Gå til innhold

Kjølevann under 0* tenking


Anbefalte innlegg

Hmm, driver å tenker litt, har tenkt å sette sammen to kanbinetter, side om side, slik at det blir litt cube-aktig.

så da tenkte jeg å bruke den ene siden til hk osv. og hd på andre siden, sammen med kjøle-systemet.

 

Kjølesystemet tenkte jeg å bygge opp med en kompressor fra en fryser, radiator for å bli kvitt varmen, og lage til slik at kjølesløyfen går i gjennom en isolert vann-tank, slik at jeg kan kjøre "vanlig" vannkjøling til det som skal kjøles.

 

i sammenheng med det, var jeg tenkt å kanskje sette på en søt, liten radiator som jeg kjører det kalde vannet igjennom, slik at den kjøler ned lufta inne i kassa.

 

det jeg egentlig lurte på var vel egentlig om at den radiatoren som skal kjøle ned luften kanskje vil fryse seg tett, pga. luftfuktigheten?

 

jeg tar sikte på å kjøle ned vannet til ca. -10*, skal isolere alle slanger og slikt da, å blande inn frostveske, som jeg skal teste mens jeg blander den, tenker på å ha så lite frostveske som mulig i systemet, å tror at en blanding som tåler -20* skal vere passelig.

 

Du trenger ikke å svare på dette om du ikke har peil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har skjønt... så er kompressoren i fryseren bygd på _nøyaktig_ samme måte som de som står i vapo og prom. Vapo kompressoren er jo brukt i omtrent alt av båtkjøleskap. Forskjellen er størrelsen, og at kondenseren på en fryser/kjøleskap ikke er konstruert for og ta unna så mye varme. I tillegg hjelper det ikke akkurat på saken hvis man ribber en fryser som har duret og gått i 10-15 år...

Lenke til kommentar

Nei, dere har missforstått litt, noe som kan komme av at jeg ikke skreiv tydelig nok.

 

Kompressoren skal bare kjøle ned vannet som ligger i reservoaret (den isolerte tanken) tenker at jeg lar temp. på vannet variere mellom -7 til -13 grader kanskje, slik at kompressoren kobler inn når tempen i tanken er -7 og kobler ut igjenn når den er -13. så kommer reservoaret til å romme 1,5-2 liter frosveske-blanding.

tror egentlig ikke at jeg kommer til å ta kompressoren av en så gammel fryser, kansje jeg går for en slik kompressoe som brukes i diy-båt-frysere.

 

men det hele er jo egentlig bare en tanke, som jag kanskje setter ut i live.

Lenke til kommentar
har troa på at dette vil skape kondens?

Kommer an på luftfuktigheta i rommet, og overflatetemperaturen på de delene som er i kontakt med rom-lufta.

 

Det er fullt mulig å gjøre dette helt kondensløst. Bare se på hvordan vapochillen er bygd opp. (Tenker da på lufttett isolasjon rundt de kaldeste delene og varmetråder på yttersiden av isolasjonen for å unngå lave overflatetemperaturer.)

 

Men selvfølgelig, er man amatør og ikke skjønner hvorfor kondens oppstår eller ikke vet hvordan man hindrer det, så kan det kondensere som bare f.

Lenke til kommentar

Det du lurte på hvar om den vesle søte radioatoren ville ise igjen?

 

Og det vill den, Men den skall jo bare kjøle lufta inne i kabinettet.

Dermed trenger du en form for automatikk for å avise i perioder,

Store ventilasjonsanlegg har dette. Men ikke glemm et system for

å samle opp smelte elleer kondensvannet, det kan faktisk bli en del.

 

:-?

Lenke til kommentar

Vann temp under 0 grader er ikke noe problem.

Har radiatoren utenfor vinduet, funka bedre når det var skikkelig kaldt, men det går enda.

Men jeg har hatt -19grader i vannet, hadde ikke kondes på cpukjølere eller på noe andre ting, var en liten anntydning til kondes på tank og deler av slangene, men ikke noe å bekymreseg over.

Hadde en luftfuktighet på ca 20%.

Men skal du bruke en fryser kompressor, bør du kanskje bruke en ganske nye en, som du er sikkert på at fungerer så du ikke risikerer på svi all hardwaren din.

Tror det kommer til å bråke en goddel, en fryser kompressor durer ganske godt.

Men når du er ferdig, må du vise frem bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...