Gå til innhold

Norskutviklet løsning for filoverføring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kom det som vanlig kvass kritikk av noe som tydligvis ikke er testet.

 

Jeg brukte yousendit tidligere, men begynte å bruke Filemail beta i mai. Det går så utrolig mye enklere med filemail enn yousendit. I første omgang trengte jeg ikke registere meg for å bruke Filemail, kan laste opp mange filer samtidig (yousendit bruker jo fremdeles html post file, en og en fil!).

 

tjenestetypen er ikke unik, men det er produktet!

 

btw: filecentral så jo uuutrolig bra ut! hahahahahahahaha....

Lenke til kommentar

Er dette samme greie som rapidshare, megaupload osv? Blir filene slettet etterpå?

 

EDIT: Ser at det går ut på det samme. Filen(e) kan lastes ned 20 ganger eller slettes etter 3 dager med gratisaccount.

 

Med små filer som skal distribueres i stor skala er det fortsatt best med megaupload mao.

 

EDIT2: Laster opp med ca 50kb/s.. Linja mi er god for minimum 1100kb/s.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Som de sier selv, og i artikkelen til hw: Poenget er at det skal være enkelt og kjapt for alle å bruke, inkludert de som ikke er inneforstått med det meste i data-verdenen.

 

Andre tjenester som yousendit, pando, filecentral som er nevnt krever registrering, betaling og/eller nedlasting av en klient.

 

Brukervennlighet er poenget her.

Google var også old news da de kom med sin søkemotor. Det er funksjonaliteten og brukervennligheten som gjør de såpass bra som de er.

 

Dessuten er de norske! Vis litt stolthet.

 

Test det skikkelig, og test andre lignende tjenester og se hva du liker best, akkurat som du ville gjort med hvilken som helst applikasjon før du kommenterer på hvordan det fungerer i forhold til lignende tjenester.

Vurderer denne tjenesten på jobben nå. I dag har vi en tilsvarende, dog relativt kostbar løsning. For at noe slikt skal være brukbart må følgende være oppfylt:

1. Mottaker må ikke være nødt til å installere noe program for å ned data.

2. Mottaker skal kunne forstå hvordan en får tak i data uten å måtte ringe, sende ny mail el.

3. Mottaker skal få tak i data selv på "sikre" systemer, dvs. bak brannmur etc.

4. Mailen som sendes skal ha et profesjonelt uttrykk og være reklamefritt. Mottaker skal ikke risikere å få spam-mail/reklamebrev fra hverken Filemail eller en 3-part.

5. Sikkerhet og kontroll. Dvs. kryptert overføring samt at ingen andre enn avsender/mottaker skal ha tilgang på data. Avsender skal også kunne kontrollere om data er mottatt eller ikke.

6. Mailen skal komme fra oss, ikke Filemail. Dvs, dersom mottaker trykker på "svar" skal svaret sendes til riktig sted.

7. Bør være noelunne enkelt å bruke for oss på andre enden også, dvs. avsender.

 

De løsningene som er nevnt i denne tråden her faller igjennom på de fleste av disse punktene. Greier Filemail det kan det jo hende en kan ta de i bruk...

Lenke til kommentar

Jeg syntes både Terms of Service (TOS) og Privay Policyen deres var dårlig.

 

Hvordan skal man forholde seg til pkt 2.a.i "you may not ... copy the materials" = Ctrl-C og Ctrl-V av filen gjør at du bryter lisensen. Pkt 9 "You agree that you have full ownership and rights to transfer the file(s) that you are sending to any recipients." - hvorfor skal jeg ha det? Hva om jeg har samlet ti store pdf-rapporter som jeg har lastet ned fra en myndighetsside og bunter de sammen i en zip-fil? Jeg eier jo ikke disse rapportene og kan dermed ikke overføre dem via denne tjenesten.

 

"Files are encrypted on our servers" - så de går i klartekst over nettet til serveren. Det er jo ikke så lurt. I tillegg står det jo ingenting om deres rett til å inspsiere filene selv. Krypteringen gjelder jo bare for eksterne som skal hente dem ned.

 

Mye arbeid gjennstår for disse gutta.

Lenke til kommentar
Vurderer denne tjenesten på jobben nå. I dag har vi en tilsvarende, dog relativt kostbar løsning. For at noe slikt skal være brukbart må følgende være oppfylt:

1. Mottaker må ikke være nødt til å installere noe program for å ned data.

2. Mottaker skal kunne forstå hvordan en får tak i data uten å måtte ringe, sende ny mail el.

3. Mottaker skal få tak i data selv på "sikre" systemer, dvs. bak brannmur etc.

4. Mailen som sendes skal ha et profesjonelt uttrykk og være reklamefritt. Mottaker skal ikke risikere å få spam-mail/reklamebrev fra hverken Filemail eller en 3-part.

5. Sikkerhet og kontroll. Dvs. kryptert overføring samt at ingen andre enn avsender/mottaker skal ha tilgang på data. Avsender skal også kunne kontrollere om data er mottatt eller ikke.

6. Mailen skal komme fra oss, ikke Filemail. Dvs, dersom mottaker trykker på "svar" skal svaret sendes til riktig sted.

7. Bør være noelunne enkelt å bruke for oss på andre enden også, dvs. avsender.

 

De løsningene som er nevnt i denne tråden her faller igjennom på de fleste av disse punktene. Greier Filemail det kan det jo hende en kan ta de i bruk...

 

 

Hei

 

Fine punkter du har nevnt over brannslange - kan svare på dem i tur og orden.

 

1. Mottaker trenger ikke noe spesielt for å laste ned filene.

2. Download siden er nokså selvforklarende. Selv min mor klarer å bruke den. Vi har nå hatt over 220.000 brukere av filemail siden mars i år, og har ikke fått noen tilbakemeldinger på at det er vanskelig å hente ned filene for mottakeren.

3. Alt går via port 80 (evt 443 SSL for Bedriftskunder), så dette går rett igjennom de aller fleste brannmurer.

4. Mailen som sendes ut er reklamefri, og kort og konsis. I Gratis utgaven har den en liten Filemail logo i seg. Bedriftskunder kan bytte ut denne logoen med sin egen.

5. Filer overføres med SSL, og krypteres fortløpende med en 128bit AES algoritme på alle filservere. Når man sender filer kan man krysse av for å få leveringsbekreftelse. Senderen vil da motta en epost hver gang filen blir lastet ned, med litt informasjon om den som lastet ned (ip, dato etc). Du kan også faktisk gå inn og se et google kart over hvor i verden nedlasterne befinner seg :)

6. Mailen kommer fra den adressen som man skriver som avsender. Dette gjelder også gratis versjonen.

7. Dette er like lett som å kjøpe leilighet med høy fellesgjeld. Skriv mottakers epost adresse, velg noen filer og trykk send.

 

Som du ser, så oppfyller Filemail dine 7 behov for en slik tjeneste. Ta kontakt, så kan jeg sette opp en bedriftskonto du kan teste.

 

Ps. For en mer utfyllende artikkel om Filemail der det bl.a. blir forklart hva som skiller Filemail fra sider som yousendit, megaupload etc. se her:

 

http://www.teknofil.no/wip4/norske_gr_nder.../d.epl?id=32260

 

 

N. Gjermundshaug

Filemail.com

Endret av ng81
Lenke til kommentar
Jeg syntes både Terms of Service (TOS) og Privay Policyen deres var dårlig.

 

Hvordan skal man forholde seg til pkt 2.a.i "you may not ... copy the materials" = Ctrl-C og Ctrl-V av filen gjør at du bryter lisensen. Pkt 9 "You agree that you have full ownership and rights to transfer the file(s) that you are sending to any recipients." - hvorfor skal jeg ha det? Hva om jeg har samlet ti store pdf-rapporter som jeg har lastet ned fra en myndighetsside og bunter de sammen i en zip-fil? Jeg eier jo ikke disse rapportene og kan dermed ikke overføre dem via denne tjenesten.

 

"Files are encrypted on our servers" - så de går i klartekst over nettet til serveren. Det er jo ikke så lurt. I tillegg står det jo ingenting om deres rett til å inspsiere filene selv. Krypteringen gjelder jo bare for eksterne som skal hente dem ned.

 

Mye arbeid gjennstår for disse gutta.

 

Vel, så lenge du har sikkerhetsklarering til å laste ned de pdf-rapportene og de ikke koster noe så er det vel dine filer når du har lastet dem ned. Det ville nok vært verre med et U2-album eller noe som koster penger, er kopibeskyttet osv.

Lenke til kommentar
Jeg syntes både Terms of Service (TOS) og Privay Policyen deres var dårlig.

 

Hvordan skal man forholde seg til pkt 2.a.i "you may not ... copy the materials" = Ctrl-C og Ctrl-V av filen gjør at du bryter lisensen. Pkt 9 "You agree that you have full ownership and rights to transfer the file(s) that you are sending to any recipients." - hvorfor skal jeg ha det? Hva om jeg har samlet ti store pdf-rapporter som jeg har lastet ned fra en myndighetsside og bunter de sammen i en zip-fil? Jeg eier jo ikke disse rapportene og kan dermed ikke overføre dem via denne tjenesten.

 

"Files are encrypted on our servers" - så de går i klartekst over nettet til serveren. Det er jo ikke så lurt. I tillegg står det jo ingenting om deres rett til å inspsiere filene selv. Krypteringen gjelder jo bare for eksterne som skal hente dem ned.

 

Mye arbeid gjennstår for disse gutta.

 

 

Hei VirtualBox

 

Punkt 2.a.i var nok litt upresis ja. Vi har nå lagt på en setning der det går fram at denne begrensningen kun gjelder selve nettsiden, og ikke filer som er overført ved å bruke tjenesten.

 

Punkt 9 er nå endret til: Filemail may not be used to transfer any illegal or copyrighted material.

 

Når det gjelder sikkerhet og SSL, så er dette noe vi tilbyr våre bedriftskunder. Vi vurderer å tilby dette til alle med premium medlemskap også... en avgjørelse på dette vil snart bli tatt.

 

Takk for nyttige innspill

 

Hilsen VirtualNjål :!:

Filemail.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...