Gå til innhold

BSOD 0x000007B. Installere XP på en Vista pre-install maskin (HP dv5-1095)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Håper noen kan hjelpe meg med et problem jeg har. Jeg har kjøpt ny bærbar, en HP DV5-1095. Problemet som jeg ikke sjekka, er at det går ikke å nedgradere til XP fra Vista uten videre. Jeg har likevel lyst til å prøve å installere XP på maskina, for jeg *hater* Vista intenst. Støter derimot på et problem da jeg prøver å boote maskina fra CD'en, da får jeg BSOD og feilmeldingen beskrevet på denne siden. Det skal også nevnes at maskina står i 3-4 minutter og lager cd-lesing lyder uten at det skjer noe. http://support.microsoft.com/kb/890463 . Er det noen som har vært borti dette før som kan tipse meg om hvordan jeg kan omgå dette problemet? CD'en fungerer fint i en annen maskin jeg har, og jeg har til og med prøvd med forskjellige cd-plater.

 

mvh

Endret av Celeb0rn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg gjetter riktig, får du blåskjermen akkurat før du kan trykke deg videre i innstalleringsprosessen... ? Det er fordi Windows XP fra standard av mangler støtte for S-ATA i setup, så den finner ikke harddiskene dine. Det du trenger er de riktige driverne for harddiskene dine, altså de riktige Intel Controller driverne. Disse må du deretter slipstreame inn på XP-cden din, gjerne ved hjelp av nLite (Guide).

 

Har vært borti akkurat denne situasjonen med en DV7, som nå er XP på. :)

Lenke til kommentar

Dette skjer.

 

1. CD står i maskina, og jeg skruer på.

2. trykker F8 for boot meny, og velger cd.

3. "press any key to boot from cd" - ok.

4. sort skjerm, maskina lager cd lesing lyder og etterhvert blir det blåskjerm.

 

Det vil si at, den vanlige meldingen som står på ei stripe nederst, setup is inspecting the machines hardware, den kommer ikke så langt engang.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Det er nok s-ata driveren som ikke er riktig versjon. Den prøver å starte med en gammel driver.

 

Det du må gjøre, er enten låne en pc og lage et image med nLite og legge inn riktige s-ata driver og brenne denne ut, eller ha en usb diskett stasjon som du kan legge den inn på.

 

Når maskina booter på winxp cd plata, står det press f6 for å legge til drivere. Det er her du må gjøre det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har samme problemet på min DV5-1145. Jeg har prøvd å slipstreame det jeg finner av diverse SATA-drivere inn på XP-platen(e) jeg har prøvd å installere, uten hell.

 

Når maskina booter på winxp cd plata, står det press f6 for å legge til drivere. Det er her du må gjøre det.

 

Man kommer aldri så langt. Rett etter man har fått opp "Press a key to boot from a CD.." så blir skjermen sort - og forblir sort - fram til det evt kommer en bluescreen.

 

Disse maskinene har blitt uhorvelig populære i Norge den siste tiden, og jeg må si meg forbauset over at ingen har klart å få inn XP på disse enda?

 

:(

Lenke til kommentar

Hmm...kjenner ikke til den hp serien, men det er noe i startupen som xp installasjonen ikke liker. Kan kansje være verdt et forsøk å gå inn i bios og slå av det meste av funksjoner du kan slå av, og sette ide kontrolleren til ata, ikke ahci.

 

Sjekk og hjemmesiden til hp om det er en bios oppgradering, for slik jeg forstår det så får du bsod før den kommer til sjekker hardware og før du får valg om å trykke f6.

 

I den sekvensen, så er det kommunikasjon mellom installasjons programmet og bios så feilen må ligge der en plass....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...