Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politikk og demokrati


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har en oppgave i samfunn om politikk og demokrati, men finner ikke så mye stoff i bok og på nett som jeg forstår skikkelig. Er det noen her som er flinke å forklare disse spørsmålene enkelt til meg? 

Jeg skal ha en presentasjon om dette snart :-) 

 

Oppgavene:

Hvilke partier har regjeringsmakten i Norge i dag? 

Diskuter hovedlinjene i regjeringens politikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedtrekk: Delvis styrt av mindretallsterroristene Venstre og KrF. Når det gjelder Venstre er 95% av velgerne mer enig med et annet parti, men allikevel oppfører de seg som om de taler på folkets vegne. 

Høyre og FrP har regjeringsmakt, og de sitter i en mindretallsregjering som er avhengig av andre partier for flertall på Stortinget. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Flyttet fra Politikk og Samfunn til Skole og Leksehjelp

 

Fjernet også propaganda. Yngre folk som spør etter hjelp med leksene er ærlig talt ikke stedet til å fremme en agenda.

 

Hvilke partier har regjeringsmakten i Norge i dag? 

Diskuter hovedlinjene i regjeringens politikk.

 

For at et parti skal være i regjering så må de ha et samlet flertall i Stortinget. Det vi har i dag kalles en koalisjonsregjering, som det sikkert står om i læreboken din.

 

Hovedlinjene i regjeringens politikk er hva de ledende partiene står for. Hva er det Høyre typisk representerer? Hva er det Frp typisk representerer. Oppgaven din vil at du skal snakke litt om hva de regjerende partiene ønsker å få frem i Norge.

Lenke til kommentar

Du skriver at du "ikke finner så mye stoff i bok og på nett (...)", og likevel presenterer du et spørsmålet "Hvilke partier har regjeringsmakten i Norge i dag?".

 

For meg fremstår du som en lat drittunge som ikke orker å ta skolen seriøst. Skjønner ikke hvorfor noen skal orke å hjelpe deg når du en gang ikke har gjort en innsats. Spørsmålet du presenterte er et grunnleggende spørsmål, som du allerede burde kunne svaret på. Videre finnes det åpenbart svar på dette spørsmålet hvis du hadde valgt å søke på nettet. Et raskt søk på Google gir følgende resultater:

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=regjeringsmakt%20norge

 

Du lærer overhode ingenting ved å få alt servert på sølvfat. Vi kan selvfølgelig hjelpe deg, men da må du nesten vise oss at du har lagt en innsats i det og i alle fall forsøkt!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hovedtrekk: Delvis styrt av mindretallsterroristene Venstre og KrF. Når det gjelder Venstre er 95% av velgerne mer enig med et annet parti, men allikevel oppfører de seg som om de taler på folkets vegne. 

Høyre og FrP har regjeringsmakt, og de sitter i en mindretallsregjering som er avhengig av andre partier for flertall på Stortinget. 

 

Jeg må påpeke for trådstarter at dette er feil. Venstre og KrF styrer ikke regjeringen noe mer enn andre partier i Stortinget. Dette gjør Erna Solberg. Men regjeringen er ansvarlig overfor Stortinget, inkludert Venstre og KrF, i vårt parlamentariske demokrati.

 

Det finnes ikke noe parti i Norge som har 95 % av velgerne bak seg.

 

Det er riktig at regjeringen støtter seg på Venstre og KrF, men de står i prinsippet fritt til å samarbeide med hvem de vil for å få et flertall i Stortinget bak seg. Med dagens mandatfordeling vil det si enten Venstre, KrF, Ap eller Sp.

Lenke til kommentar

Du skriver at du "ikke finner så mye stoff i bok og på nett (...)", og likevel presenterer du et spørsmålet "Hvilke partier har regjeringsmakten i Norge i dag?".

 

For meg fremstår du som en lat drittunge som ikke orker å ta skolen seriøst. Skjønner ikke hvorfor noen skal orke å hjelpe deg når du en gang ikke har gjort en innsats. Spørsmålet du presenterte er et grunnleggende spørsmål, som du allerede burde kunne svaret på. Videre finnes det åpenbart svar på dette spørsmålet hvis du hadde valgt å søke på nettet. Et raskt søk på Google gir følgende resultater:

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=regjeringsmakt%20norge

 

Du lærer overhode ingenting ved å få alt servert på sølvfat. Vi kan selvfølgelig hjelpe deg, men da må du nesten vise oss at du har lagt en innsats i det og i alle fall forsøkt!!

 

ro deg rett ner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...