Gå til innhold

Hvordan skal jeg fakturere?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har utført en jobb for et firma som jeg får 3500kr + moms for.

Bare jeg sender faktura så betaler de den.

Spørsmålet mitt er hvordan skal jeg gjøre dette.

 

Det er igrun ikke så ofte jeg gjør det, egentlig aldrig.

Jeg har ikke et fira og vil unødig opprette et enkeltmansforetak kun for denne gangen.

Er det noe annet jeg kan gjøre?

 

Freelancer men at jeg fører det på den vanlige selvsangivelsen til neste år?

Eller har dere andre forslag.

Det er ikke en ubetydelig summ for en Student og er på 3500kr + moms.

 

Tar gjerne imot forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Driver firma selv.

 

 

Få deg en regnskapsfører. Er masse arbeid og kunnskap som trengs for å føre alt opp riktig. Det er også rådet til skatteetaten. Bruk tiden din til det du er god på, en regnskapsfører kan alle regler og ordner alt raskt og korrekt.

 

NB! Du har ikke lov til å fakturere moms før du er godkjent i momsmanntallet. Dvs du må omsette for minst 50.000 før du kan bli godkjent. Din kunde får da heller ikke igjen moms.

 

 

Du kan lage selve fakturaen med dette programmet Faktura Larsen. Det praktiske i forhold til ligning vet jeg dessverre lite om.

 

Takk for svaret.

 

Det er akkurat det jeg er veldig usikker på.

Hvordan kan jeg gjøre det ligningsmessig.

Kommer sikkert noen fornuftige svar her snart:)

Lenke til kommentar

Takk.

 

Det ang. moms visste jeg egentlig.

 

Men ang. regnskapsfører..tja.

Det er nok nytte i det hadde jeg hatt planer å jobbe med det i det lange løp.

Men det er nok et isolert tilfelle for nå og da er det kanskje ikke så mye vits å ansette en regnskapsfører bare for å fakturere 3500kr.

 

Et annet spørsmål.

Selv om jeg ikkehar krav å fakturere med moms, har jeg lov til å kjøpe inn utstyr for så å trekke fra moms på skatten?

Lenke til kommentar
Takk.

 

Det ang. moms visste jeg egentlig.

 

Men ang. regnskapsfører..tja.

Det er nok nytte i det hadde jeg hatt planer å jobbe med det i det lange løp.

Men det er nok et isolert tilfelle for nå og da er det kanskje ikke så mye vits å ansette en regnskapsfører bare for å fakturere 3500kr.

 

Et annet spørsmål.

Selv om jeg ikkehar krav å fakturere med moms, har jeg lov til å kjøpe inn utstyr for så å trekke fra moms på skatten?

 

 

Slik jeg har forstått det så, ja. Jeg har selv planer om å bli fotograf og kan kjøpe fotoutstyr til 60 000 og ikke betale moms selv om jeg tjener mindre enn 50 000.

 

 

Edit: Tror jeg misforstod deg. Du må være registrert i merverdiavgiftsmanntallet.

Endret av mamama
Lenke til kommentar
Selv om jeg ikkehar krav å fakturere med moms, har jeg lov til å kjøpe inn utstyr for så å trekke fra moms på skatten?

 

Dette blir litt spesielt, men ja, jeg tror du kan skrive av hele kostnaden, inkludert mva, når denne ikke blir avregnet mot egen merverdiavgift. Dette gjøres på samme måte f.eks. for vedlikeholdsutgifter ved boligutleie. Kontakt gjerne ligningskontoret for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kan føre innkjøpt knyttet til foretaket som et fradrag. Men du får ikke igjen mva på kjøp, ei heller kan du fakturere MVH før du passer 50.000 i omsettning, og registreres i merverdiavgiftsmanntallet.

 

Du kan heller ikke fakturere før du er registrert som firma/epf.

 

 

http://www.sendregning.no er enkelt å greit.

Endret av semtex
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Nå har jeg registrert firma og har begynt å jobbe.

skal ikke reklamere fo det her nå:)

 

Da har jeg noen flere spørsmål til velvillige sjeler som orker å svare:

 

- slik jeg har skjønt det nå så kan jeg ikke kjøpe ting for firma og trekke fra momsen på skatten før jeg har passert 50 000 i omsetning? Når je geventuelt har passert 50 000 i omsetning kan jeg da trekke ifra alt det som jeg har kjøpt inn før 50 000 i omsettning eller kun på det etter?

 

- Dette er en digital teknisk bedrift slik at jeg bruker mye PC og andre tekniske duppeditter. Da kan jeg trekke ifra kostnaden på den pc-en som jeg bruker og tidligere innkjøpt utstyr(DVS. selge til seg selv.) . Må jeg i dette tilfellet også vente til jeg har passert 50 000kr i omsettning??

 

Takk

Lenke til kommentar
Hei.

 

Nå har jeg registrert firma og har begynt å jobbe.

skal ikke reklamere fo det her nå:)

 

Da har jeg noen flere spørsmål til velvillige sjeler som orker å svare:

 

- slik jeg har skjønt det nå så kan jeg ikke kjøpe ting for firma og trekke fra momsen på skatten før jeg har passert 50 000 i omsetning? Når je geventuelt har passert 50 000 i omsetning kan jeg da trekke ifra alt det som jeg har kjøpt inn før 50 000 i omsettning eller kun på det etter?

 

Det stemmer...Ført når grensen på 50 000 er nådd så kan jeg etter trekke momsen for alt som er kjøpt før jegnådde grnsen også.

 

- Dette er en digital teknisk bedrift slik at jeg bruker mye PC og andre tekniske duppeditter. Da kan jeg trekke ifra kostnaden på den pc-en som jeg bruker og tidligere innkjøpt utstyr(DVS. selge til seg selv.) . Må jeg i dette tilfellet også vente til jeg har passert 50 000kr i omsettning??

 

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...