Gå til innhold

Fildelere får beholde nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er en godt begrunnet avgjørelse: Det er opp til domstolene å avgjøre skyldspørsmål og utmåle dom.

 

Internett har blitt en så grunnleggende infrastruktur at jeg vanskelig kan se for meg noe rettferdighet i at det fratas en som har begått ett eller annet lovbrudd via nettet.

 

For å komme opp med en av de evinnelige analogiene så er det som om man får forbud mot alle typer ferdsel på vei, gangvei og sykkelvei, dersom Mesta mistenker deg for å ha kjørt på rødt lys, på bakgrunn av en påstand fra British Airways.

 

Kort forklaring:

 

 

Alle typer ferdsel = epost, web, nettbank, IP-telefoni

Vei, gangvei, sykkelvei = Internett med ADSL, kabel, fiber

Rødt lys = lovbrudd gjort på transportnettet = Brudd på opphavsrettigheter

Mesta = utbyggeren av transportnettet = ISP

British Airways = En transportør som bruker et helt annet transportnett = Musikkbransjen

 

Jepp, jeg vet analogien vil bli flisespikket i stykker, men håper noen av dere ser logikk i den eller bare tar den som underholdning.

 

Andre analogier kunne vært noe a la å frata folk tilgang til vann og kloakk hvis naboen mistenker deg for å skylle plastposer og sement ned i do.

Lenke til kommentar
For å komme opp med en av de evinnelige analogiene så er det som om man får forbud mot alle typer ferdsel på vei, gangvei og sykkelvei, dersom Mesta mistenker deg for å ha kjørt på rødt lys, på bakgrunn av en påstand fra British Airways.

 

Kort forklaring:

 

 

Alle typer ferdsel = epost, web, nettbank, IP-telefoni

Vei, gangvei, sykkelvei = Internett med ADSL, kabel, fiber

Rødt lys = lovbrudd gjort på transportnettet = Brudd på opphavsrettigheter

Mesta = utbyggeren av transportnettet = ISP

British Airways = En transportør som bruker et helt annet transportnett = Musikkbransjen

 

Jepp, jeg vet analogien vil bli flisespikket i stykker, men håper noen av dere ser logikk i den eller bare tar den som underholdning.

 

Andre analogier kunne vært noe a la å frata folk tilgang til vann og kloakk hvis naboen mistenker deg for å skylle plastposer og sement ned i do.

Greit nok poeng, analogien funker forsåvidt. Er glad for denne avgjørelsen, et steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg synes det er en godt begrunnet avgjørelse: Det er opp til domstolene å avgjøre skyldspørsmål og utmåle dom.

 

En fornuftig beslutning av EU. Skyldspørsmål og straff kan ikke avgjøres/utmåles av aktører i markedet, det er i strid med en rettstats prinsipper. Simen1's analogier er fornuftige.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Andre analogier kunne vært noe a la å frata folk tilgang til vann og kloakk hvis naboen mistenker deg for å skylle plastposer og sement ned i do.

Nå er det vel akkurat det man gjør med folk som blir tatt for promillekjøring og andre grove brudd på trafikkloven.

Du kan bli fratatt førerkortet, men får fortsatt lov å bruke veinettet via kollektiv transport eller som fotgjenger. Fildelings straffen (f.eks i frankrike) tar fra deg nettet, inkludert f.eks bruke av en browser. Det ville si det samme som at du ikke fikk benytte noe av veinettet i det hele tatt om du mistet lappen.

 

Dessuten er det politi og rettsvesen som tar fra deg førerkortet, ikke markedskrefter som Mesta eller Volvo.

Lenke til kommentar

Det skal også godt gjøres å bli tatt fra lappen på bakgrunn av mistanke om å ha kjørt for fort. Det er først ved en eventuell kontroll politiet står der og tar fra deg lappen din. Ja, eller hvis du har vært inkludert i en ulykke hvor det er sannsynlig at du opptredde uaktsomt. Men igjen; man mister ikke lappen bare fordi noen kanskje tror at du har kjørt ulydig.

 

Men hva skjer etter at man har blitt tatt for lovbruddet (altså piratkopiering)? Det nevner jo artikkelen lite om. Men det jeg regner med at EU ikke har noe imot at virkelige forbrytere straffes med f.eks. begrenset/ingen nettilgang for en (kortere) periode.

 

Jeg er heller ikke helt enig i Anne Solsvik som prøver å legitemere nedlasting. Det at 90% norsk ungdom driver med ulovlig nedlasting, gjør ikke nedlastningen noe mer legitim. Jeg er såklart helt enig i at det er helt galt med straffer ala utestenging fra nettet; lovbruddet er i mine ønye svært sjelden av noen særlig grov art, og bør få svært, svært lave straffer! Men ulovlig kopiering vil alltid være nettop det; ulovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...