Gå til innhold

Erfaring med multicom gaming laptops? Kvalitet, støy, osv


Anbefalte innlegg

Skal selge macbooken min til fordel for noe mer praktisk å spille på. Og ønsker egentlig noens 10-14k rangen og sett at multicom sine er rimligere enn andre merker som Asus osv. Som igjen får meg sittende og undre på kvalitet osv.

 

For meg er det viktig med god skjerm, lite støy, ikke så varm og ha på fanget, godt tastatur og god til gaming/generelt bruk.

 

Så til spørsmålet mitt, hvordan erfaringer har dere med disse laptopene ? Både godt og voldt og helst hvilken modell dere har brukt.

 

 

Takk skal dere ha

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Multicom Kunshan P651R. Core i7 6700HQ, 8 GB DDR4 RAM, SSD + HDD, GTX 970M. Tidligere har jeg hatt en Multicom Kunshan D900F - den er ikke lenger i produksjon.

 

Mine erfaringer med begge disse maskinene er svært positive. Det at Multicom's maskiner ofte er billigere enn noen av sine konkurrenter har ingenting med kvalitet å gjøre - det går heller på sånne ting som at prisen på Multicom'ene er uten OS, samt at måten Multicom-maskinene blir til på kan ha noe å si på prisen; de kommer som "barebone" til Multicom fra produsenten, Clevo. Barebone vil si chassis, hovedkort, kjølesystem, strømforsyning, og muligens også skjerm. Multicom setter inn resten av hardware.

 

Det er ikke min oppfatning at det er noen entydig forskjell på kvalitetsfølelsen, material- og byggekvalitet mellom de forskjellige merkene i denne klassen av spillbærbare. Det er jo selvsagt små forskjeller i opplevd kvalitet fra modell til modell og sånn, men som regel helt ubetydelig, etter min mening. Det jeg liker godt med utførelsen på Multicom-maskinene, er at de er ujålete. Lite med bling her gitt, og det setter jeg pris på. Jeg er ikke 14 lenger.

 

P651R: Skjermen (1920x1080 LG/Philips IPS) er god på farver og sånt rett ut fra eska, og kan gjøres enda bedre på gråskala og gamma med kalibrering, eller bare ved å laste ned en kalibrert skjermprofil. Den har felles med mange IPS-skjermer at de kan være en del utsatt for lysgjennomskinn (light bleeding), og denne er heller ikke helt fri for det. På min synes bare et svakt gjennomskinn i kantene (øvre venstre og høyre hjørner for å være nøyaktig), men bare når skjermen har en helt sort bakgrunn. Det er ikke synlig ellers, hverken på mørke bilder eller i spill med mørke scener. Helt uproblematisk. Jeg har hørt (lest) om folk som har vært mer uheldige med bleeding, men dette er veldig uavhengig av merkenavnet på laptopen, det er mer et problem for produsentene av skjermene. I tillegg har vi dette med at både P651R og flere av konkurrentene er svært tynne maskiner til spill-laptoper å være, og derfor er også lokkene (som skjermen sitter i) også veldig tynne, og de kan lett vris på, og dette kan påvirke bleedingen. Flere har fått gode råd om å bare vri litt forsiktig på skjermen, og vips så er problemet blitt mye mindre.

 

Spillytelse er meget god med GTX 970M, kan spille alle spill i full oppløsning og svært høye innstillinger på grafikken, mange spill kan makses helt ut.

 

Viftestøy er ikke noe jeg legger merke til i det hele tatt, men jeg kan selvsagt høre lyden av vifter og luft hvis jeg hører etter, under spilling eller andre krevende oppgaver. Noen andre (u)lyder finnes ikke. De websidene som tester slike maskiner mener at den ikke skiller seg nevneverdig fra andre lignende maskiner på det med støy, så da forholder jeg meg til det. Asus-tilhengere vil kanskje her ha lyst til å hoppe inn med utsagn som at Asus' spillbærbare er de mest stillegående i klassen, og det kan de gjerne ha rett i, uten at jeg bryr med særlig om det. Det er andre ting ved valg av maskin jeg synes er viktigere. Feks. synes jeg at kvaliteten på lufting/kjølesystem er viktigere enn hvor mye den høres - og på det området har Multicom (eller Clevo som den egentlige produsenten heter) alltid ligget i toppsjiktet. Men som sagt; jeg har ingen problemer med viftestøyen på P651R.

 

Kjølesystemet på P651R er eksemplarisk. Temperaturene på prosessor og skjermkort blir holdt under stålkontroll, det er den beste gaming-laptopen jeg noen gang har vært borti på det området.

 

Jeg har aldri hatt maskinen på fanget, og det anbefales heller ikke at man gjør det med slike maskiner beregnet på spilling - det kan lett føre til utilstrekkelig lufting. Men jeg kan godt tenke meg at det blir godt og varmt dersom man absolutt insisterer. På oversiden blir det aldri ubehagelig varmt noe sted.

 

Tastaturet er helt ok, finner ikke noe å klage på, og jeg skriver nokså mye og ofte på den, problemfritt. Pekeplaten har jeg aldri brukt, for meg er det bare mus som gjelder.

 

 

Dersom du har mer spesifikke spørsmål er det bare å spørre.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg har en Multicom Kunshan P651R. Core i7 6700HQ, 8 GB DDR4 RAM, SSD + HDD, GTX 970M. Tidligere har jeg hatt en Multicom Kunshan D900F - den er ikke lenger i produksjon.

 

Mine erfaringer med begge disse maskinene er svært positive. Det at Multicom's maskiner ofte er billigere enn noen av sine konkurrenter har ingenting med kvalitet å gjøre - det går heller på sånne ting som at prisen på Multicom'ene er uten OS, at det ikke følger med bloat-/crap-ware (ja, for denslags er ikke gratis, hvis noen skulle være av den oppfatningen). "Medfølgende" bloatware kan godt utgjøre fra noen få ekstra hundrelapper til en tusenlapp eller to i tillegg på prisen. Eller for å si det sånn: En Asus/MSI/Acer etc. helt uten bloatware vil være billigere enn med. Samt at måten Multicom-maskinene blir til på kan ha noe å si på prisen; de kommer som "barebone" til Multicom fra produsenten, Clevo. Barebone vil si chassis, hovedkort, kjølesystem, strømforsyning, og muligens også skjerm. Multicom setter inn resten av hardware.

 

Det er ikke min oppfatning at det er noen entydig forskjell på kvalitetsfølelsen, material- og byggekvalitet mellom de forskjellige merkene i denne klassen av spillbærbare. Det er jo selvsagt små forskjeller i opplevd kvalitet fra modell til modell og sånn, men som regel helt ubetydelig, etter min mening. Det jeg liker godt med utførelsen på Multicom-maskinene, er at de er ujålete. Lite med bling her gitt, og det setter jeg pris på. Jeg er ikke 14 lenger.

 

P651R: Skjermen (1920x1080 LG/Philips IPS) er god på farver og sånt rett ut fra eska, og kan gjøres enda bedre på gråskala og gamma med kalibrering, eller bare ved å laste ned en kalibrert skjermprofil. Den har felles med mange IPS-skjermer at de kan være en del utsatt for lysgjennomskinn (light bleeding), og denne er heller ikke helt fri for det. På min synes bare et svakt gjennomskinn i kantene (øvre venstre og høyre hjørner for å være nøyaktig), men bare når skjermen har en helt sort bakgrunn. Det er ikke synlig ellers, hverken på mørke bilder eller i spill med mørke scener. Helt uproblematisk. Jeg har hørt (lest) om folk som har vært mer uheldige med bleeding, men dette er veldig uavhengig av merkenavnet på laptopen, det er mer et problem for produsentene av skjermene. I tillegg har vi dette med at både P651R og flere av konkurrentene er svært tynne maskiner til spill-laptoper å være, og derfor er også lokkene (som skjermen sitter i) også veldig tynne, og de kan lett vris på, og dette kan påvirke bleedingen. Flere har fått gode råd om å bare vri litt forsiktig på skjermen, og vips så er problemet blitt mye mindre.

 

Spillytelse er meget god med GTX 970M, kan spille alle spill i full oppløsning og svært høye innstillinger på grafikken, mange spill kan makses helt ut.

 

Viftestøy er ikke noe jeg legger merke til i det hele tatt, men jeg kan selvsagt høre lyden av vifter og luft hvis jeg hører etter, under spilling eller andre krevende oppgaver. Noen andre (u)lyder finnes ikke. De websidene som tester slike maskiner mener at den ikke skiller seg nevneverdig fra andre lignende maskiner på det med støy, så da forholder jeg meg til det. Asus-tilhengere vil kanskje her ha lyst til å hoppe inn med utsagn som at Asus' spillbærbare er de mest stillegående i klassen, og det kan de gjerne ha rett i, uten at jeg bryr med særlig om det. Det er andre ting ved valg av maskin jeg synes er viktigere. Feks. synes jeg at kvaliteten på lufting/kjølesystem er viktigere enn hvor mye den høres - og på det området har Multicom (eller Clevo som den egentlige produsenten heter) alltid ligget i toppsjiktet. Men som sagt; jeg har ingen problemer med viftestøyen på P651R.

 

Kjølesystemet på P651R er eksemplarisk. Temperaturene på prosessor og skjermkort blir holdt under stålkontroll, det er den beste gaming-laptopen jeg noen gang har vært borti på det området.

 

Jeg har aldri hatt maskinen på fanget, og det anbefales heller ikke at man gjør det med slike maskiner beregnet på spilling - det kan lett føre til utilstrekkelig lufting. Men jeg kan godt tenke meg at det blir godt og varmt dersom man absolutt insisterer. På oversiden blir det aldri ubehagelig varmt noe sted.

 

Tastaturet er helt ok, finner ikke noe å klage på, og jeg skriver nokså mye og ofte på den, problemfritt. Pekeplaten har jeg aldri brukt, for meg er det bare mus som gjelder.

 

 

Dersom du har mer spesifikke spørsmål er det bare å spørre.

Takk for veldig godt utfyllende svar! Setter stor pris på det, ettersom jeg egentlig lenge har vært litt skeptisk til nettopp Multicom sine maskier, mye pga kritikk og tilbakemeldinger feks på sosiale medier some face. Annet enn det er egentlig maskinene ganske fine, og håper og tror at jeg ender på en Multicom pc (har også et øye for lenovo y700, men kan jo ikke måle seg på specsa til multicom sine!)

 

 

For meg er det viktig med god skjerm, lite støy, ikke så varm og ha på fanget, godt tastatur og god til gaming/generelt bruk.

 

Du får ingen av disse hos en "spill laptop", i alle fall ikke til den prisen.

 

Kjøp deg en stasjonær til samme pris plus en rimelig notebook til skole etc.

 

 

Har stasjonær i dag, og skal prøve å slå alt sammen på grunn av plass og andre ting. Klar over at ikke alt er mulig 100% men en blanding mellom dem, til en viss grad vet jeg selv er mulig. 

Lenke til kommentar

Hadde tidligere en (dengang) heftig Multicom laptop, den var jeg veldig fornøyd med.

Har nå en billigere W550SU og her føler man virkelig at det er billig plastik tvers igjennom. Så mitt tips er finne noen reviews/tilbakemeldinger på den modellen du sikter deg inn på.

Lenke til kommentar

Test av Clevo P651RE6 hos Notebookcheck.net.

 

Dette er samme maskin som min, bortsett fra noen forskjeller i hardware, som skjerm og SSD.

 

Du legger fort merke til at tester av Multicom-maskinene ikke er lett å google seg fram til, ettersom Multicom er merkenavnet som bare blir brukt i Norge. De blir solgt under mange forskjellige merkenavn andre steder i verden. Schenker XMG og Nexoc i Tyskland, for eksempel. På youtube har du nok større sjanser ved å søke på navnet til den egentlige produsenten, Clevo. Eller Sager, som er den mest kjente "forkledningen" i USA. Hos Notebookcheck er nesten alle Schenker XMG og Nexoc laptopene egentlig Clevo'er, men Schenker bruker barebones fra Gigabyte også. De fleste av modellene Multicom har er testet hos Notebookcheck; det gjelder bare å finne ut hvem som er hvem, ettersom modellnavnene også er forskjellige. Hvilke(n) Multicom er det du lukter på?

 

PS. Når det gjelder "kritikk" av Multicom's laptoper, så skal du ta med i betraktningen at mye av dette bunner i ren uvitenhet, og fordommer mot ting som er litt mer ukjent og rart. Mange tror f.eks at Multicom's laptoper blir laget i Norge, og er et "norskt" merke ... og det kan vel umulig være noe bra? Når de så får vite at Multicom egentlig blir produsert av Clevo i Taiwan - i likhet med nesten alle andre bærbare nå for tiden -  ja så kan de vel umulig være noe bra, siden det ikke er et kjent merkenavn ... og så videre.

Jeg hadde selv noe av denne skepsisen, før jeg gjorde grundig research på nettet, og deretter kjøpte min første Clevo. Noe jeg aldri har angret på.

 

Ønsker du å undersøke mer selv, så start i det største Clevo-forumet på nettet, her.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Vel, for min del er jeg glad for at jeg kjøpte min i fjor høst, ettersom akkurat den konfigurasjonen av P651R ikke lenger er å få, ser det ut til. Det er en dyrere versjon der, men den har 4k skjerm, noe jeg ikke ser noe poeng i å ha ... spilling i den oppløsningen vil funke dårlig, til det er skjermkortet ikke kraftig nok. Så da blir det P640R, selv om jeg gjerne skulle hatt G-Sync. Eller gått litt ned på kravene til grafikken, og kjøpt N150R til 11.795 kroner. Det er et godt kjøp, mye snasen hardware for penga, og GTX 965M er et ok kort det, klart bedre enn GTX 960M, for eksempel. Men jeg måtte nok ha justert grafikken litt ned på noen av de spillene jeg spiller da. Men den har G-Sync.

 

ELLER ... vente noen måneder. Nye modeller med Nvidia GTX 10XX -serie grafikkort er på vei. Kanskje rundt jul/nyttår?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dette "hysteriet" som jeg kaller det med 4K er ikke noe for meg heller. Ikke på en 15" laptop, og heller ikke på 17" laptop for den saks skyld. Dessuten er vel skalering i Windows ikke helt på topp.

 

Foretrekker heller FullHD uansett skjerm på laptop. Og at 13" kommer med 4K, det skjønner jeg ikke.

 

Multicom Kunshan P640R Killer-Edition 14" som TS linker til vil jeg si er et godt kjøp siden den kommer med 512 GB PCie SSD. Og med tanke på resten av hardwaren, så ....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sitter å tenker å bytte ut min snart 4 år gamle Multicom Kunshan P170S (Clevo P170SM)

17.3" Full-HD Matt Intel Core i7-4700MQ, 16GB, 180GB SSD + 1TB Hdd, GeForce GTX 780M 4GB

 

Tror jeg skal vente til Multicom/Clevo kommer ut med en maskin med minimum 500GB SSD + 2TB + Geforce GTX 1080M.

Virker iallefall som det er en model rett rundt hjørnet med GTX 1080M: https://tech4gamers.com/clevo-p775dm2-g-gaming-laptop-equipped-with-gtx-1080m/

 

 

 

Er usikker på hvilken skjermstørrelse jeg vil ha. Har jo idag 17,3", men jeg bruker dataen 50% av tida som om den var stasjonær (26" skjerm + eksternt tastatur osv).

Maskinen brukes til spilling, surfing og skole (går samlingsbasert teknisk fagskole hvor vi kjører tunge tegneprogrammer). Min nåværende maskin er egentlig tung å dra med til/fra skolen derfor tenker jeg litt på en 15" heller. Men jeg er jo bare på skolen 5 uker i året. Kanskje jeg vil oppleve nedtur av å gå fra 17 til 15"?

 

Er det noe vits med 4K skjerm? Min eksterne skjerm er jo bare 1080 (eller egentlig 1920x1200) så den vil jo ikke være noe bedre. Kan man regne med at Geforce 1080M vil kunne drive spill i 4K?

 

Hvilke fordeler og ulemper ser dere i forbindelse med skjermstørrelsene 15" og 17"

Fordeler/ulemper 4k oppløsning?

Endret av JFM
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg googlet etter informasjon eller erfaringer om Multicom sine Kunshan laptop, og snublet over denne tråden. Veldig interessant.

 

Har begynt å titte på laptop den siste uken, ikke fordi jeg ikke har en god nok stasjonær, men tidvis er man på farten, eller den stasjonære er opptatt med rendering e.l.. da er det jo gøy å spille litt eller jobbe mens man venter.

 

Jeg har i utgangspunktet tenkt at 4K i en laptop er meningsløst, dermed har jeg ekskludert flere modeller.

 

Jeg tittet endel på Asus ROG og Razer Blade, men de har jo så hinsides til priser. Uaktuelt.

 

Tittet også litt på HP Omen til ca. 10.000,-, og den virket veldig lovende, men er kun GTX960. Med tanke på at GTX 1060/1070 er tilgjengelig ble den fort uaktuell igjen når prisen er så godt som doblet om man går for 1070 vs 960!

 

Så kom jeg over denne fra Multicom ved en tilfeldighet. Har aldri hørt om Clevo heller.

 

Jeg er villig til å strekke budsjettet litt siden det går an å gjøre hoppet opp til 1070 for noen tusenlapper mer, og det vil mest sannsynlig være en maskin man har i flere år fremover. Både til jobb og til spill.

 

At den i tillegg kan oppgraderes til 64GB RAM er en stor pluss for meg, som gjør at jeg i praksis kan jobbe med det samme jeg gjør på stasjonær maskin, selv om den har dobbelt så mye RAM.

 

På toppen av det hele, er den som en annen nevnte, uten bling. Stor pluss! Selv Asus ROG syns jeg ser ut som kan være litt i det meste laget for min del.

 

Jeg kommer til å gå for 15" fordi det holder plenty til mitt bruk. Lettere i ryggsekken er det óg.

 

Her skal det spares, det er i alle fall helt sikkert.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Sitter å tenker å bytte ut min snart 4 år gamle Multicom Kunshan P170S (Clevo P170SM)

17.3" Full-HD Matt Intel Core i7-4700MQ, 16GB, 180GB SSD + 1TB Hdd, GeForce GTX 780M 4GB

 

Tror jeg skal vente til Multicom/Clevo kommer ut med en maskin med minimum 500GB SSD + 2TB + Geforce GTX 1080M.

Virker iallefall som det er en model rett rundt hjørnet med GTX 1080M: https://tech4gamers.com/clevo-p775dm2-g-gaming-laptop-equipped-with-gtx-1080m/

 

 

 

Er usikker på hvilken skjermstørrelse jeg vil ha. Har jo idag 17,3", men jeg bruker dataen 50% av tida som om den var stasjonær (26" skjerm + eksternt tastatur osv).

Maskinen brukes til spilling, surfing og skole (går samlingsbasert teknisk fagskole hvor vi kjører tunge tegneprogrammer). Min nåværende maskin er egentlig tung å dra med til/fra skolen derfor tenker jeg litt på en 15" heller. Men jeg er jo bare på skolen 5 uker i året. Kanskje jeg vil oppleve nedtur av å gå fra 17 til 15"?

 

Er det noe vits med 4K skjerm? Min eksterne skjerm er jo bare 1080 (eller egentlig 1920x1200) så den vil jo ikke være noe bedre. Kan man regne med at Geforce 1080M vil kunne drive spill i 4K?

 

Hvilke fordeler og ulemper ser dere i forbindelse med skjermstørrelsene 15" og 17"

Fordeler/ulemper 4k oppløsning?

Multicom har allerede en laptop med GTX 1080 (M modelen finnes ikke lenger) og 512 GB SSD PCIe, Samsung Pro 950. Pluss annet snacks, men da blir prisen ca 26 laken. Snakker om Kunshan P775 som du kan konfigurere slik du vil.

Personlig har jeg ikke satset på 4K skjerm, dette krever mye av GPU og skaleringen er vel heller ikke den beste i Windows og i en del spill. Og du vil nok merke det om du går fra 17" til 15", noe jeg ikke kan tenke meg å gjøre etter å ha hatt ørten laptoper med 17" skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...