Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vekt: kalorier vs. glukemisk indeks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mtp. kroppsvekt, er det bare antall kalorier det går på, eller har glukemisk indeks også noe å si? Slik at 1 liter Coca Cola, som inneholder 420 kcal, er mer feitende enn 420 kcal havregryn. (Her ser jeg bort i fra at disse to typene energi-inntak påvirker det øvrige (Coca Cola metter jo ikke like mye som havregryn.).)

 

Lurer på dette pga. at jeg ønsker å gå ned i vekt... og jeg er over gjennomsnittlig glad i Coca Cola.

Hvis du skal gå ned i vekt gjelder det å spise færrest mulig kalorier i løpet av uken/måneden. Alt annet handler om hvordan du skal få til dette uten å gå skrubbsulten hele tiden.

 

Mat med få kcal per 100 gram er da smart, for de har lite kalorier per volum. Et eple feter altså mindre enn tilsvarende mengde smør. Selv om den glykemiske indeksen på eplet er høyere. Derfor er det bedre å fylle magesekken med epler enn smør, for da har du fylt på færre kalorier. Men blitt fysisk like mett i magen.

 

Imidlertid finnes det også et annet moment. Nemlig at mat med veldig høy GI kan gi blodsukkersvingninger. Blodsukkersvingningene gir økt sult som fører til at du spiser igjen og dermed får et totalt høyere kaloriinntak.

 

Et tredje moment er hvor raskt "maten" forsvinner nedover i fordøyelsen. Mat med mye fiber, fett og protein kan ta lengre tid å fordøye. "Mat" som er flytende (Coca Cola) tømmes mye raskere ut fra magesekken. Når magesekken er tømt nedover i systemet kan man som kjent fylle den igjen (altså spise/drikke). Hvis det man fyller det med inneholder kalorier (og det gjør det jo, hvis du ikke spiser vann, luft eller gråstein) så øker du ditt totale kaloriinntak og blir feitere.

 

Sist men ikke minst kan det hende at man har lyst på noe spesielt, og alt annet blir en erstatning. Da kan det være at man aldri får nok av erstatningen. Og sånn sett får i seg flere kalorier av den sunne erstatningen enn av det usunne man hadde lyst på. F.eks. at man erstatter tre biter sjokolade med fire brødskiver og et stort glass juice.

Lenke til kommentar

Hvis du vil slutte med cola vil jeg anbefale å bare gjøre det tvert. Det kommer selvfølgelig litt ann på hva slags type person du er, men det funket best for meg da jeg skulle slutte å drikke Pepsi Max. :) Jeg sluttet ikke fordi jeg ville slanke meg, men fordi jeg bare vet at det ikke er sunt med brus. Man føler seg bare oppblåst, og jeg vil fortsette å ha pene tenner og ikke tenner som råtner bort. Du blir koffeinavhengig med hodepineabstinenser, og det er ikke særlig økonomisk å kaste bort penger på det når det ikke er noen næringsstoffer som kroppen liker i det. Dessuten tror jeg brus gjør at man føler seg veldig, veldig mett i en liten periode før man blir skikkelig sulten igjen. Selv om man ikke legger på seg av lett-brus er det nok ikke gunstig i forhold til at man gjerne spiser noe annet med kalorier senere likevel.

 

Jeg synes du bare skal slutte tvert, og føle deg jævlig for å gi deg selv litt smerte slik at du innser hvor dårlig det er for kroppen. Tell dager slik som alkoholikere, lol :) lover seg at du kommer til å føle deg skikkelig bra om to uker, og at det blir verdt det. Da kommer du ikke til å synes det er godt en gang.

 

Ellers tror jeg et godt slanketips er å spise sunn mat med grønnsaker, og holde seg unna junk, brus og sukker, framfor å spise minst mulig kalorier uansett næringsinnhold ellers, siden man da får så dårlig forhold til mat... Lær deg å lage digge salater hehe

 

Uansett lykke til :)

Lenke til kommentar

Angående vektnedgang og kalorier (vet ikke om dette er nevnt tidligere, så ikke skyt meg om jeg sier noe som allerede er sagt):

Ja, det er inntak vs. forbruk som styrer hvorvidt du legger på deg eller kvitter deg med vekt. Likevel er det, som tidligere nevnt, ganske stor forskjell på kalorier.

Mitt tips er å kutte ned det meste av raske karbohydrater(hvitt brød, hvit ris, pasta og spesielt sukker) og heller prøve å få i deg så mye fullkornsvarer som overhodet mulig. De inneholder nødvendigvis ikke mindre kalorier i %, men kroppen bruker mye lenger tid på å fordøye fullkorn, og du vil føle deg mett lengre, samtidig som du sannsynligvis vil oppleve å bli fortere mett når du spiser. Det samme gjelder forøvrig proteiner. Jeg har sluttet å spise vanlig brød (som jeg måtte spise insane mengder av for å ikke gå rundt sulten) og gått over til lavkarbobrød. Det høres idiotisk og dyrt ut, men når du spiser halvparten så mye mener jeg det er verdt det.

 

Og til slutt, tren styrke. Jeg vet det høres ut som en klisjé, men økt muskelmasse vil øke forbrenningen din, i og med at du vil ha flere muskelfibre som trenger næring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...