Gå til innhold

Great Ape Project, hva mener du


Anbefalte innlegg

det går ut på å gi menneske rettigheter apene, sjimpanser, gorilla, orangutang, og Bonoboer

 

da det er så nærme oss på mange måter, at de mener de bør ha rettigheter som rett til liv, lykke osv. ikke brukes i forsking osv.

 

hva mener du, jeg er for det, forskjellen på mennesker og aper er latterlig liten, noen sier at de ikke skal ha rettigheter fordi apene ikke har moral og lover i sine samfunn, og at de ikke forstår slikt, men viss det er den eneste grunnen til å ikke gi dem rettigheter, kan du jo like gjerne begynne å bruke tilbakestående som forsøkskaniner. som visse autister, i noen tillfeller er de så tilbakestående at aper virker som einstein i forhold,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det hadde kanskje ikke vært så dumt. Men skal man sette fri alle aper da? Da får de jo rett til et liv i frihet, men kunne vi hatt aper løpene rundt overalt og stjele mat siden får nok trygdepenger av det moderne samfunnet? Ok, jeg skjønner at de skal bli satt ut i naturen og deres naturlige miljø, men det er snart ikke flere steder igjen hvor de kan få leve i fred. Og de fleste aper født i fangenskap ville aldri ha klart seg alene i naturen...

 

Men det er slettes ingen dum ide, ;)

Endret av Bluebeard
Lenke til kommentar
Ja, det hadde kanskje ikke vært så dumt. Men skal man sette fri alle aper da? Da får de jo rett til et liv i frihet, men kunne vi hatt aper løpene rundt overalt og stjele mat siden får nok trygdepenger av det moderne samfunnet? Ok, jeg skjønner at de skal bli satt ut i naturen og deres naturlige miljø, men det er snart ikke flere steder igjen hvor de kan få leve i fred. Og de fleste aper født i fangenskap ville aldri ha klart seg alene i naturen...

 

Men det er slettes ingen dum ide, ;)

 

Det er snakk om menneskerettigheter, ikke aper på trygd, ape-uteliggere eller ape-aksjemeglere spredd rundt i New York, Los Angeles og andre diverse menneskebyer. Aper kunne aldri ha trivdes i noen storby.

Jeg tror nok dette handler om at aper skal få bo fritt i sine naturlige habitater uten å bli holdt i fangenskap eller bli eksperimentert på av oss. Tror nok ikke menneskerettighetene hadde fungert i ett ape-samfunn, men.

At de skal ha livets rett og kunne leve fritt er jeg helt for!

Lenke til kommentar

De er ikke mennesker. Men jeg syns de skal bli behandlet humant. Selv om de ikke befinner seg på samme steg som oss rent intellektuelt sett, har de fortsatt noe primitiv form for følelser, tror jeg. Men gi dem menneskerettigheter?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Menneskerettigheter

 

Menneskerettigheter er grunnleggende rettigheter som ethvert menneske har krav på, uansett rase, kjønn, religion eller annen status, og regulerer forholdet mellom staten og individet.

 

Menneskerettene bygger delvis på filosofien som kalles naturrett. De viktigste menneskerettighetene er de rettighetene som naturretten innrømmer alle levende vesener, nemlig personlig frihet, næringsfrihet, organisasjonsfrihet og retten til å binde seg ved løfte, avtale eller skadegjørende handling. I den vestlige kulturen regner vi også retten til liv, ytringsfrihet, stemmerett, rettssikkerhet og religionsfrihet som viktige menneskerettigheter.

 

Jeg syns ikke apekatter har noe å gjøre i stemmelokaler.

 

Men hva med dyrerettigheter? Det er det jeg tror Great Ape Project handler om. Det er vel ganske enkelt dyrevern?

 

Jeg syns at de store apene skal ha rett til å leve som de vil uten vår innblandelse, og vi skal ikke torturere, drepe eller på annen måte gjøre livene deres miserable.

Lenke til kommentar

Et spørsmål en kan stille seg er jo: Er det rettferdig at rettigheter er basert på et dyrs genetiske likheter med mennesker? Hvor går i såfall denne grensen? Man finner sikkert genetiske likheter mellom mennesker og griser også. Så hvorfor skal ikke griser ha rettigheter, mens aper skal ha det? Er aper bedre enn griser på noen som helst måte, bare fordi de tilfeldigvis har mange like gener som mennesker?

 

Hvor er det etiske logikken her? Hvorfor er mennesker verdig rettigheter, kan man spørre seg. Har menneskerrettigheter noe med gener å gjøre i det hele tatt?

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

vel noen aper har alt rettigheter da mennesker ER aper

 

likheten mellom de andre apene og mennesker er mye mer enn bare gener, noen av dem har kultur, det er også godt mulig de har Theory of mind-

 

viste du sjimpanse og mennesker kan bytte blod?

also om en sjimpanse og et menneske har samme blodtype kan de få blodover føring fra hverandre.

sjimpanser og mennesker er nærmere hverandre på alle måter enn det rotter og mus er

Lenke til kommentar

Grisens organer er vel de som er mest lik menneskers.

er ikke veldig uvanlig at man bruker organer fra griser i mennesker...

 

er HELT enig i at misshandling og slikt av aper bør stoppe, men ikke fordi dem er lik mennesker, men fordi det er slemt.

det samme gjelder mus, griser og slikt mener jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar

hva som menes med mest lik, varierer jo, grunnen til at griser brukes er at det er millioner på millioner av dem, de er alt ettere som mennesker og de har ca. samme størrelse på div organer, men organene til andre aper linger mer på mennesker, og er genetisk likere, men å drive å slagte masse sjimpanser for å høste organene dems tror jeg ville ført til store protester.

Lenke til kommentar
det går ut på å gi menneske rettigheter apene, sjimpanser, gorilla, orangutang, og Bonoboer

Hvorfor skal vi gi menneskerettigheter til noe som ikke er mennesker?

 

At de kanskje burde ha rettigheter ut over det andre dyr har, er et annet spørsmål. Jeg vet ikke om de burde det, men det er forsåvidt mulig. Dette bør dog gå ut på hjernekapasitet snarere enn DNA.

Lenke til kommentar
det går ut på å gi menneske rettigheter apene, sjimpanser, gorilla, orangutang, og Bonoboer

Hvorfor skal vi gi menneskerettigheter til noe som ikke er mennesker?

 

At de kanskje burde ha rettigheter ut over det andre dyr har, er et annet spørsmål. Jeg vet ikke om de burde det, men det er forsåvidt mulig. Dette bør dog gå ut på hjernekapasitet snarere enn DNA.

 

fordi det er godt mulig at aper har samme følelses liv som mennesker, du kan jo selv tenke deg å være sperra inne i et lite bur hele livet ditt, eller ha en liten flekk gress, med et tre, og der skal du tilbringe resten av livet ditt.

tror ikke du ville likt det.

 

det er også folk som mener at sjimpansen skal flyttes til homo, viss det skjer vil de være mennesker

Lenke til kommentar

Jeg synes vi skal værne om alle dyr, uansett.

Men det blir feil å klassifisere aper som mennesker. Gorillaer er ikke sjimpanser, og ingen andre aper enn mennesker er mennesker.

Og som alle andre dyr bør vi behandle vår egen art spesielt godt.

 

Jeg ser også et tveegget sverd ved å bruke dette, for det første kan det frastøte mange av de religiøse noksagtene, og for det andre kan div. typer fascister bli fristet til å si "se, disse vitenskapsfolkene klarer ikke å skille mellom aper og mennesker engang. Så hvorfor skal vi bry oss når de sier at alle mennesker er like? Vi rase X er overlegne alle, som vi alltid har sagt".

 

I tillegg så er forskning på aper så nyttig for menneskeheten at dersom det gjøres på en mest mulig skånsom og etisk riktig måte mener jeg det kan forsvares.

Lenke til kommentar
Etiske konsekvenser dette får i forhold til f.eks. autister, eller spedbarn for den saks skyld, er selvfølgelig et problem

På ingen måte. Selv et "ødelagt" menneske er fortsatt et menneske.

 

 

fordi det er godt mulig at aper har samme følelses liv som mennesker

Da må de ha samme hjerne, og det har de ikke.

 

det er også folk som mener at sjimpansen skal flyttes til homo, viss det skjer vil de være mennesker

Hva "folk" mener er fullstendig irrelevant. Og nei, de vil aldri være MENNESKER.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...