Gå til innhold

Prøver å legge inn windows xp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Litt fortvilet nå. Har en nokså ny Toshiba-laptop med Vista fra fabrikken. Er litt vista-allergisk, og vil også ha det samme som modermaskinen min her har, nemlig XP prof. Men når jeg prøver å boote den opp på innstalasjoncd, starter det fint, så får jeg beskjed om at den ikke finner noen harddisker, og installajonen må avbrytes. Hva er det som gjør dette?

Håper på raskt svar, sitter opprigget med alle cd'er klar her nå :hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må legge inn SATA drivere for harddisken din på XP Cden.

Sata driverne regner jeg med at du finner på toshiba.com elns.

Så laster du ned Nlite, så følger du intruksene for å legge dem inn på XP Cden.

Skrevet

Rettere sagt Intels AHCI drivere for det mobile chipsettets disk kontroller i "den" PCn (ikke drivere for harddisken).

Hvis du har opsjon i BIOS for å sette kontrolleren i IDE modus eller native SATA istedet for AHCI er det enklere å gjøre dette istedet for å installere XP med AHCI enablet som vil kreve AHCI drivere for å "se disken".

Skrevet

Men om du aktiverer IDE modus så da mister du jo utrolog mye ytelse? IDE kan vel ikkke skrive og lese samtidig, noe som SATA kan?

Eller er det jeg som har missforstått?

Det var da voldsomt overkill å bruke nlite for å få inn noen drivere du like greit kan ha på floppy...

Sjeldent nyere laptoper har floppy disk

Skrevet

Forskjellen er så liten (NCQ) at du ikke merker det.

Dessuten er det laptop det snakkes om her og da er forskjellen enda mindre.

Om Man absolutt "vil" ha AHCI kan man alikevel installere med IDE modus:

Etter XP er ferdig installert

tvinger man inn AHCI driver via devicemanager (update driver), deretter restarte til BIOS å enable AHCI igjen.

Er en tråd her med detaljer om fremgangsmåter hvor jeg hjalp noen med samme problemet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=991813&hl=

Skrevet

Ok. Tror det blir litt over mitt nivå dette med nLite osv. Og tror heller ikke jeg har det valget i Bios'en, er ikke så mange ting det går an å stille på, og det lille som er har jeg sett nøye igjennom. Tror jeg legger dette prosjektet litt på is.. :cry: Men takk for svar, hadde vært greit å hatt dere som nabo nå ja.. :p

Skrevet

Det er ikke "så.." vanskelig.

I den posten jeg refererte til var ikke gutta noen uber PC guruer heller , men klarte seg gjennom dette med litt veiledning (lage ny xp plate med AHCI drivere integrert vha nLite).

Men tilbake til utgangspunktet , levert med Windows Vista.

Du kan tilpasse Vista med f.eks classic desktop /start meny /slå av aero osv. Blir ikke så "veldig" annerledes enn XP da.

Skrevet (endret)

Ja.. kanskje se litt mer på det en annen dag, blir fort en laaang natt hvis jeg begynner nå tipper jeg :p Grunnen er at jeg syns at det er ufatteligt vanskeligt å koble seg til med trådløst tilkobling med vista. Det er en gjettekonkuranse om den vil finne noen nettverk eller ikke. Og for det andre så har jeg et kartprogram til båten og en liten usb-gps jeg prøver å få til å virke. Kan ikke si at noen av de delene liker vista. :ermm:

Edit, Ps, leste den posten, skal nok klare å finne ut av det en gang. Plutselig får du en Pm en dag :laugh:

Endret av vannslangen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...