Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

har ikke noe liv


Anbefalte innlegg

 

 

leve på andre?

jeg jobber og tjener nesten garantert mer enn deg om det er det du tenker på, men ser ikke hvorfor det er relevant.

 

Anonymous poster hash: 695e5...1ac

 

Nå aner jo ikke du hva jeg tjener da, så din kommentar blir uinteressant.

Det som med stor sannsynlighet skjer med mennesker som er i en situasjon som deg, er sykmelding. Derfor må du gjøre noe. Ikke bare klage over elendigheten. Kom deg ut blant mennesker, ta del i samfunnet på en eller annen måte. Venner får du ikke ved å bure deg inne. Det fører på sikt til bare mer elendighet.

 

Tørk bort bæsjen på leggen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

 

 

Har du sett filmen "Yes man" med Jim Carrey? Den er faktisk ganske inspirerende spør du meg :)

 

Morsomt. Jeg hadde tenkt å skrive nøyaktig det samme.

 

Trådstarter høres ut som Jim Carey.

 

Supermotiverende film som alle burde se. Ser den flere ganger per år. :)

 

 

Da har man ikke noe liv

 

 

OK.

Lenke til kommentar

 

om det er via legen eller direkte med psykologen er strengt tatt det samme, begge deler er like ille.

brev-veksle med psykologen?

hørtes rart ut med brev egentlig, men sliter med å sette ord på det, for det er egentlig ikke noe konkret. vet ikke om brev er noen god løsning.

 

Anonymous poster hash: 695e5...1ac

 

Kan du ikke bare skrive ned det du føler? Trenger ikke være noe konkret, når man først begynner å skrive, uansett hvor rotete det er, kommer resten av seg selv.

 

Jeg sliter også med muntlige formuleringer og tenkte å skrive ned "historien" min og lese den for psykologen. Fra tidligere seanser vet jeg at hjernen fryser med en gang jeg setter meg på den stolen og klarer ikke snakke ordentlig.

 

Er vel kun 4 spørsmål vi trenger å finne svar på: hva, hvem, hvordan og hvorfor. Tenker beste måten å hjelpe seg på er å finne årsakene og ta det derfra.

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som du har et altfor godt liv. Du har en god jobb, som du visstnok tjener godt på og et hus. Du har ikke noe problem i livet og dermed ingen utfordringer. Høres ut som jobben din er lett, med dette mener jeg at den kanskje er lett for deg siden du er best. Jeg syns ikke mennesker er skapt for å kunne leve i drømmeland uten utfordringer eller problemer. Det høres ut som et kjedelig liv.

 

Her kommer mine forslag, de kan høres veldig drastiske, men alle forslagene skaper nye utfordringer og problemer som det ser ut som du mangler. Motivasjon kommer ikke av seg selv.

 

- Få deg en dame eller adopter et barn.

- Finn deg en annen jobb som gir deg utfordringer.

- Begynn på skole og studer.

- Ta motorsykkel sertifikatet.

- Ta lastebil sertifikatet og kom deg ut av Norge og gjør oppdrag.

- Kom trøtt på jobb en dag, da gleder du deg til å komme hjem.

 

Ikke gjør livet ditt lett for deg selv å leve, der alt går automatisk. For å ha glede av noe må du ha en grunn til å jobbe for det.


Anonymous poster hash: 9abfc...92e



Anonymous poster hash: 9abfc...92e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For meg høres det ut som du har et altfor godt liv. Du har en god jobb, som du visstnok tjener godt på og et hus. Du har ikke noe problem i livet og dermed ingen utfordringer. Høres ut som jobben din er lett, med dette mener jeg at den kanskje er lett for deg siden du er best. Jeg syns ikke mennesker er skapt for å kunne leve i drømmeland uten utfordringer eller problemer. Det høres ut som et kjedelig liv.

 

Her kommer mine forslag, de kan høres veldig drastiske, men alle forslagene skaper nye utfordringer og problemer som det ser ut som du mangler. Motivasjon kommer ikke av seg selv.

 

- Få deg en dame eller adopter et barn.

- Finn deg en annen jobb som gir deg utfordringer.

- Begynn på skole og studer.

- Ta motorsykkel sertifikatet.

- Ta lastebil sertifikatet og kom deg ut av Norge og gjør oppdrag.

- Kom trøtt på jobb en dag, da gleder du deg til å komme hjem.

 

Ikke gjør livet ditt lett for deg selv å leve, der alt går automatisk. For å ha glede av noe må du ha en grunn til å jobbe for det.

Anonymous poster hash: 9abfc...92e

 

Anonymous poster hash: 9abfc...92e

 

Tror du har et godt poeng (jeg er ikke TS). Det kan fort bli sånn at man ender i en boble der man tror man har et tilsynelatende bra liv fordi man i alt for stor grad gjør som man "skal". Kjenner meg selv litt igjen, selv om det ikke er så ekstremt som dette:

 

 

 

 

Anonymous poster hash: da2a1...7d5

Lenke til kommentar

 

 


For meg høres det ut som du har et altfor godt liv. Du har en god jobb, som du visstnok tjener godt på og et hus. Du har ikke noe problem i livet og dermed ingen utfordringer. Høres ut som jobben din er lett, med dette mener jeg at den kanskje er lett for deg siden du er best. Jeg syns ikke mennesker er skapt for å kunne leve i drømmeland uten utfordringer eller problemer. Det høres ut som et kjedelig liv.

Her kommer mine forslag, de kan høres veldig drastiske, men alle forslagene skaper nye utfordringer og problemer som det ser ut som du mangler. Motivasjon kommer ikke av seg selv.

- Få deg en dame eller adopter et barn.
- Finn deg en annen jobb som gir deg utfordringer.
- Begynn på skole og studer.
- Ta motorsykkel sertifikatet.
- Ta lastebil sertifikatet og kom deg ut av Norge og gjør oppdrag.
- Kom trøtt på jobb en dag, da gleder du deg til å komme hjem.

Ikke gjør livet ditt lett for deg selv å leve, der alt går automatisk. For å ha glede av noe må du ha en grunn til å jobbe for det.

Anonymous poster hash: 9abfc...92e

 

- Få deg en dame eller adopter et barn.

Dame har jeg gitt opp for lenge siden, er umulig å få adoptert noe med mindre man har ett tilnærmet perfekt familieliv.

 

- Finn deg en annen jobb som gir deg utfordringer.

har vurdert det, men er ikke akkurat flust av jobber i området.

 

- Begynn på skole og studer.

hater skole, gjorde det dårlig i alle fag. kan ikke fordra å lære utelukkende for læringen sin skyld, uten noe mål og mening.

 

- Ta motorsykkel sertifikatet.

hadde en sportsbil før, at jeg fortsatt har lappen er ett under. motorsykkel-lappen ville vært selvmord. MC er også best med venner, jeg kjenner ingen som har lappen.

 

- Ta lastebil sertifikatet og kom deg ut av Norge og gjør oppdrag.

uaktuellt med lastebil, men har en hobby som med litt ekstra kursing gjør at jeg kan jobbe nesten hvor jeg vil i verden, men så er det å ta det skrittet...

 

- Kom trøtt på jobb en dag, da gleder du deg til å komme hjem.

Kommer trøtt stort sett hver dag...

 

 

Men ja, du har nok helt rett i at jeg ikke har noen utfordringer. Men er usikker på om det å lage problemer kun for problemenes skyld er riktig. Tror det vil virke falskt å f.eks ta motorsykkellappen kun for utfordringens skyld. Å bytte totalt rettning, som å flytte. hadde tidligere en jobb med en del reising, kan ikke si reisingen ga meg noe heller, var

 

Det var drastiske ting en del av det du kom med ja, men tipper det er noe i det du sier. Jeg lever vel i ett slags "drømmeland", men alikevel langt ifra noe å drømme om.



Anonymous poster hash: 695e5...1ac
Lenke til kommentar

 

 


Nå aner jo ikke du hva jeg tjener da, så din kommentar blir uinteressant.
Det som med stor sannsynlighet skjer med mennesker som er i en situasjon som deg, er sykmelding. Derfor må du gjøre noe. Ikke bare klage over elendigheten. Kom deg ut blant mennesker, ta del i samfunnet på en eller annen måte. Venner får du ikke ved å bure deg inne. Det fører på sikt til bare mer elendighet.

 

Nå var det du som tok opp at jeg levde på andre. Hvordan jeg får mine penger er like uinteressant som hvor mye du tjener, om jeg så hadde levd på NAV ville ikke det endret noe som helst.

Når du først kommer med en nedlatende kommentar om at jeg lever på andre må du nesten regne med svar...



Anonymous poster hash: 695e5...1ac
Lenke til kommentar

 

Nå aner jo ikke du hva jeg tjener da, så din kommentar blir uinteressant.

Det som med stor sannsynlighet skjer med mennesker som er i en situasjon som deg, er sykmelding. Derfor må du gjøre noe. Ikke bare klage over elendigheten. Kom deg ut blant mennesker, ta del i samfunnet på en eller annen måte. Venner får du ikke ved å bure deg inne. Det fører på sikt til bare mer elendighet.

 

Nå var det du som tok opp at jeg levde på andre. Hvordan jeg får mine penger er like uinteressant som hvor mye du tjener, om jeg så hadde levd på NAV ville ikke det endret noe som helst.

Når du først kommer med en nedlatende kommentar om at jeg lever på andre må du nesten regne med svar...

 

Anonymous poster hash: 695e5...1ac

 

Se nå å les hva jeg skrev. Det er heller ikke uinteressant hvor man får sine penger i fra. Fortsetter du slik du beskriver din situasjon, så endre du med sykmelding. Men for min del så blåser jeg fullstendig i hvor du havner eller hvordan du har det. Det er du som syter og klager som et lite barn.

Lenke til kommentar

Jeg synes du virker fastgrodd i negativitet. Alle forslag blir nedstemt. Ønsker du endring? Ja, da må du skape den selv, som det er blitt påpekt allerede. Hvis problemet ditt er å snakke med andre, siden du sa at du ikke ville konsultere lege eller psykolog, er det nettopp dette du bør gjøre. Det er en utfordring for deg. Tør å utfordre deg selv på noe du ikke trodde du ville klart. Hvis du ikke vil noen vei, skjønner jeg ikke hvorfor du opprettet denne tråden...

Lenke til kommentar

En deprimert person som i utgangspunktet har lav selvfølelse vil lett kunne føle seg i enda dårligere humør hvis det blir for mye oppmuntring og gode råd. Da oppstår en paradoksal effekt, og personen vil lett føle seg misforstått og avvist. Det skjer ikke nødvendigvis hos en person med god selvfølelse.

 

Søren Kierkegaard sier det slik: 'Skal man hjelpe en annen, må man først finne ut hvor han er, og møte han der. Dette er det første bud i all sann hjelpekunst.'

 

Et rasjonale for hva som går galt ved denne type oppmuntrende intervensjoner, er forklart i denne teksten:

 

http://www.slate.com/articles/health_and_science/science/2014/06/new_research_on_self_esteem_shows_why_negative_validation_is_better_than.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra innlegg av Dag.

 

Folk kan tenke selv og komme med forslag selv. Det de oftere trenger er noen som lytter og aksepterer dem for de det er. De trenger sosial kontakt på den bølgelengden er de er nå.

 

Depresjon kommer innenfra, og symptomet er at man ikke lenger finner mening i ting. Da hjelper det lite å foreslå nye og nye ting, som kunne gitt mening hvis man ikke var deprimert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 


If you love life, don't waste time, for time is what life is made up of.
Bruce Lee

If you love life.....

 

 

 

 


Vil du være med til Tomorrowland 2015? :)

Tviler egentlig på at du vil ha med noen som meg.

 

 

 

 

Ellers er det mulig du er inne på noe, Dag, ikke at det er noe løsning.

har egentlig gitt opp alt uansett



Anonymous poster hash: 695e5...1ac
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt hvordan du har det TS, jeg har det helt likt selv. Vet at det ikke bare er å begynne med hobbyer og komme i kontakt med folk, hvertfall ikke når man ikke klarer å ta initiativ til noe selv, og ingen gjør det tilbake. Man blir liksom bare gående sånn som man har det uten å endre på det. Føler liksom ikke man har noe særlig til liv, er ikke noe spenning i livet. Vet det ikke er lett, men ta ett skritt om gangen. Prøv å kom deg ut litt mer blant folk så vil du se at gnisten gradvis vil komme tilbake.

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som du har et altfor godt liv. Du har en god jobb, som du visstnok tjener godt på og et hus. Du har ikke noe problem i livet og dermed ingen utfordringer. Høres ut som jobben din er lett, med dette mener jeg at den kanskje er lett for deg siden du er best. Jeg syns ikke mennesker er skapt for å kunne leve i drømmeland uten utfordringer eller problemer. Det høres ut som et kjedelig liv.

 

Her kommer mine forslag, de kan høres veldig drastiske, men alle forslagene skaper nye utfordringer og problemer som det ser ut som du mangler. Motivasjon kommer ikke av seg selv.

 

- Få deg en dame eller adopter et barn.

- Finn deg en annen jobb som gir deg utfordringer.

- Begynn på skole og studer.

- Ta motorsykkel sertifikatet.

- Ta lastebil sertifikatet og kom deg ut av Norge og gjør oppdrag.

- Kom trøtt på jobb en dag, da gleder du deg til å komme hjem.

 

Ikke gjør livet ditt lett for deg selv å leve, der alt går automatisk. For å ha glede av noe må du ha en grunn til å jobbe for det.

 

Anonymous poster hash: 9abfc...92e

 

 

Anonymous poster hash: 9abfc...92e

Først og fremst, er enig i yes-man-argumentene, den eneste som kan hjelpe deg selv er deg selv.

 

Men, for meg høres det ut som du har problemer med å sette deg inn i andres perspektiver. det er ikke så lett som du skal ha det til. For mange krever det veldig hardt arbeid for å være sosial, skape nettverk etc. Andre tar det automatisk og tenker ikke mye over det.

 

Og når du attpåtil er deprimert og har mistet motet, har et dårlig syn på deg selv og har mistet motivasjonen, da er det vanskelig.

 

Det er utrolig hvor forskjellige syn du kan ha på ting og hvor sterke følelser er og hvordan de kan påvirke deg psykisk og fysisk. Vi skal ikke komme her å bagatelisere problemene til TS.

 

 

Mitt råd er, gjør noe nytt, begynn å tren, forbedre ting i livet ditt som du ikke er fornøyd med. Og kanskje viktigst av alt, tenk positivt, ikke kast bort tid på depressiv tenking. Det er ikke lett, og det vil alltid gå opp og ned og finnes dårlige dager, ikke la de dårlige dagene ødelegge de gode.

 

Snakk med psykolog, det kan hjelpe å snakke og det kan hjelpe å committe til å forbedre livet ditt.

 

Prøv nye ting, omøbler leiligheten, gå ut, gjør spontane ting, ikke tenk for mye over hva du gjør, hvor fælt ting er.

 

 

 

 

 

 

Tviler egentlig på at du vil ha med noen som meg.

 

 

Ellers er det mulig du er inne på noe, Dag, ikke at det er noe løsning.

har egentlig gitt opp alt uansett

 

 

Anonymous poster hash: 695e5...1ac

Ikke tenk sånn, da taper du før du har prøvd. Endre på selvbildet ditt. Andre ser deg ikke sånn du ser deg selv, og du kan være en bedre versjon av deg selv (mindre negativ, mer lykkelig etc.). Anonymous poster hash: 0bd45...18e
Lenke til kommentar

Mer:

 

En av tipsene "skaff deg dame", er mye lettere enn gjort. Og jeg tror det er andre viktigere ting TS må jobbe med før han jakter på damer.

 

Poenget er heller ikke "å bare ha dame" (det i seg selv, uten noe annet betyr ingenting), men faktisk ha et forhold med noen som du er glad i og har det kjekt med.

 

Et bedre råd er kanskje å skape sterkere relasjoner til nye folk eller gamle venner, og ikke minst familie.

 

 

Prøv også å få andre perspektiver i livet, se andre filmer, les bøker. Og prøv selv-hjelps-bøker.

 

Ville også prøvd anti-depressiva, men har bare prøvd dette selv en gang, og fikk mange side-effekter og et stabilisert humør som normaliserte humøret, så jeg var aldri veldig glad eller veldig sur, bare nøytral. Noe som gjorde ting verre.

 

Det som faktisk hjelper er naturlige ting (urter f.eks.), men det er vanskeligere å få tak i og noe er ulovlig. Legen har ikke peiling på sånt fordi det er "alternativ medisin" og det gås ikke igjennom på legestudier så vidt jeg vet, og det er også noe du ikke skal være involvert i om du går legestudier.

 

 

Men trening og god næring gir en liten boost i seg selv. Anonymous poster hash: 0bd45...18e

Lenke til kommentar

 

 


Mitt råd er, gjør noe nytt, begynn å tren, forbedre ting i livet ditt som du ikke er fornøyd med. Og kanskje viktigst av alt, tenk positivt, ikke kast bort tid på depressiv tenking. Det er ikke lett, og det vil alltid gå opp og ned og finnes dårlige dager, ikke la de dårlige dagene ødelegge de gode.

Snakk med psykolog, det kan hjelpe å snakke og det kan hjelpe å committe til å forbedre livet ditt.

Prøv nye ting, omøbler leiligheten, gå ut, gjør spontane ting, ikke tenk for mye over hva du gjør, hvor fælt ting er.






 


Tviler egentlig på at du vil ha med noen som meg.


Ellers er det mulig du er inne på noe, Dag, ikke at det er noe løsning.
har egentlig gitt opp alt uansett


Anonymous poster hash: 695e5...1ac

Ikke tenk sånn, da taper du før du har prøvd. Endre på selvbildet ditt. Andre ser deg ikke sånn du ser deg selv, og du kan være en bedre versjon av deg selv (mindre negativ, mer lykkelig etc.). Anonymous poster hash: 0bd45...18e



Bestillt noen nye møbler i går, har hatt lyst på det en stund og halveis planer om å gjøre det. Ikke noe direkte impuls-kjøp altså :)
Ut over det har jeg trent en hel del tidligere, sist "økt" varte ca ett halvt år med trening 3-4 dager i uka men så sa det bare stopp, gadd ikke mer, frista ikke å trene mer.
Å tenke positivt er ikke lett når livet suger og gode dager kommer maks en gang i måneden


"ikke tenk sånn" er lett å si, men det er sånn det er, jeg er kanskje den dårligste versjonen av meg jeg kan være.



 


Jeg skjønner godt hvordan du har det TS, jeg har det helt likt selv. Vet at det ikke bare er å begynne med hobbyer og komme i kontakt med folk, hvertfall ikke når man ikke klarer å ta initiativ til noe selv, og ingen gjør det tilbake. Man blir liksom bare gående sånn som man har det uten å endre på det. Føler liksom ikke man har noe særlig til liv, er ikke noe spenning i livet. Vet det ikke er lett, men ta ett skritt om gangen. Prøv å kom deg ut litt mer blant folk så vil du se at gnisten gradvis vil komme tilbake.


Er jo ute blandt folk, type på jobb, butikken, kjøpesentere, fest en skjelden gang, men er kanskje ikke det du tenker på?



 


Mer:

En av tipsene "skaff deg dame", er mye lettere enn gjort. Og jeg tror det er andre viktigere ting TS må jobbe med før han jakter på damer.

Poenget er heller ikke "å bare ha dame" (det i seg selv, uten noe annet betyr ingenting), men faktisk ha et forhold med noen som du er glad i og har det kjekt med.

Et bedre råd er kanskje å skape sterkere relasjoner til nye folk eller gamle venner, og ikke minst familie.


Prøv også å få andre perspektiver i livet, se andre filmer, les bøker. Og prøv selv-hjelps-bøker.

Ville også prøvd anti-depressiva, men har bare prøvd dette selv en gang, og fikk mange side-effekter og et stabilisert humør som normaliserte humøret, så jeg var aldri veldig glad eller veldig sur, bare nøytral. Noe som gjorde ting verre.

Det som faktisk hjelper er naturlige ting (urter f.eks.), men det er vanskeligere å få tak i og noe er ulovlig. Legen har ikke peiling på sånt fordi det er "alternativ medisin" og det gås ikke igjennom på legestudier så vidt jeg vet, og det er også noe du ikke skal være involvert i om du går legestudier.


Men trening og god næring gir en liten boost i seg selv. Anonymous poster hash: 0bd45...18e

Mine gamle venner har gjerne flyttet rundt i landet eller veldig sært å ta kontakt med igjen. Ringer ikke folk jeg sist så for 5 år siden for å finne på noe random, mens de egentlig ikke var så gode venner for 5 år siden heller. Har ett ok forhold til familie, men kunne aldri tenkt engang å ha noe mer enn normalt relasjon til de. Jeg er veldig ganske forskjellig fra resten av familien, jeg er den eneste "vellykkede" som faktisk har litt kontroll økonomisk sett, noe de andre tidvis nyter godt av...

 

Ellers er ca nøytral der jeg er nå, å ta piller som gjør meg enda mer nøytral ser jeg ikke nytten i

 



Anonymous poster hash: 695e5...1ac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...