Gå til innhold

Windows Mobile trues


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg er redd for er mest det at exchange skal få for stor markedsandel. Missforstå meg riktig. Exchange er ok til sitt bruk, men det er for propietært og låser deg til en type mobil, en type OS på server og en type OS på maskin (ok 2, da du kan kjøre office på MAC) alternativet er at du kjører det via en annen maskin på tynnklient.Men, man må jo fremdeles betale lisensen.

Lenke til kommentar

her til lands har vel folk lært seg å bruke sms for samme kommunikasjonen vil jeg tro...

 

alternativt så bruker dem andre løsninger som ikke krever telefoner fra en spesifikk produsent...

 

leste forresten noe om at RIM startet med enheter som kun håndterte epost, og gikk først senere over til komboenheter som også kunne ringe.

 

og observerte en fyr under en "dokumentar" på nrk1 om tjæresand i canada og statoils planer rundt det. pda i ene handa og telefon til øret...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Den statistikken gjelder smarttelefoner, det er ikke så lett å skjønne ut i fra artikkelen...

 

Den faktaboksen er også helt uten mål og mening, markedsandelen er jo fra i fjor og det er endringen frem til i år som vises bak tallene. Går ut i fra at meningen med denne artikkelen var å villede leserne?

 

I mine øyne hadde heller ikke Apple noen smarttelefon i fjor i det hele tatt.

Endret av M_Mickey
Lenke til kommentar
her til lands har vel folk lært seg å bruke sms for samme kommunikasjonen vil jeg tro...

 

alternativt så bruker dem andre løsninger som ikke krever telefoner fra en spesifikk produsent...

 

leste forresten noe om at RIM startet med enheter som kun håndterte epost, og gikk først senere over til komboenheter som også kunne ringe.

 

og observerte en fyr under en "dokumentar" på nrk1 om tjæresand i canada og statoils planer rundt det. pda i ene handa og telefon til øret...

 

Var bare en epostklient. Broderen som er selger er helt avhengig av den, alltid tiljengelig pr epost, og siden veldig veldig mye går på epost så er det et must. Men han har den i tilegg til telefonen, av den enkle grunn: veldig ofte må han lese mail og snakke i telefonen samtidig ;)

Lenke til kommentar
Men han har den i tilegg til telefonen, av den enkle grunn: veldig ofte må han lese mail og snakke i telefonen samtidig ;)

Har du hørt om handsfree? ;)

 

Ellers er jo de dataene helt villedende. Det er markedsandelene som er interessante, og de finnes i linken til Gartner. For eksempel har Symbian gått ned fra 65.6% til 57.1%, noe som er helt katastrofalt, da de har mistet bortimot 10% av markedet i verdens-sammenheng. Mac OS har kun økt fra 1% til 2.8%, mens RIM har økt markedsandelen fra 8.9 til 17.4. Microsoft har faktisk økt fra 11.5 til 12.0. Faktisk (og merkelig nok) har Palm økt fra 1.7 til 2.3.

 

RIM er den store vinneren, og har nå nesten 20% av markedet, det er tross alt ikke mange årene siden de hadde 1-2%. Symbian er den store taperen og har mistet 10%. For resten er det bare små endringer i totalbildet (mindre enn 2%). Fremdeles er Symbian klart størst, men hvor lenge varer det?

Lenke til kommentar

Det er bare det at BlackBerry er helt overlegen når det kommer til epost, du ville nok ønsket det samme du og hadde du motatt titalls mail pr dag+ titalls telefoner. Han bruker iPhone og BlackBerry, noe som merkelig nok ser ut til å bli en standard blant endel amerikanske selskaper :hrm:

 

Men det tallene du kommer med der er jo virkelig intressange... Symbian faller, Windows står på stedet hvil, mens RIM drar ifra...

Lenke til kommentar
Det jeg er redd for er mest det at exchange skal få for stor markedsandel. Missforstå meg riktig. Exchange er ok til sitt bruk, men det er for propietært og låser deg til en type mobil, en type OS på server og en type OS på maskin (ok 2, da du kan kjøre office på MAC) alternativet er at du kjører det via en annen maskin på tynnklient.Men, man må jo fremdeles betale lisensen.

 

Blackberry er vel på den måten ikke så mye bedre.

Ikke lett det her :)

Lenke til kommentar

Nok er artikkel som gjengir statistikk uten å se hva som ligger bak tallene.

 

Årsaken til at Blackberry og Apple har en såpass stor stigning, ligger i at smartphone-salget i USA, deres nøkkelmarked, stiger veldig mye mer enn hva det gjør globalt. Mens salget globalt øker med 16%, har man her i USA sett en økning på nær 80%.

 

Det amerikanske mobilmarkedet skiller seg veldig fra hva man ser andre steder. For smartphones har Blackberry bl.a. en markedsandel på godt over 40% og Symbian selges det knapt. Da sier det seg selv at Blackberry øker sine markedsandeler globalt betraktelig når salget tar av i USA. Samtidig er det å opprettholde markedsandelen gode tall for Symbian.

 

Man kan selvsagt spørre seg hvorfor Symbian ikke har fått innpass i USA. Grunnene til dette er nok flere, men at OSet i seg selv er såpass åpent har nok en god del av skylda. Samtidig var amerikanerne sent ute hva SMS gjelder. Mens den typiske smartphone-kjøper i Europa har sendt SMSer i ti år fra numerisk tastatur, har amerikanerne et mangfold av modeller med fullt tastatur å velge blant når de nå skal begynne å bruke mobiltelefoner til SMS og e-mail.

 

Et eksempel på dette er LG Rumor som selges som killertelefonen for SMS. Det er riktignok en høyst ordinær telefon og den er langt fra noen smartphone, men den har fullt tastatur som gjør at selv amerikanere kan skrive på den.

 

Hvilke telefoner som skal selge godt i USA bestemmes i tillegg ene og alene av operatørene. Amerikanere er ikke villige til å betale noe særlig for en telefon, noe som gjør at de ender opp med telefoner som pushes av operatørene. For et abonnement koster det samme uavhengig av om man ønsker en billig telefon ved tegning eller ikke.

 

I utgangspunktet gode telefoner er heller ikke like gode telefoner lenger etter at de har vært gjennom operatørenes branding. Noe man særlig ser for Windows Mobile hvor HTC, Motorola, Samsung og Palm nærmest fremstår som rene OEM-leverandører. Jeg er faktisk ikke overbevist over at f.eks. Nokia og Sony Ericsson i samme grad vil tillate at deres high-end telefoner forkrøples før salg.

 

Så godt som alle på kontoret hvor jeg jobber bruker Blackberry. Jeg har til gode å få noen god forklaring på hvorfor. Det går gjerne i det at de må ha fullt tastatur, de er billige og at den funker så bra til e-post. Merkelig nok har de lite erfaring med e-post på andre smartphones.

Lenke til kommentar

ja, det sies at Blackberry er forbasket bra på epost. Men, hvor god kan man egentlig bli på epost? Det er tross alt 99% tekst som sendes. Det er vel mer det at et fulltastatur er raskere og enklere enn keypad å tekste med, og at amerikanere generelt er usannsynlig ensartet (de skal kle seg likt, spise likt, drikke samme kaffen, og bruke de samme telefonene).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...