Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Utvide skjult innstallasjon


Anbefalte innlegg

Har eit rom i eit redskapshus som blei bygd for 16 år sidan. Rommet er i andre etasjen og er aleine der, nede er det verkstad og redskapsrom. Alt nede er jorda, men ingenting på rommet mitt er det (er 5 dobble stikkontaktar og 2 enkle styrd av serievendar). Opna idag alle stikkontaktane og fant ut at den i enden av rommet er inntaket. Her er det lagt opp PR ifra sikringsskap i verkstaden. Så går det vidare til dei andre stikkontaktane og brytaren.

 

Eg vil ha jording på alt og lurer da på korleis eg skal da dette her igjen. Det er vanleg K-røyr som er lagt opp med 3 PN2,5 leiarar i (fase1,fase2 og leiar ifra brytar til eine stikkonktakten). Vil eg klare å lirke jordingsledningen i røyret utan å ta ut ledningane som er der? Vil eg klare å få inni trekkefjør og bruke den? Eller må eg ut med alt samman og så legge til jordingsledningen med dei andre og bruke trekkefjør til å trekke det inni igjen. Eventuelt andre gode forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har du lov til å gjøre selv:

 

· Skifte dekselet for koplingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke den veggfaste delen.

· Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel.

· Kople til eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 ampere, med og uten jording.

· Kople til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 ampere med og uten jording.

· Kople til og reparere lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, og også brytere på ledningen.

· Kople til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoplet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit", dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at kontaktene ikke belastes fysisk.

· Skifte andre lysarmaturer i tørre rom med isolerende gulvdekke.

 

Kilde: www.nelfo.no

Lenke til kommentar

hei

det du snakket om og få lirket inn en jordleder i et rør, med kabler i fra før, er ofte veldig vanskelig, og mye brydderi.

det og prøve og dytte inn trekkefjæra, er heller ikke så lurt, kan skade kablene i røret

 

jeg ville dratt ut alt, og kjøpt en eske med PN Trio Antitwin;

http://www.elhandel.no/catalog/product_inf...7aesoda9osrvoe2

 

evt. før du drar ut kablene, kan du bruke de gamle som trekkefjær, slik at slepper og stappe inn den etterpå. :)

 

Håper dette hjalp deg! :p

Lenke til kommentar

Tok så lang tid før eg fekk svar så eg berre sette igang... Det viste seg at det var 1,5 istadenfor 2,5 kvadrat på ledingane, så det var null problem å få trekkefjøra inni og dratt igjennom PN2,5GG. Bytte så stikkontaktar til dobble med jord. Brukte så megga og den viste ingenfeil.

 

Så nå har eg alt i skjønneste orden :grin:

Lenke til kommentar
Antar at du ikke har blandet ujordet og jordet stikk i samme rom nå.

 

Står det noe sted at dette ikke er lov? Jaha?

Så vidt jeg vet så kan du sette opp ujordete stikk på jordet kurs, men ikke omvendt

 

ja, men du kan ikke sette opp ujordet stikk og jordet stikk i samme rom. det er ikke lov, det var det han mente

Lenke til kommentar
I see..

Dette var jeg ikke klar over, har du mulighet til å referere til kilder, fant ikke noe i NEK..

 

gidder ikke finne det fram i NEK, men kan bekrefte at det stemmer, utbedret endel e-verks rapporter med det.

 

og til trådstarter:

jeg håper du passet godt på avmantlingene dine, sjekk tråden om hobbyelektrikere, jeg har lagt inn et bilde av hva feil avmantling kan føre til.

jeg vil dessuten anbefale deg å gjøre en grundig sluttkontroll, hvis ikke dette sier deg noe, få en elektriker til å gjøre det for deg.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Eg passa på avmantlingane mine ja... Går andre år elektro på veg til elektrikar så eg veit kor viktig det er: For lite, du skrur fast isolasjonen og ved mykje belastning så smeltar den og du får kraftig varmgang. For mykje da kan du få kortslutning med andre leiarar.

 

Sluttkontroll gjorde eg, megga og alt såg bra ut. Kjøpte utstyr hos hos ei elektrikarbedrift eg var på utplassering i ei veke og da spurde dei nett kva eg skulle gjere, ikkje meir. Dei sa og at dei stolte på meg så eg gjorde nok eit godt inntrykk den veka eg var der.

Lenke til kommentar

Nei det gjorde eg ikkje. Målte spenning i første stikkontakt og vidare til siste og den var lik. Får "låne" ein pn på nokon meter på skulen og måle kontinuiteten. Bygget er ifra 80-tallet så det er blitt brukt vrihylser på det som skulle skjøytast i koblingsboksane og eg har ikkje sansen for dei. Så eg tok igjen alt det og brukte Wago sine gule, oransje og lilla innstikklemme og det var bra eg gjorde. Nokon vrihylser datt jo av berre eg tok i dei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...