Gå til innhold

RAID1 oppsett, maskinen rebooter konstant

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Facts:

HK: Asus P5Q deluxe

HDD: 3 x WD SE16 640GB

Har installert win XP pro på den ene disken og skal speile de 2 andre diskene, de er ikke formatert.

Har gjort det som står i instruksjonsboka til hovedkortet:

sette "configure SATA as" -> RAID og senere sette opp de 2 diskene ved å trykke ctrl+I under POST screen.

Når jeg så starter maskinen rebooter den konstant (loop) etter hvert som windows starter opp. Et lite millisekund skimter jeg en blåskjerm, for kort til å kunne lese hva som står.

Hva er det jeg gjør feil/ikke har gjort?

Endret av Chatrine17
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

Raid kontroller drivere under installasjonen av Windows??????

Skrevet

Slå av RAID igjen så du får boote Windows. I System innstillinger, Startup, kan du slå av automatisk restart. Så kan du i det minste se blåskjermen.

Du kan også prøve å bare slå på RAID uten å ha disker tilkoblet. Normalt skal Windows da finne ny hardware i oppstart og installere driver.

Skrevet
Raid kontroller drivere under installasjonen av Windows??????

Hva mener du? Jeg gjorde ikke noe spesielt i forhold til RAID under installasjon av windows...budre jeg?

Skal prøve det du sa hårek

Skrevet

Windows starter som normalt så lenge jeg ikke har satt "Configure SATA as" til RAID. Jeg prøvde også å starte med RAID-innstilling men uten de to diskene tilkoblet. Samme blåskjerm kommer opp.

Blåskjermen kommer med en generell melding om at noe er galt og at windows må avsluttes. At jeg bør kjøre chkdisk, virussjekk osv. STOP-koden er: 0x0000007b, 0x0000034, 0x00->resten nuller.

Noen som ble klok av det?

Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

Normalt må du legge til drivere som forteller windows at her er der en Raidkontoller.

Disse driverne må enten integreres i installasjons-cd'en eller man kan ha de på diskett og trykke F6 for å legge til flere drivere.

Har selv slitt med dette før jeg forstod sammenhengen. Der er ikke mulig å legge til raid driverne på systemdisken etterpå. Legge til raid drivere til andre disker enn systemet går ann....

Eneste jeg kan tenke meg skull virke var å legge driverfilene (iAstore) til windows\inf katalogen og så reboote...

Skrevet (endret)

Du må nok installere Windows på nytt, og legge inn drivere for raid.

Hvis du ikke har diskett, så må du integrere drivere i installasjons CD med nlite.

- eller legger dem i unattend.txt file og selve driverne, samt txtsetup.oem filen i \i386\$oem\textmode folder som du lager.

Det siste blir litt for mye for deg i kveld.

Da setter du Sata as ..Raid i bios, og ingenting annet. Kople disken til port 0 ,dvs første.

Installer deretter Windows as vanlig.

Etter installasjon, oppdatere du chipset drivere, og installerer Intel Matrix Storage Manager.

Diskene du kopler deretter kan konfigureres for raid volumet etter ønske fra Matrix manager, og ikke i Intels Biosen. Før du oppretter raid, prøve å kople diskene på kontrolleren slik at de blir vist i Matrix Manager i et system. Dvs, disk med windows blir vist undrer sata 0 tilkoplingen, og at de andre 2 disker blir under Sata 2 og 3 eller 4 og 5 men ikke 1. Also parvis.

Din ich10R tillatter i tillegg at du kan migrere raid volumer, eller migrate din Windows installasjon til et Raid volumet i ettertid.

Her er lista:http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-020674.htm

Du vil få den ”STOP-koden er: 0x0000007b”

-hvis windows disken er koplet til den kontroller som skifter mode i biosen som:

-hvis du slår på raid, så lenge Windows ble installert i Ide mode

-hvis du slår på raid, så lenge Windows ble installert i achi mode

-men ikke hvis du installerer Windows i Raid og slår om til achi.

Endret av wiberos
Skrevet

Er det slik at bootdisken er koblet til den kontrolleren som blir satt til RAID? I såfall skjønner jeg at det blir blåskjerm, man må installere med RAID driver slik som sagt over.

Men mange hovedkort har to kontrollere, den i chipset og en ekstra. P5Q har tre: ICH10, Marvell, og Sil5723.

Du vil typisk koble bootdisk på ICH10.

Marvell er koblet til eSATA kontakter.

Sil5723 har to porter, kan denne brukes til RAID? I såfall gjelder det jeg nevnte, enable kontroller i BIOS så vil Windows installere ny driver under oppstart.

Skrevet (endret)

Takker for svar. Dette bli litt mer komplisert enn jeg hadde håpet på men jeg skal få det til!

Jeg har nå laget en floppy med Intel ICH10R 32 bit driver. Jeg skjønte ikke ALT du skrev wiberos, er ikke veldig kjent med dette fra før.

Slik jeg har skjønt det nå er at jeg reinstallerer OS på den ene disken samt intallerer driver for RAID under intsallasjonen (trykker F6). Deretter må jeg laste ned og installere Intel Matrix storage manager. Må jeg koble OS diskene til port 0 (den orange) som er for SIL5723? Skal jeg ikke koble til RAID1 diskene i det hele tatt under installasjonen?

Noe mer? Oppdatere chipset drivere? Hva mener du med det, oppdatere BIOS? Som sagt er jeg lysegrønn.

Jeg må altså ikke formatere de 2 raiddiskene på forhånd? Jeg får vel beskjed om det på ett eller annet tidspunkt... :)

Endret av Chatrine17
Skrevet
... Må jeg koble OS diskene til port 0 (den orange) som er for SIL5723?

Hvis du gjør som du beskriver så er det ikke SIL5723 du bruker, men bare ICH10. Jeg antar det er ICH10 du allerede har brukt til OS disken.

Det jeg skisserte var et alternativ til å reinstallere. I såfall lar du OS disken være tilkoblet ICH10, mens du kobler RAID diskene til SIL5723.

Skrevet

For sent å gjøre det du foreslo. Jeg har allerede reinstallert XP og lastet inn driver (valgte den som hadde ICH10R i navnet). Når installasjonen var fullført koblet jeg til de 2 andre diskene og satte "configure sata as" til RAID. Dessverre skjer det samme som før, maskinen går i loop. Configurerer jeg sata til IDE starter XP som vanlig.

Hva gjør jeg galt? HELP! :ohmy:

Skrevet

Jeg tror du må konfigurere SATA as RAID før du installerer. Ellers har ikke den driveren noen effekt.

Kontrolleren kan være i RAID mode selv om du ikke har OS disken i RAID.

Skrevet (endret)

Ok. Tusen takk. Da prøver jeg det så får vi se hvordan det går. Skal jeg koble RAID diskene til før eller etter installasjon og hvor kobler jeg de til? Til den orange + hvite 0 og 1 porten som er til såkalt SIL5753...hvor man kan nyttiggjøre seg av såkalt "super speed" ELLER i 2 av de andre "vanlige" portene?

Endret av Chatrine17
Skrevet

Du kan koble de til etterpå. Da må du inn i RAID BIOS (Ctl-I) og lage et array hvor du legger til de to diskene.

Som jeg har sagt før, du bruker ikke SIL5753 portene nå.

Er heller ikke sikker på hva "super speed" er ...

Skrevet

Takker. Under reinstallasjonen nå (etter å ha satt sata som "raid" i bios") dukket de 2 andre diskene opp...holder på med installasjonen nå så får vi se...

Skrevet

Det er vist ingen problem for deg chatrine17, bare løsninger.

Det er ikke alltid lett å forklare like godt som man ønsker seg.

Men nå vedlegger jeg bilde fra det som du og skal ha i din Windows, hvis du har installert den Intel matrix sak.

Du vil da forstå alle konfigurasjons mulighetene som du nå har, og at du kan opprette raid volumene derfra og ikke nødvendigvis fra Intel bios.

Men hvis, fra starten av, hadde du ønsket å installere selve Windows, på et Raid volumet, så måtte du selvfølgelig hadde startet med å konfigurere et volumet i Intel biosen.

Dvs

-first config Sata as Raid i Biosen

-second, configure raid volume I Intel biosen

-tredje starte med installasjon og F6 tasten

post-90860-1219271207_thumb.jpg

post-90860-1219271192_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...