Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

overføring av bootimage via TFTP = treigt


Anbefalte innlegg

Hei.

Når jeg overfører bootimage via tftp (pxeboot) til mange pc'er samtidig, så går det vannvittig treigt. Det virker som at man bare har et visst antall Mbit til rådighet som fordeles på alle pc'ene.

 

Dette gjelder både via Altiris og WDS.

Er det noen begrensning med TFTP i seg selv som gjør dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags protokoll bruker ghost til å laste opp boot image da? (blir ikke aktuelt å bytte uansett, men er nysjerrig).

 

Har mulighet til å boote opp med dos-bootimage også,og da går det som svint. Men da får jeg ikke samme overføringshastighet når utrullingen først starter. Derfor er det mest fristene å bruke bootimage med miniNT kjerne, noe vi gjør nå, men blir vesentlig tregere grunnet større bootimage.

 

Har prøvd å switche mellom MTFTP og TFTP, og det går faktisk raskere UTEN multicast (WHY???!!!!!). Men merker at det mye trolig er noe begrensninger i pakkehåndteringen ja, da overføringhsastigheten ser ut til å variere litt under pushinga (mer av og på, på en måte). Har også prøvd å øke størrelsen på pakkene, tweake drivere og skru av tftp logging, uten at det hjelper.

 

Det har forsåvidt demret for meg at tftp er og blir en treig protokoll, men det er jo den som stort sett er brukt i de fleste imagesystemer med PXEboot.

 

Å lage bootcd'er frister liksom ikke det heller.

 

Det er forøvrig ikke noe problem å rulle image på 20 i slengen. Men når man snakker 40+, med et "skikkelig" os i bunn for overføringshastighet (å toppe 2Gbit ut fra server var liksom den store planen), så blir det raskt litt værre. Det skalerer ganske bra opp til 20, men ikke over.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Slik jeg har tenkt på pxebooting, så er det kun for å dra opp en minimalistisk sak, som støtter multicasting. F.eks sammen med ghost. Altså først få maskinene til å reboote med pxe, deretter drar denne opp ett mini-image med ghost, med riktige parameter satt(multicasting). Da kan man fort ta 1000 maskiner uten at dette kneler nettverket. Samt serveren trenger ikke pushe noe særlig, da den kun trenger å opprettholde en strøm.

 

Forøvrig, ligger det endel spennende saker i gPXE pakken(har blitt endel av syslinux/pxelinux), som gjør at du kan dra memdisk og tilsvarende dosboot images, via http. Det burde vel kanskje fjerne endel av overheaden.

 

Forresten, så har jeg opplevd store problemer med å gå mellom forskjellige link hastigheter. Altså hvis serveren er koblet på gbit og klientene er på 100mbit oppsto det rare hastighets problemer, som jeg ikke kunne forklare. Stod noe nevnt på diverse sider, men orka ikke utforske problemet noe videre.

 

En annen ting, er jo faktisk at du prøver å gjennomføre utrullering uten å benytte deg av multicast. Jeg holder på med noe tilsvarende, men her er det snakk om maks 1-3 klienter av gangen.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Enten er det begrensning i serveren eller nettverket.

 

Men ved litt nærmere titt på TFTP, så ser man at den har dårlig øverføringshastighet pga. at den kan bare sende 1 pakke om gangen, før den får svar? om jeg forstod det rett.

Så det er tydeligvis ikke bra til mange PC-er eller store image.

 

Siden TFTP kjører UDP får den ikke noe svar i motsetning til TCP som "skriver" under på at hver pakke er motatt så dette bør ikke være et problem.

MTU på Ethernet er satt til 1500 Bytes pr pakke som default og maks hvis en ikke kjører trunk.En pakke om gangen sendes en vei om gangen uansett, under FIFO metoden (first in first out).Hvor fort hver pakke blir sendt er avhengig av Interface BW så det bør ikke være en flaskehals.

Lenke til kommentar

Altiris serveren er satt opp med et dual port intel gigabit kort (husker ikke hva det heter i farta), der interfacene er satt opp i et static aggregeringsteam (har prøvd med annet nettkort, og uten team uten forbedring).

 

Nettverket har et backbone bestående av en Cisco 3550 12G fiberswitch med 3560G switcher som kantswitcher. Nettkortene på klientene kjører gigabit. Så jeg TVILER STERKT på at det er nettverket som er problemet. Just nu kjører vi klientene og server på samme fysiske switch, uten at dette hjelper.

 

Problemet regner jeg egentlig med ligger i kombinasjonen:

 

- dårlig overføringsprotokoll

- stort bootimage

- mange pc'er.

 

... da det går som svint hvis vi kjører 4-6 stykker i stedet for 40+

 

Som noen nevner her så er (eller var nok i alle fall) cluet med å loade bootimage via tftp at man lastet opp en minimal platform (eks dos) for å starte "mottaksklient" på.

 

Når det da har seg slik at win PE (eller i vår sammenheng bootimage med miniNT, som blir mindre) har økt i popularitet grunnet bedre driverstøtte og funksjonalitet. Og når man skal pushe et bootimage på over 200MB via tftp til mange pc'er samtidig, så er det mye trolig dømt til å gå råkt åt helvette.

 

Nå har jeg for meg at det er mulig å komprimere et PE-bootimage, men er ikke sikker på hvordan.

Lenke til kommentar

TFTP kjører vel bare Unicast som bare kan sende en pakke til hver klient om gangen mens Multicast sender en kopi av hver pakke til alle klienter samtidig uten å bruke mer båndbredde en Unicast(pakke kopien blir sendt ut hver switchport i stedet for en port om gangen).

Så når Unicast sender til en klient vil det ligge en pakke i Interface køen til serveren som blir sendt til neste klient,mens nest pakke blir sendt til neste klient osv.

Multicast deler en pakke til alle klienter samtidig i stedet for å sende til en og en klient.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Med WDS så kan man lage et dicoveryimage. Brenne det ut på plate og boote maskinene med.. Hint hint....

 

Ja, men det er kjipt å drive å tuppe inn plater på 475 laptoper også da. Jeg trodde det var mer effektive måter å pushe bootimage på i 2008 :(

Det ER mere effektive måter å pushe bootimage på.

ved hjelp av pxe, wake-on-lan og div administrasjonsverktøy så er det ikke måte på hva man kan få til.

Selv bruker vi pxeboot for å laste instalasjonssett for windows eller ubuntu (samt ymse verktøy).

Vi har også verktøy for å vekke opp pc-er som er skrudd av. Default boot i tftp-menyen er å boote fra første partisjon på harddisken.

For windows er vi i ferd med å ta i bruk et verktøy for full "unattended install", slik at vi bare trenger å velge en pc i active directory og velge "install vista, instal xp, install everything" for å legge inn nytt image. pxe-boot sørger i dette tilfellet bare for at klienten booter til harddisken.

joda. pxe er fine greier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Med WDS så kan man lage et dicoveryimage. Brenne det ut på plate og boote maskinene med.. Hint hint....

 

Ja, men det er kjipt å drive å tuppe inn plater på 475 laptoper også da. Jeg trodde det var mer effektive måter å pushe bootimage på i 2008 :(

Er ikke selve imaget som er på den platen, bare bootimaget. Hvis jeg har forstått WDS rett.... Når bootimaget er kommet ut, så går det jo rasende fort....

Lenke til kommentar
Med WDS så kan man lage et dicoveryimage. Brenne det ut på plate og boote maskinene med.. Hint hint....

 

Ja, men det er kjipt å drive å tuppe inn plater på 475 laptoper også da. Jeg trodde det var mer effektive måter å pushe bootimage på i 2008 :(

Er ikke selve imaget som er på den platen, bare bootimaget. Hvis jeg har forstått WDS rett.... Når bootimaget er kommet ut, så går det jo rasende fort....

Ja, vi er klare over dette.

Dette har blitt utført tidligere, men er uaktuelt for oss når det er snakk om flere hundre maskiner.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

For å gjøre det klart en gang for alle: Er klar over mulighetene med å bruke BOOTIMAGE på CD. MEN poenget her er å få en raskere måte å pushe et PE bootimage via PXE.

 

Skal sjekke ut syslinux/pxelinux, men det blir senere på året.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...