Andre nikkelkilder som bukseknapper er nevnt i FBIs artikkel som noe man bør gå løs på.

Lenke til kommentar
Idiotisk forbudt. Det fins langt mer farligere alternativer.

Anser du ikke allergi som en fare? Kom gjerne med eksempler på alternativer som er farligere i dine øyne og vil ramme mange.

 

Det at grunnstoffet som Ni blir forbudt og blir erstatter av syntetiske materialer er INGEN god nyhet. Verken for miljø eller _stakkars_ allergikere.

Hva mener du med syntetiske materialer?

 

Ved å bruke grunnstoffer veit man i det minste hva er det man har med å gjøre.

I motsetning til hva?

 

Tror du grunnstoffer er "bedre" fordi de har en enkel kjemisk formel? Hvor farlig tror du dette kompliserte stoffet er?

post-3851-1233060138_thumb.png

Eller metall-kloridet NaCl?

Lenke til kommentar

Hehe, sukker og salt.

 

Men det er uansett litt dumt, siden produsentene vil drite i om de bruker nikkel eller ikke dersom det bare er miniputtland som Danmark og Norge som forbyr bruken. Et forbud kan altså medføre at vi går glipp av mange spennende modeller. Det hadde vært bedre om produsentene måtte merke produktet med en advarsel.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Idiotisk forbudt. Det fins langt mer farligere alternativer.

Anser du ikke allergi som en fare? Kom gjerne med eksempler på alternativer som er farligere i dine øyne og vil ramme mange.

 

Det at grunnstoffet som Ni blir forbudt og blir erstatter av syntetiske materialer er INGEN god nyhet. Verken for miljø eller _stakkars_ allergikere.

Hva mener du med syntetiske materialer?

 

Det at Ni brukes på deksler til telefoner gir et helt klart og kjent effekt.

Malinger som er blandet sammen av 100 forskjellig komponenter for å gjøre de slitasje sterke og fine - hvem har tatt seg tid til å nøye studere effekten av de?

 

Men det er klart, siden 1 av xxxxxxxx antall brukere kan få litt utslett så skal den forbys. Vi maler de heile med noe ukjent, ustudert med langt mer større spekter av mulig problemer.

 

Det er komplett idioti å bytte noe som er kjent med noe som er helt ukjent bare for at 1 stakkars får litt utslett på fingra.

Lenke til kommentar
Hehe, sukker og salt.

Riktig :D

 

Jeg tror heller det betyr at enkelte modeller får egne norsk/danske plastdeksel. F.eks at sølvfargede deksler byttes ut med grå eller sorte deksel. Eller ennå bedre: byttes ut med stål/aluminium. Noe som vil øke vekta en smule men gjøre de langt mer solide.

Lenke til kommentar
Det at Ni brukes på deksler til telefoner gir et helt klart og kjent effekt. Malinger som er blandet sammen av 100 forskjellig komponenter for å gjøre de slitasje sterke og fine - hvem har tatt seg tid til å nøye studere effekten av de?

Tror du ikke at svært mange andre stoffer i maling er testet for allergi, giftighet, miljøeffekt osv? Bare for å friske opp hukommelsen litt:

- Arsen (brukt i bunnmaling for båter)

- PCB (brannhemmende tilsats i maling)

- Kvikksølv (algedrepende middel brukt i båtmaling)

 

PS. Legg merke til at to av disse er rene grunnstoffer.

 

Men det er klart, siden 1 av xxxxxxxx antall brukere kan få litt utslett så skal den forbys. Vi maler de heile med noe ukjent, ustudert med langt mer større spekter av mulig problemer.

 

Det er komplett idioti å bytte noe som er kjent med noe som er helt ukjent bare for at 1 stakkars får litt utslett på fingra.

10 to 12% of the female population and 6% of the male population are estimated to be allergic to nickel.

Kilde

 

Og dette bagatelliserer du? Da er jeg veldig spent på hvilke alternativer du mener er ennå farligere.

Lenke til kommentar
Og dette bagatelliserer du? Da er jeg veldig spent på hvilke alternativer du mener er ennå farligere.

 

Det er klart at dersom man skal gå løst på alle grunnstoffer så kan man hive seg på Uran også kanskje? :)

 

Ja, jeg mener dette er bagatell. Det er så små antall personer som har den type allergi at det er ikke vesentlig nok grunn til å fjerne Nikkel fra mobiltelefoner. Kanskje god grunn til å merke ekstra godt - men ikke til å fjerne.

 

Siden jeg har bod i Murmansk i noen år så har jeg også besøkt Nikel by. Og de miljø ødeleggelsene der er neste like brutale som de i Chernobyl. Var født ikke langt unna så har vært vitne til det også.

 

Jeg tipper at Nikkel produksjon i seg selv utgjør betydelig mer skade enn vanlig bruk av elektronikk med Nikkel belegg.

Lenke til kommentar
Ja, jeg mener dette er bagatell. Det er så små antall personer som har den type allergi at det er ikke vesentlig nok grunn til å fjerne Nikkel fra mobiltelefoner. Kanskje god grunn til å merke ekstra godt - men ikke til å fjerne.

Vi snakker om ca 235 000 - 282 000 norske kvinner og ca 141 000 norske menn. Nikkelallergi er ikke noe sjeldent problem.

 

Forøvrig er konsekvensene av å forby nikkel i overflaten små. Det betyr bare økt bruk av substitutter som stål og aluminium-deksler, samt krom og andre farger som dekor på plastdeksler. Hvis det er noe jeg ønsker veldig velkomment så er det økt bruk av stål og aluminium. Det vil gjøre telefonene langt tøffere mot fall enn i dag. Hvem vil vel ikke ha en telefon som er mer solid?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...