Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan kraftoverføring startmotor-motor gå med rem?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg holder på med et lite "mekkeprosjekt" og har funnet meg en gammel motor, vet sannelig ikke hva slags det er. Iallefall har jeg nå sveiset litt på motoren, og bestemt meg for å montere en startmotor for el-start. Jeg er rimelig sikker på at en liten mc/scooter startmotor skal klare å dra den, iom. det bare er en sylinder.

 

Problemet er likevel at jeg ikke vet hva slags startmotor. Det er helt avgjørende at kraftoverføringen kan foregå med rem (reim). Hva slags startmotorer har feste for rem? Dette skulle vel gå, mener å huske å ha sett american chopper eller liknende der de hele tiden har brukt removerføring til motor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du tenker på kilreim så kan du dra omtrent så mye kraft du bare vil på disse.

Og en stk vifteren drar uproblematisk 8KW last om den må.

Det er fantastisk mange store og tunge maskiner som benytter reimdrift mellom motor og ut aksling ettersom dette er en både billig og politelig måte og overføre kraft på.

Forskjellen er som oftest at når mye krefter overføres så benyttes flere reimer på samme overføringa.

Ville i hvertfall ha prøvd dette.

BTW. overføringa til en snefres er faktisk en enkel helt vanlig 10-12mm kilreim

Lenke til kommentar

Takk så meget! Jeg tror 8 kw faktisk er mer enn det motoren skulle yte på maks, så dette tror jeg nok skal holde i masser.

 

Edit: jeg tenkte å modifisere en dynamo, slik at den går rundt når den får strøm på seg, evt kjøpe en kombi starter/dynamo (har sett det til båtmotorer) problemet er at disse er svindyre så vidt jeg vet. Holder for øyeblikket en knapp på dynamoplanen, det er jo praktisk talt en el-motor, så om man fjerner evt. dioder eller liknende skal det jo gå å føre strømmen andre veien også?

 

I tillegg: hva kalles "remhjulet", dvs. det hjulet remmen går rundt ved motoren? Tenkte kanskje å plukke med ett av de også.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

For det første tror jeg du vil slite med å bruke en bildynamo til motor, disse er nemlig AC generatorer med likeretterbro så det er nok en grunn for at den kombinerte starteren/dynamoen koster det den gjør.

Reimhjulene du er på jakt etter kalles til daglig for reimskiver og fåes kjøpt blant annet på AEO.

Men ser også for meg at felleskjøpet kan ha slikt utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...