Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

1. Støy fra utleier. 2. Internett som kutter.


Kliss

Anbefalte innlegg

1. Har en utleier, med 5 barn som alltid løper dit de skal, som gjerne tar en ekstra tur når de skal opp trappen som ligger vegg i vegg, og som elsker å hoppe ned fra stoler om og om igjen..utleiern liker forøvrig også støvsuge i 10-11 tiden.

 

Jeg bor i en sokkellelighet..dum idè da de har fem barn kanskje..

 

Men lurer da litt på om det er noen desibel grense for mye støy jeg må aksepter?

Skal det være stille fra 0600-2300?

 

 

Snakket forøvrig med de som bodde her før meg ang. støy og de sa de hadde klaget da den ene sønnen hadde fått trommesett som han spilt på morgenene. Da fikk svar fra utleieren at Du viste det var barn her når du flyttet inn, og når han har fått trommesett så må han få lov til å bruke det..

 

 

 

2. I leiekontrakten står det at internett er inkludert i leien. Problemet er bare at hvis det blir brukt mye så kutter internetten, og da kommer det ikke tilbake før utleier resetter routern sin. Utleier sier at routern kan går varm noen ganger. Det som er faktumet er at det skjer heletiden og ved to anledinger har jeg vært uten internett i en uke.

 

Kan jeg kreve at utleier kjøper ny router, eller at jeg får avslag i leien bga dette?

Vurdere da å skaffe internett uavhengig av utleier..

 

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvis du visste at det var 5 barn i huset når du flyttet inn må du nesten bare akseptere at det kan bli en del støy. Hvor mye støy som er akseptabelt er vanskelig å si, men det bør være stille etter en viss tid på kvelden. Kl 2200 er satt i mange husordensregler for borettslag, men siden det er en sokkelleilighet og det ikke står noe i kontrakten blir det vanskelig å gjøre noe med.

Jeg leier selv en sokkelleilighet der huseier sa fra at det kunne bli noe støy fra sønnen i huset, de hadde fått masse klager fra forrige leietager. Det ble skrevet i kontrakten for at jeg ikke skulle klage senere. Det er imidlertid ingen problem, synes det ikke er så mye bråk og er fornøyd.

 

2. Hvis det står i kontrakten at noe er innkludert som ikke virker tilfredstillende skal utleier utbedre feilen eller gi avslag i leien.

Lenke til kommentar
Du har ikke vurdert å begynne å bråke litt selv da?

 

Hehe jo, må si jeg har det, men har flyttet nærmere skolen nå så er bare dama som er igjen der..så hjemme kinoen med de store høytalerene ble med meg, er ikke så mye annet å bråke med der...

 

 

Men det er ingen satte regler for støy uten om på søndager og andre helligdager i norge?

Lenke til kommentar

Det finnes ein del støyforskrifter, utan at eg veit om desse er anvendelege i dette tilfellet.

MEN

1: Støvsuging kl 10-11-tida, Unskyld meg men det er faktisk ganske normal tid, om dette er eit av klagepunktene dine så er det ganske urimelege. Om du våkner av dette så er det vel sengetida som ikkje heilt bar 100% god dagen før ;)

 

2: Barn bråker , at det er 5 barn der gir ein viss indikasjon på at ein del støy vil forekomme.

Normale borettslagsregler vil definere 6-7 til 22-23 som normale tidsrom for normal aktivitet (snakking, musikk, barneleik).

Bråkeaktiveteter som :vaskemaskin, borring, hamring o.l. er typisk 8-20 og 8-18 på lørdag, søndag ingen slik aktivitet.

 

3: Internettet som faller ut:

Kor vidt huseigar er forplikta til å forbedre dette er eg litt usikker på. linja og utstyret fungerer med normal bruk, derimot med tung bruk (torrents?) så kneler denne. Dermed er det vel leietakers bruk som får linja til å gå ned. Er utleier ansvarlig for å utbedre skader leietaker påførerer? For problemstillinga kan vires om til dette.

Lenke til kommentar
MEN

1: Støvsuging kl 10-11-tida, Unskyld meg men det er faktisk ganske normal tid, om dette er eit av klagepunktene dine så er det ganske urimelege. Om du våkner av dette så er det vel sengetida som ikkje heilt bar 100% god dagen før ;)

 

Må du huske på at dette er en sokkel leilighet og det er ikke motorsuset som er problemet. Men var en dag før jeg flyttet ut da de starte å søvsuge 11 og hold på til 12. Derfor jeg spør angående det. 11-12 har riktig nok bare skjedd en gang, men unasett vil jeg ikke si at støvsuging fra 10-11 er en normal tid for husvask...spesielt ikke hvis du har masse unger som skal sove..

 

 

Internettet som faller ut:

Kor vidt huseigar er forplikta til å forbedre dette er eg litt usikker på. linja og utstyret fungerer med normal bruk, derimot med tung bruk (torrents?) så kneler denne. Dermed er det vel leietakers bruk som får linja til å gå ned. Er utleier ansvarlig for å utbedre skader leietaker påførerer? For problemstillinga kan vires om til dette.

 

I kontrakten står det at internett er inkludert i leien...det står ingenting om restriksjoner angående bruken internett. Og du mener at jeg kan stilles ansvalig for at routern hans går dunken bga "for mye" bruk når det itillegg er kjent for forrige leietaker at internetten er ustabil...nei, det blir for dumt....nettet hans er også usikkret så vinner nok den saken. Men uansett så kutter internettet også ut ved langvarig bruk uten nedlasting av store mengder data som torrents.

 

Problemet er jeg i altfor liten grad kan stole på internettet der..

Lenke til kommentar
MEN

1: Støvsuging kl 10-11-tida, Unskyld meg men det er faktisk ganske normal tid, om dette er eit av klagepunktene dine så er det ganske urimelege. Om du våkner av dette så er det vel sengetida som ikkje heilt bar 100% god dagen før ;)

 

Må du huske på at dette er en sokkel leilighet og det er ikke motorsuset som er problemet. Men var en dag før jeg flyttet ut da de starte å søvsuge 11 og hold på til 12. Derfor jeg spør angående det. 11-12 har riktig nok bare skjedd en gang, men unasett vil jeg ikke si at støvsuging fra 10-11 er en normal tid for husvask...spesielt ikke hvis du har masse unger som skal sove..

 

10-11/11-12 om formiddagen er ansett som et normalt tidspunkt å støvsuge. Du hadde sikkert brukt 22-23 hvis du hadde ment om kvelden, men det kunne være nærliggende å tro at det var det du tenkte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...