Gå til innhold

Betale ferie før feriepengene har kommet, hva gjør dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

(Og ang. forskudd på feriepengene: Vil arbeidsgiver da måtte trekke skatt på dem, siden de altså ikke utbetales i juni ?)

 

Godt spørsmål som trenger et svar ;)

 

 

Nei, sålenge de ikke utbetales i opptjeningsåret skal det ikke betales skatt av det. 

 

 

Absolutt IKKE korrekt! Feriepenger er aldri skattefrie, derimot er de skattetrekkfrie dersom de ubetales ved siste lønning før ferie holdes . (I prinsipp bare da, men av datatekniske grunner kan (ikke må, men kan) arbeidsgivere som lønnsavregner via data - noe vel enhver seriøs arbeidsgiver gjør i dag -  "ved behov" legge måneden for alle ansatte lik den måneden flertallet ansatte tar ferie i.  Lønnsavregnings­ programmer over klasse skrapgods krever overhodet ikke dette i 2016 selv om alle/de fleste gjorde det i 1986, men ikke alle slike programmer er like gode, ikke alle med ansvar for lønn like flinke til å lese brukerrettledninger eller ajourføre kunnskap på andre måter heller.)  Skatten kommer imdilertid likevel, trekk eller ikke trekk  - bare sjekk hva post 1.1. på arbeidsgiverens LT-oppgave til deg og skatteetaten inneholder og hvor den summen finnes igjen på sjølangivelsen din - men da venter man med ubehagelig konsekvens av å urinere i buksene til seinere. Poenget er at man trekkes ca 15 % mer skatt enn nødendig i 10,5 måneder i året for å ha i reserve til å tåle såkalt "halv skatt" (halvt skattetrekk, som er noe annet enn halv skatt) i desember og "ingen skatt" (intet skattetrekk) siste lønn før ferien uten å få restskatt av den grunn.

 

 

Ingen problem å få feriepenger utbetalt tidligere, arbeidsgiver har ingen risiko i dette sålenge du ber om dette skriftlig slik at h*n kan dokumentere at det er du som har bedt om dette selv.

Bruker du alt nå og ikke får noe i juli er dette selvsagt din egen feil.

 

Jo, det kan godt være et problem! Dersom det man utbetales feriepenger (+ evt fast forskudd eller annet forskudd man har) utgjør mer enn en ordinær månedslønn uten tillegg er dette faktisk et lån med skatteplikt pga gunstig rente dersom man får det lånet til lavere rente enn fastsatt til enhver tid for lån med billig rente i ansattforhold og med arbeidsgiveravgift for arbeidsgiver. Dette er rimelig mye styr for en lønningsansvarlig å håndtere om man ikke har rutine i orden på dette fra før + et førsteklasses lønnssystem som lar en håndtere gjentagelser tilnærmet automatisk. Det er altså veldig gode grunner for en lønnsansvarlig til å sette foten ned for slike forskudd, fordi det er lønnsansvarlig som da blir ansvarlig for at de rutinene også håndteres. Selve skattebeløpet og arbeidsgiveravgiftsbeløpet er med dagens rente neppe enormt tap for skatteetaten, men en god skatterevisor pleier å være mer opptatt å sjekke rutiner enn hvorvidt beløpet faktisk funnet unndratt beskatning og belastning av arbeidsgiveravgift er 50 eller 5000 kr. Rimeligvis, fordi rutinesvikt er langt farligere og mer risikofylt enn en engangs feil som alle gjør med kortere eller lengre tids mellomrom. . De siste bare lapper man sammen med en korreksjonspost når feilen er konstatert så lenge ingenting tyder på den feilen er bevisst og målretta unndragelse, de første pleier derimot ikke gjøre revisorer og kontrollører spesielt happy...

Lenke til kommentar

....

Bruker du alt nå og ikke får noe i juli er dette selvsagt din egen feil.

 

 

Det er faktisk heller ikke automatisk riktig. I første omgang vil arbeidsgiver være ansvarlig for IKKE å gi ferie dersom man ikke har noe av i den ferien (se ferieloven § 5, 5. leddet og 2. punktumet!), i neste omgang vil det så være arbeidsgivers ansvar å inndra de ferienpenge fordi ferie ikke er avviklet... 

Lenke til kommentar

Gå å les ferieloven en gang til. Du tar feil her. Det du har rett om er det du skriver om skatt, men jeg valgte den enkle forklaringen på spørsmålet som ble stilt.

 

Når det gjelder å få feriepenger utbetalt på forskudd viser jeg til disse kildene:

 

http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/juridiskefagartikler/Sider/Forskudd-p%C3%A5-feriepenger.aspx

http://e24.no/privat/penger/du-kan-faa-feriepenger-paa-forskudd/20337579

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar

 

Gå å les ferieloven en gang til. Du tar feil her. Det du har rett om er det du skriver om skatt, men jeg valgte den enkle forklaringen på spørsmålet som ble stilt.

 

Når det gjelder å få feriepenger utbetalt på forskudd viser jeg til disse kildene:

 

http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/juridiskefagartikler/Sider/Forskudd-p%C3%A5-feriepenger.aspx

http://e24.no/privat/penger/du-kan-faa-feriepenger-paa-forskudd/20337579

 

 

Vel, jeg har lest ferieloven både en, to og ti ganger - forskrifter etc til den også. 

 

Du skriver sjøl at jeg har rett når omtaler skatt, men sier også at "jeg valgte den enkle forklaringen på spørsmålet som ble stilt". Forenkling er fint, men overforenkling som gir et direkte feil svar er det ikke. Det er også i slike tilfeller man stiller spørsmål ved om man "valgte" eller "falt i" i den enkle forklaringen, særlig ut fra det jeg sier i neste avsnitt. 

 

Din egen kilde http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/juridiskefagartikler/Sider/Forskudd-på-feriepenger.aspxsier følgende om å få feriepenger utbetalt på forskudd: "En avtale mellom arbeidsgiver og den enkelte arbeidstaker om at feriepengene skal utbetales tidligere enn siste lønningsdag før ferien vil være ugyldig." Det står i en viss kontrast til påstanden "ingen problem å få feriepenger utbetalt tidligere, arbeidsgiver har ingen risiko i dette sålenge du ber om dette skriftlig slik at h*n kan dokumentere at det er du som har bedt om dette selv" i innlegg nummer 20. Man kan ta inn som en del av en tariffavtale en tidligere utbetaling, men det er langt fra det samme "ingen problem" - og det finnes også andre sider å ta hensyn til enn kilden din omtaler (naturlig nok siden skatteforhold ikke er omfattet av den artikkelen). Mer av "den enkle forklaringen"? 

Lenke til kommentar

Jeg har to ganger bedt om utbetalign 1 mnd i forveien via jobbmail og fått det innvilget uten problemer.

Og det beviser? 

 

Mitt poeng: Det behøver ikke være et problem å få feriepenger før, men det kan godt  være et problem, jfr mitt innlegg nr 23 og dette er ikke noe man kan gjøre avtale om som to likeverdige parter, jfr innlegg nr 26 og link der. Dette avgjør arbeidsgier suverent sjøl om er et problem eller ikke og det kan der være ting å ta hensyn til for arbeidsgivere som de færreste i første omgang tenker på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...