newutd Skrevet 25. august 2008 Skrevet 25. august 2008 Hei Er det mulig å få til Raid 5 i Vista med 4x750GB HDD? Utstyr: MSI K9A2 Platinum AMD 9850 Black 150GB Raptor (med OS) 4x 750GB HDD(som jeg vil ha Raid 5 på) Fant dette: diskpart create raid volume (men det virka ikke i vista)
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 26. august 2008 Skrevet 26. august 2008 Det funker fint. 1. Gjør diskene om til dynamiske disker. 2. Høyreklikk på en av diskene og velg create raid-5. Alt dette gjøres i diskbehandling under enhetsbehandling...
newutd Skrevet 27. august 2008 Forfatter Skrevet 27. august 2008 Det funker fint.1. Gjør diskene om til dynamiske disker. 2. Høyreklikk på en av diskene og velg create raid-5. Alt dette gjøres i diskbehandling under enhetsbehandling... Har gjort dem om til dynamiske disker og høyreklikka, men jeg får ikke opp valget create raid-5, eneste er simple, spanning eller striping. Så jeg finner ingen plass i Vista hvor man kan ha software Raid-5, noe jeg begynner å tviler går ann
slippern Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 (endret) Tror du skal tenke deg to ganger om før du lager et software raid5. tenk på den stakkars prosessoren din Raid 0 og 1 går bra med software.. men raid5 er noe tyngere for å si det sånn. Endret 27. august 2008 av slippern
Ueland Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Med dagens CPUer tar det fint lite CPU. (alle billige RAID-kontrollere legger og all jobben på PSU) Tipper at trådstarter ikke kjører rett Vista versjon, og får dermed ikke muligheten til RAID5. Ser for meg ut som at det kun er tilgjengelig i Ultimate versjonen.
slippern Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 (endret) Med dagens CPUer tar det fint lite CPU.(alle billige RAID-kontrollere legger og all jobben på PSU) Tipper at trådstarter ikke kjører rett Vista versjon, og får dermed ikke muligheten til RAID5. Ser for meg ut som at det kun er tilgjengelig i Ultimate versjonen. Visst du leser posten så ser du at han kjører Vista Ultimate x86 Men newutd: Kan du ikke sette opp RAID via biosen? Endret 27. august 2008 av slippern
Syar-2003 Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 (endret) Med dagens CPUer tar det fint lite CPU.(alle billige RAID-kontrollere legger og all jobben på PSU) Tipper at trådstarter ikke kjører rett Vista versjon, og får dermed ikke muligheten til RAID5. Ser for meg ut som at det kun er tilgjengelig i Ultimate versjonen. Men newutd: Kan du ikke sette opp RAID via biosen? Tror ikke det. K9A2 Platinum RAID Function - SATA II 1~4 support RAID 0, 1 and 0+1 mode by AMD® SB600 - SATA II 5~6 & 2 eSATA ports support RAID 0, 1 and 0+1 mode by Promise® T3 Endret 27. august 2008 av syar2003
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 De må være upartisjonerte. MAO raw disk... Kanskje du må holde CTRL nede og velge de disken du skal bruke for å lage raid-5. Enventuelt å høyreklikke til venstre i det feltet der du gjør de om til dynamiske og se hvilke valg som kommer der.
newutd Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Ueland: Kjøre Vista Ultimate x86 med SP1Hovedkortet har ikke støtte for Raid-5, som syar2003 meddelte.*: Alle harddiskene er raw, helt nye og ikke noe på dem.OS ligger installert på egen Raptordisk.Så kan jeg installere software Raid-5 i Vista Ultimate, eller må jeg bite i det sure eplet og kjøpe meg et kontrollkort?Er dette et greit kontrollkort for Raid-5?Raid-5 kontrollkort
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 (endret) Da kan jeg desverre ikke hjelpe deg videre for slikt jeg har beskrevet det tidligere, er den måten jeg gjorde... Siste hjelp kanskje.... Chipsetdrivere???? EDIT: Jeg brukte bare 3 disker. Kanskje det har noe å si? Endret 28. august 2008 av Slettet-t8fn5F
newutd Skrevet 30. august 2008 Forfatter Skrevet 30. august 2008 Enda på visa blei at eg kjøpte meg et kontrollkort for 450,- hos komplett, og nå virker det utmerket. I tillegg fikk jeg nå plass til 4 nye disker som skal stå for seg selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå