Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Utvide skjult innstallasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ang. jordet og ujordet i samme rom så har jeg bare en gjettning. Ved feil på jordet utstyr plugget i ujordet uttak vil man, worst case, få full blås til chassi ved jordfeil, hvis man kombinerer dette med jordet stikk i samme rom vil man teoretisk kunne berøre utstyr med jordfeil, mao en fase til chassi, og utsyr koblet til jordet stikk, mao jordet chassi samtidig, som igjen vil gi berøringsfare.

 

 

beklager skriveleif og dårlige forumleringer, nettop kommet hjem fra byrunde :p

Lenke til kommentar
No veit ikkje eg, men eg kan tenke at hvis du har eit apparat med jordfeil i så set du det i jorda stikk, så sler jo jordfeilen ut. Men da treng du jo berre sette det i ujorda stikkontaktakt så fungerar det så fint så!
Det grunnlaget er i så fall håpløst, da alternativet ofte er ujordet i hele rommet, og problemet er like stort (ikke sant?).
Lenke til kommentar
No veit ikkje eg, men eg kan tenke at hvis du har eit apparat med jordfeil i så set du det i jorda stikk, så sler jo jordfeilen ut. Men da treng du jo berre sette det i ujorda stikkontaktakt så fungerar det så fint så!
Det grunnlaget er i så fall håpløst, da alternativet ofte er ujordet i hele rommet, og problemet er like stort (ikke sant?).

 

 

er alle stikk ujordet, så har du heller ikke jordpotensialet i rommet. Ved blandet installasjon og en jordfeil har du to forskjellige spenningspotensialer, som gir berøringsfare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...