Gå til innhold

Power7 med åttekjernedesign?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yte ca 2 terraflop...

Det er jo mindre enn skjermkortet mitt :p

 

Sansynligvis får denne mye mer throughput selv om frekvensen er lavere pga fler kjerner. Tror også planen om å ha andre ko-prosessorer som en del av arkitekturen er en god idè. Hvis de kan dedikere et par kjerner til å håndere nettverk på en mye mer effektiv måte kan de spare godt på det. Eller ha et par kjerner med ekstra paralellisering (flere logiske kjerner, ala skjermkort, eventuelt med selvstendige logiske kjerner) for visse oppgaver. Tror spesielt dette kan bli viktig etter hvert som det kommer mer SSD inn i servere og man kan fjerne IO-bottleneck'en. Da muligens større paralellisering (slik som flere kjerner og/eller logiske kjerner) kunne øke ytelsen betraktelig.

Dere som har god peiling på servere, rett meg hvis jeg tar grundig feil her ;)

Lenke til kommentar
Yte ca 2 terraflop...

Det er jo mindre enn skjermkortet mitt :p

 

...men fortsatt over 20 ganger kraftigere enn den kraftigste Core 2 Extreme. :)

 

Personlig er jeg veldig glad for at IBM (og Sun) fortsetter å innovere, når nå Intel har sluttet helt grunnet mangel på konkurranse. Noen som vet hvordan er det med tilgang og prising av disse (Power6)? Må jeg kjøpe en IBM-server, eller er det muligheter for å bygge selv/kjøpe billig? :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

De får nok bedre reell throughput enn et skjermkort ja. Selv om en har enkle algoritmer som skalerer perfekt på skjermkortet så har en fortsatt veldig lite RAM på skjermkortet og den reelle flaskehalsen blir å få foret skjermkortet med data.

 

Forøvrig litt merkelig at klokkefrekvensen er forventet å halveres. Det betyr mest sannsynlig at de går tilbake til out of order design. Power 6 med sitt in order design har jo vist ekstrem throughput, men ytelsen per tråd var faktisk ikke noe bedre enn hos Power 5+ og det kan fort bli et problem for den typen oppgaver som kundene ønsker å kjøre på IBM Power maskiner.

 

Det er selvfølgelig også en mulighet for at de har fortsatt med in order design og heller tar ut den reduserte ytelsen per tråd i form av økt throughput. Time will show.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Personlig er jeg veldig glad for at IBM (og Sun) fortsetter å innovere, når nå Intel har sluttet helt grunnet mangel på konkurranse.

Enig i at Intel har vært litt slapp med å levere dagens teknologi på høyere klokkefrekvens, men jeg kan ikke se noe tegn til at de har sluttet å innovere. Hadde de sluttet å utvikle teknologi i dag så er jo det tross alt noe en ikke ville sett resultatene av før om et par tre år tidligst.

 

Jeg synes forøvrig de har mye spennende i sikte. Ta den 80 core chippen med integrert RAM og router mesh f.eks. for ikke å snakke om QP og MESIF. Kommer jo også en del nye kjerner i form av Sandy Bridge og Poulson.

 

Det er riktignok enkelte prosjekter som lukter litt mer business styrt enn teknologistyrt. Ta f.eks. Atom og Larrabee. Aksjonærene er sikkert ikke grinete for det i disse dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...