Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Språkdebatten i Norge på 1800-tallet


Anbefalte innlegg

Hei, skal ha debatt i norsk der jeg skal være Ivar Aasen. Trenger da argumenter for et nytt skriftspråk. Har kommet med følgende argumenter:

1) Nasjonal identitet fordi vi er et eget land.

2) Lettere for den norske befolkningen å ha et skriftspråk som tar utgangspunkt i dialektene her i landet.

 

3) Styrke demokrati og folkeopplysning fordi flere vil forstå hva som foregår. (greit om dere kan komme med noen gode begrunnelser her)

 

4) Greit å få samlet det norske språket før det forsvinner helt. Bøndene er redningsmennene våre.

 

5) Viktig med et språk som passer hele befolkningen, ikke bare de utdannede øverste klassene.

 

Har dere flere argumenter for et eget skriftspråk?

Takker for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det var gode argumenter du allerede hadde!

 

Hva med å styrke posisjonen overfor Sverige (som vi i noen grad var underlagt)? Vet ikke om dette var et faktisk argument på den tiden, men det virker for meg som et mulig argument. Lurer også på om det var noen krefter som ville innføre Svensk som offisielt skriftspråk i Norge? Svenskene likte neppe at vi brukte språket til erkefienden Danmark. Da ville et eget norsk skriftspråk kunne hjelpe med å forhindre dette.

Lenke til kommentar

Synes det var gode argumenter du allerede hadde!

 

Hva med å styrke posisjonen overfor Sverige (som vi i noen grad var underlagt)? Vet ikke om dette var et faktisk argument på den tiden, men det virker for meg som et mulig argument. Lurer også på om det var noen krefter som ville innføre Svensk som offisielt skriftspråk i Norge? Svenskene likte neppe at vi brukte språket til erkefienden Danmark. Da ville et eget norsk skriftspråk kunne hjelpe med å forhindre dette.

Ja, tenkte ikke på det :p Da får jeg ta det med. Takk!

 

Har også prøvd å forberede meg på motargumentene, men finner bare disse:

 

1) Dansk var allerede etablert i samfunnet. Krever mye jobb å endre/lage et nytt skriftspråk.

 

2) Dansk var "utdanningens språk".

 

Flere innspill på argumenter for og mot nytt skriftspråk? Takk! :)

Lenke til kommentar

Dette med diktere går forsåvidt under nasjonal identitet, men tenk så fattige vi ville vært uten nynorskdikterne og nynorskforfatterne.

Som Aasen kan du kanskje late som du forutser utviklingen av en ny kultur av nynorskforfattere.

Aasen var jo også selv en slik.

 

Selv om man kanskje ikke visste om det på den tida, vil jeg tro det allerede da kunne formes argumenter om dobbel ressursbruk, og at det nye målet ville fortone seg treigt for nye generasjoner.

 

Men dette med dobbel ressursbruk kan møtes av at det finnes land med 3-7 ulike skriftspråk nede i Europa (om jeg husker riktig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...