Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Objektiv tinnitus/klikking i øret - Noen som kan hjelpe?


Tweety_

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg plages med klikke-lyder øverst i kjeven ved øret. Denne lyden er hørbar for andre, men andre sier det høres ut som små luftbobler i spyttet som "sprekker". Har søkt litt rundt på nettet og funnet ut at det kan være objektiv tinnitus Noen andre med samme problem som kan hjelpe meg? Det er plagsomt for meg, og er blitt enda mer plagsomt nå som andre har kommentert at de også kan høre det....

Håper noen kan hjelpe.... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er ikke knasing i kjeven.... vet hva du mener der, men dette er mer små klikkelyder når jeg snakker. Andre beskriver det som om jeg har luftbobler i spyttet som sprikker når jeg snakker. Jeg opplever lyden nærmere øret, oppe ved tinningen. Det er utrolig irriterende hvertfall. Hadde håpet at noen andre også hadde det, slik at vi kunne utveksle erfaringer. Har snakket med legen min om det, men han sier at det er lite å gjøre med det, men etter å ha søkt litt rundt på nettet har jeg sett at det finnes behandling. Diagnosen er objektiv tinnitus eller øresus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Tensor

Jeg gjetter på at problemet er "Tensor tympany myoclonus". Det er en liten muskel i øret som får små spasmer.

Jeg har selv hatt dette problemet periodevis i over 20 år. Jeg har vært hos lege, 2 forskjellige øre/nese/hals spesiallister samt nevrolog. Ikke noen av dem kunne gi noen skikkelig forklaring eller hjelp.

Ved å søke mye på internett har jeg funnet brukbar informasjon.

De siste 6 måneden har jeg vært fri for disse klikkelydene.(og jeg sover nå godt om natten). Det som sansynligvis har hjulpet meg er tilførsel av magnesium i form av vitamintabletter. Jeg har også kuttet ut å spise banan om kvelden. Dette ser ut til å ha roet ned den lille muskelen. (banan skal visst nok inneholde stoffer som kan øke uønsket muskel spasmer).

Håper dette kan hjelpe deg. Jeg vet veldig godt hvor frustrerende denne lyden kan være.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Øyespasming

Jeg har det og!xD Det er en slags irriterende klikkelyd i øret? Heldigvis har jeg det ikke hele tiden da, bare når jeg snakker. Det som hjelper for meg er å ikke spise banan (som overnevnte sa) og stresse lite. Magnesium tingen vet jeg ikke noe om, men jeg skal prøve det^^

Tegn på magnesium mangel er øyespasming:)

 

Det går nok vekk etter hvert, bare gi det litt tid:)

 

Lykke til, og håper du har det bedre!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest camilla

Herregud endelig fant jeg noen som opplever det samme! Jeg blir gal og vet ikke hva jeg skal gjøre for ingen forstår meg. Både jeg og andre kan høre lyden. Om jeg leer på den død muskelen "bak" nesa så får jeg lyden frem med vilje. Ellers så kommer den når jeg snakker. Det er slik du sa, oppe ved tinningen.. Har du funnet ut av det? Har hatt det slik i 6 måneder nå :-(

Lenke til kommentar
Gjest Øyespasming

Hei, Camilla!

Jeg veit hvordan du har det as:/ Men det beste du kan gjøre foreløpig er å slappe av, og prøve å ignorere lyden.. :) Det er ikke alltid det er like lett, og da er det bare å tenke på at det er folk som har det verre enn deg -en KONSTANT klikkelyd (45 ganger i minuttet).

Jeg fikk også denne klikkelyden for 4 måneder siden, etter en øreinfeksjon og en nakkeskade.. I starten ble jeg dritdeppa - hovedgrunnen var at det var ingen andre som forsto hvordan det var å ha den lyden.. Det kom bare så brått! Jeg har blitt ganske vant med det nå, men det kan være jævelig irriterende til tider...

 

Men jeg er bare nysgjerrig.. Hvordan startet din/deres klikkelyder/muskelspasmer?

 

Øyespasming -

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Heisann alle dere som har svart, og takk for så mange svar :) Jeg hadde helt glemt ut at jeg startet denne tråden jeg :blush: Er ikke så ofte innpå her, så jeg beklager det...

 

Jeg har også vært hos øre/nese/hals spesialist, men de gjorde ikke noen funn som var unormale. De ba meg om å la være å tenke på det, og sa jeg skulle fokusere på andre ting heller... Jeg syns ikke det er så lett å la være å tenke på det når andre mennesker kommenterer dette. Fordi det er såpass høye klikke-lyder. Jeg har alltid vært en person som prater høyt i forsamlinger og jeg har hatt lett for å ta ordet... Men det siste året har jeg blitt mer og mer stille. Jeg er så redd de andre skal synes det er sjenerende.. Det har i alle fall gått ut over livskvaliteten min.. :( Trist.....

 

Jeg skal jammen meg prøve magnesium!! Takk for tipset.. Banan spiser jeg sjeldent, så det er ikke noe problem.

 

Noen andre som har funnet andre løsninger?

 

Jeg har hatt det slik i 4-5 år, vet ikke hvordan det startet, men det har blitt verre og verre det siste året.

Endret av Tweety_
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...

Kan nevne jeg har fått en rar lyd i øret etter min tid i Forsvaret.

Når jeg ligger i senga å skal sove, så høre en bil som kjører et stykke unna, begynner det å klikke i øret. Virker som det er kun en lavfrekvent lyd som får lyden til å komme på Venstre øret mitt.

Jeg må nesten ha det HELT stille for at jeg skal sove.

Jævla irriterende ting, går med skikkelig på nervene! Har hatt det slik siden 2010.....

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...