Gå til innhold

Ett døgn med N85


Anbefalte innlegg

Beklager, dette var skuffende. Jeg fikk min N85 i går, og etter et døgns testing er jeg svært misfornøyd. Hvorfor:

 

* Telefonen er slarkete i sliden, både når den er utslått og i normalposisjon.

* Tastene er grusomme, særlig tasteclusteret på forsiden. Det numeriske tastaturet får såvidt godkjent karakter.

* Ventemodus og display kan ikke konfigureres skikkelig, man kan bare velge mellom noen forhåndsdefinerte tema. Jeg vil selv bestemme hvilke applikasjoner som skal kjøres i aktiv ventemodus, det er åpenbart ikke mulig.

* Bluetooth fungerer åpenbart ikke slik det skal, jeg har BT handsfree-settene BH-703 og BH-902, begge fra Nokia og splitter nye, og folk jeg har snakket med i dag har klaget høylytt over dårlig lyd.

* Vibreringen er så høylytt at det virker som om telefonen skal riste i stykker.

 

Jeg hadde tenkt at N85 skulle erstatte min E65, men det kommer den ikke til å gjøre. Jeg har brukt N85'en på jobb i dag, og hver gang jeg har brukt den, har jeg savnet E65'en som ligger hjemme. Og jada, GPS og 5 megapixel kamera er veldig bra, men det må komme i en pakke som virker gjennomtenkt og solid sammenskrudd. Beklager Nokia, dette er ikke godt nok.

 

Ole Irgens

Endret av ole_irgens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager, dette var skuffende. Jeg fikk min N85 i går, og etter et døgns testing er jeg svært misfornøyd. Hvorfor:

 

* Telefonen er slarkete i sliden, både når den er utslått og i normalposisjon.

* Tastene er grusomme, særlig tasteclusteret på forsiden. Det numeriske tastaturet får såvidt godkjent karakter.

* Ventemodus og display kan ikke konfigureres skikkelig, man kan bare velge mellom noen forhåndsdefinerte tema. Jeg vil selv bestemme hvilke applikasjoner som skal kjøres i aktiv ventemodus, det er åpenbart ikke mulig.

* Bluetooth fungerer åpenbart ikke slik det skal, jeg har BT handsfree-settene BH-703 og BH-902, begge fra Nokia og splitter nye, og folk jeg har snakket med i dag har klaget høylytt over dårlig lyd.

* Vibreringen er så høylytt at det virker som om telefonen skal riste i stykker.

 

Jeg hadde tenkt at N85 skulle erstatte min E65, men det kommer den ikke til å gjøre. Jeg har brukt N85'en på jobb i dag, og hver gang jeg har brukt den, har jeg savnet E65'en som ligger hjemme. Og jada, GPS og 5 megapixel kamera er veldig bra, men det må komme i en pakke som virker gjennomtenkt og solid sammenskrudd. Beklager Nokia, dette er ikke godt nok.

 

Ole Irgens

 

Huff da, dette hørtes ikke så bra ut.. Hva syntes du om Skjermen da? er jo ny teknologi ute og går der..

 

Var det en tidelig versjon som muligens manglet nyeste firmware eller var det den typen som man får kjøpt i butikk nå?

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Huff da, dette hørtes ikke så bra ut.. Hva syntes du om Skjermen da? er jo ny teknologi ute og går der..

 

Var det en tidelig versjon som muligens manglet nyeste firmware eller var det den typen som man får kjøpt i butikk nå?

 

Skjermen har samme oppløsning som E65, 240 x 320, men er 0,4 tommer større. Dermed blir oppløsningen subjektivt sett dårligere (like mange pixler på større skjerm). Det er mulig at OLED - teknologien er bedre, men med alle de andre issuene denne telefonen har spiller det egentlig ikke noen rolle.

 

Det er selvsagt mulig at mitt eksemplar er en tidlig utgave. Men den kommer i en salgsklar forpakning; det er telefoner av denne typen som skal ut til sluttbrukeren. Kanskje er det en buggy firmware i den også, men så lenge den ikke lar seg oppgradere med Nokia Software Uptater hjelper jo ikke det så mye.

 

Og merk: Jeg er Nokia-fan. Jeg har hatt Nokia-telefoner med små avbrudd i mer enn 10 år, og kan ikke tenke meg noe annet. Nettopp derfor synes jeg det var skuffende at N85 var såpass dårlig.

 

Mvh

 

Ole Irgens

Lenke til kommentar
Beklager, dette var skuffende. Jeg fikk min N85 i går, og etter et døgns testing er jeg svært misfornøyd. Hvorfor:

 

* Telefonen er slarkete i sliden, både når den er utslått og i normalposisjon.

* Tastene er grusomme, særlig tasteclusteret på forsiden. Det numeriske tastaturet får såvidt godkjent karakter.

* Ventemodus og display kan ikke konfigureres skikkelig, man kan bare velge mellom noen forhåndsdefinerte tema. Jeg vil selv bestemme hvilke applikasjoner som skal kjøres i aktiv ventemodus, det er åpenbart ikke mulig.

* Bluetooth fungerer åpenbart ikke slik det skal, jeg har BT handsfree-settene BH-703 og BH-902, begge fra Nokia og splitter nye, og folk jeg har snakket med i dag har klaget høylytt over dårlig lyd.

* Vibreringen er så høylytt at det virker som om telefonen skal riste i stykker.

 

Jeg hadde tenkt at N85 skulle erstatte min E65, men det kommer den ikke til å gjøre. Jeg har brukt N85'en på jobb i dag, og hver gang jeg har brukt den, har jeg savnet E65'en som ligger hjemme. Og jada, GPS og 5 megapixel kamera er veldig bra, men det må komme i en pakke som virker gjennomtenkt og solid sammenskrudd. Beklager Nokia, dette er ikke godt nok.

 

Ole Irgens

 

Hei

Jeg er helt enig i det du skriver om Ventemodus.Hele skjermen er jo fylt av ikoner. Jeg kunne ønske og fjerne Wlan scanning , søk og internett deling. Det er så iriterende at jeg har valgt vanlig modus. Men da ser jeg ikke kalendern . Noe jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Om du ønsker en bra oppgradering av E65, anbefaler jeg E71, den er litt større i overflaten, men også litt tynnere.

Hærlig rask, bra batterikapisitet, flust av options og muligheter, og ikke minst, fullsize tastatur (som man må venne seg litt til).

 

Selv må jeg si meg enig i at flere telefoner i N serien skuffer, skulle ikke tro dette var telefoner for toppskiktet.

Lenke til kommentar
Om du ønsker en bra oppgradering av E65, anbefaler jeg E71, den er litt større i overflaten, men også litt tynnere.

Hærlig rask, bra batterikapisitet, flust av options og muligheter, og ikke minst, fullsize tastatur (som man må venne seg litt til).

 

Selv må jeg si meg enig i at flere telefoner i N serien skuffer, skulle ikke tro dette var telefoner for toppskiktet.

 

 

Jeg har en E71. Skjermen er veldig bra, men liker ikke helt det liggende formatet, selv om det er bra til tekst. Ellers er jeg helt enig med det du skriver.

 

QWERTY-tastaturet til E71 trenger tilvenning, men det er herlig å trykke på. Hele telefonen gir en herlig kvalitetsfølelse.

Lenke til kommentar
Hmm..har du vært uheldig med din utgave tro...vurderer sterkt å kjøpe N85 og har derfor lest flere tester på utenlandske nettsteder og der får den bare skryt for så vidt, ingen som har klaget på skranglete slider i hvert fall...

Det har jeg og lest, så jeg ble svært overrasket over testen din, i forhold andre.. :hmm:

 

Edit: Må nesten prøve den selv i en butikk eller no, før jeg kjøper den, har sett på kommende LG KC910 også..

Endret av The Fox
Lenke til kommentar
* Telefonen er slarkete i sliden, både når den er utslått og i normalposisjon.

N85 "gir etter" litt når du trykker midt på tlf i utslått tilstand. Dette blir smak og behag og er ikke en produksjonsfeil.

 

 

* Tastene er grusomme, særlig tasteclusteret på forsiden. Det numeriske tastaturet får såvidt godkjent karakter.

Dette et også smak og behag. Tilvenningsfase.

 

 

* Ventemodus og display kan ikke konfigureres skikkelig, man kan bare velge mellom noen forhåndsdefinerte tema. Jeg vil selv bestemme hvilke applikasjoner som skal kjøres i aktiv ventemodus, det er åpenbart ikke mulig.

Dette er fullt mulig, på samme måte som E65.

 

 

* Bluetooth fungerer åpenbart ikke slik det skal, jeg har BT handsfree-settene BH-703 og BH-902, begge fra Nokia og splitter nye, og folk jeg har snakket med i dag har klaget høylytt over dårlig lyd.

Dette er desverre en softwarefeil som rettes opp ved første oppdatering. Barndomssykdomer.

 

 

* Vibreringen er så høylytt at det virker som om telefonen skal riste i stykker.

Dette et også smak og behag. Tilvenningsfase. Slå den av? ;-)

 

 

Jeg hadde tenkt at N85 skulle erstatte min E65

Etterfølgeren til E65 er E66 og ikke N85.

N-serie er for primært for underholdning

E-serie er primært for jobb

 

NB! Trenger du tips/hjelp med din N85, møt opp på Elkjøp Megastore på Lørenskog neste uke mellom 15 og 20.

Eventuelt ta kontakt via www.nokiapro.no

Lenke til kommentar

 

* Telefonen er slarkete i sliden, både når den er utslått og i normalposisjon.

N85 "gir etter" litt når du trykker midt på tlf i utslått tilstand. Dette blir smak og behag og er ikke en produksjonsfeil.

 

 

* Tastene er grusomme, særlig tasteclusteret på forsiden. Det numeriske tastaturet får såvidt godkjent karakter.

Dette et også smak og behag. Tilvenningsfase.

 

 

* Ventemodus og display kan ikke konfigureres skikkelig, man kan bare velge mellom noen forhåndsdefinerte tema. Jeg vil selv bestemme hvilke applikasjoner som skal kjøres i aktiv ventemodus, det er åpenbart ikke mulig.

Dette er fullt mulig, på samme måte som E65.

 

 

* Bluetooth fungerer åpenbart ikke slik det skal, jeg har BT handsfree-settene BH-703 og BH-902, begge fra Nokia og splitter nye, og folk jeg har snakket med i dag har klaget høylytt over dårlig lyd.

Dette er desverre en softwarefeil som rettes opp ved første oppdatering. Barndomssykdomer.

 

 

* Vibreringen er så høylytt at det virker som om telefonen skal riste i stykker.

Dette et også smak og behag. Tilvenningsfase. Slå den av? ;-)

 

 

Jeg hadde tenkt at N85 skulle erstatte min E65

Etterfølgeren til E65 er E66 og ikke N85.

N-serie er for primært for underholdning

E-serie er primært for jobb

 

NB! Trenger du tips/hjelp med din N85, møt opp på Elkjøp Megastore på Lørenskog neste uke mellom 15 og 20.

Eventuelt ta kontakt via www.nokiapro.no

 

 

Vel og bra at du kan forsvare telefonen med å si at alt er tilvenningsting eller personlige preferanser, men hva for en anmeldelse hadde det vært hvis forfatteren ikke skrev sine egene meninger om telefonen?

 

Personlig synes jeg lesertesten er veldig god da den påpeker ting som ikke skulle ha vært i veien med en telefon av dette kaliberet, hadde det vært seg slik at jeg hadde vurdert denne telefonen så hadde jeg vært glad for de oppriktige meningene. Konstruktiv kritikk er den beste typen tilbakemelding man kan gi!

Endret av b-real
Unødvenig quoting.
Lenke til kommentar

Synes det er temmelig uprofesjonellt av amobil når en random brukertest fra forumet havner som førstesidestoff, men men, de om det. :shrug:

 

Får se til uka, N85'en min fra CDON burde dukke opp da. Kjøpte den basert på de positive utenlandske erfaringene som har dukket opp til nå, men hvis den er så jævlig som han vil ha det til, så blir den nok sendt i retur.

Lenke til kommentar
Synes det er temmelig uprofesjonellt av amobil når en random brukertest fra forumet havner som førstesidestoff, men men, de om det. :shrug:

 

Det er slik de gjør i blant hvor de fokuserer på et emne i forumet på forsiden, noen ganger er det brukertester, andre ganger er det diskusjoner rundt operatører, kommende mobiler og så videre. Ser ikke hvorfor det skulle være noe galt.

Lenke til kommentar
Beklager, dette var skuffende. Jeg fikk min N85 i går, og etter et døgns testing er jeg svært misfornøyd. Hvorfor:

 

* Telefonen er slarkete i sliden, både når den er utslått og i normalposisjon.

* Tastene er grusomme, særlig tasteclusteret på forsiden. Det numeriske tastaturet får såvidt godkjent karakter.

* Ventemodus og display kan ikke konfigureres skikkelig, man kan bare velge mellom noen forhåndsdefinerte tema. Jeg vil selv bestemme hvilke applikasjoner som skal kjøres i aktiv ventemodus, det er åpenbart ikke mulig.

* Bluetooth fungerer åpenbart ikke slik det skal, jeg har BT handsfree-settene BH-703 og BH-902, begge fra Nokia og splitter nye, og folk jeg har snakket med i dag har klaget høylytt over dårlig lyd.

* Vibreringen er så høylytt at det virker som om telefonen skal riste i stykker.

 

Jeg hadde tenkt at N85 skulle erstatte min E65, men det kommer den ikke til å gjøre. Jeg har brukt N85'en på jobb i dag, og hver gang jeg har brukt den, har jeg savnet E65'en som ligger hjemme. Og jada, GPS og 5 megapixel kamera er veldig bra, men det må komme i en pakke som virker gjennomtenkt og solid sammenskrudd. Beklager Nokia, dette er ikke godt nok.

 

Ole Irgens

 

Dette er litt overkill av kritikk. Jeg har også N85. Problemet til Nokia er at de har latt byggekvalitet til dels fare. N82 var vesentlig dårligere. Slideren er tight opp og ned, men det er litt sideveis slark. Det kan dog umulig være et problem? Tastesettet er egentlig veldig ok når man er blitt vant til det og å slakte det etter en dag er useriøst. Fronttastene er det heller ingenting i veien med så der vet jeg ikke hva du snakker om.

 

Vibrering har jeg aldri prøvd og kommer aldri til å gjøre det. Lydkvaliteten er jeg usikker på. Det er vel en slags sus tendens, men tror det er like mye nettverket. Bytter operatør til uken og først da skal jeg konkludere. Men, volumet må settes opp unødvendig mye for å være tilfredsstillende.

 

Ellers er innmaten særdels bra og hadde Nokia skjønt at brukerne vil ha et solid og eksklusivt skall på så dyre telefoner ville det vært få grunner til ikke å kjøpe noe. Plastdekselet ved batteriet virker veldig tynt og høres billig ut.

Lenke til kommentar
Vel og bra at du kan forsvare telefonen med å si at alt er tilvenningsting eller personlige preferanser, men hva for en anmeldelse hadde det vært hvis forfatteren ikke skrev sine egene meninger om telefonen?

Det er greit med personlige preferanser, men en del av de er basert på uvitenhelt om produktet. Prøver poengtere disse i dette innlegget :-)

 

Ventemodus og display kan ikke konfigureres skikkelig, man kan bare velge mellom noen forhåndsdefinerte tema. Jeg vil selv bestemme hvilke applikasjoner som skal kjøres i aktiv ventemodus, det er åpenbart ikke mulig.
Jeg er helt enig i det du skriver om Ventemodus.Hele skjermen er jo fylt av ikoner. Jeg kunne ønske og fjerne Wlan scanning , søk og internett deling. Det er så iriterende at jeg har valgt vanlig modus. Men da ser jeg ikke kalendern . Noe jeg ønsker.

Å velge/velge bort hva som skal syns i det aktive moduset er i dag desverre bare mulig på et knippe Nokia E-serie modeller. Jeg er ening med denne kritikken og synes Nokia burde åpne opp for tilpasning på alle sine Symbian modeller.

Ønsker man å tilpasse dette på f.eks en N85 anbefaler jeg det geniale programmet "Handy Shell". Det koster desverre 254 (dyreste program jeg har kjøpt til min mobil), men gir der bla. muligheten til å tilpasse hva som skal synes + gir deg en REKKE NYE, virkelig nyttige funksjoner. (les mer om Handy Shell på nokiapro.no).

 

Det er selvsagt mulig at mitt eksemplar er en tidlig utgave. Men den kommer i en salgsklar forpakning; det er telefoner av denne typen som skal ut til sluttbrukeren. Kanskje er det en buggy firmware i den også, men så lenge den ikke lar seg oppgradere med Nokia Software Uptater hjelper jo ikke det så mye.

Selv de som selges i butikk i dag har firmware V 10.045. Dette er første utgave av firmware og er nok en gang full av småfeil. Skulle tro at Nokia skulle kunne slippe en nyhet i Symbian serien uten barndomssykdommer. Jeg mener - N85 kjører samme versjon av firmware som N96, N78, N79 og 6220 classic!

N96 har allerede fått 2 oppdateringer siden 13.nov så jeg regner med N85 følger veldig snart.

Lenke til kommentar
* Tastene er grusomme, særlig tasteclusteret på forsiden. Det numeriske tastaturet får såvidt godkjent karakter.

Dette et også smak og behag. Tilvenningsfase.

 

 

* Ventemodus og display kan ikke konfigureres skikkelig, man kan bare velge mellom noen forhåndsdefinerte tema. Jeg vil selv bestemme hvilke applikasjoner som skal kjøres i aktiv ventemodus, det er åpenbart ikke mulig.

Dette er fullt mulig, på samme måte som E65.

Hei . Kan du forklare hvor man gjør dette. Fordi dette tror jeg ikke er mulig på denne.

bruker du aktiv ventemodus så har du fylt hele forsiden med alt formye info. Jeg har da valgt og bruke Ventemodus Tema Lodrett. Det fyller ikke hele skjermen

Endret av shegg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...