Gå til innhold

Tips&råd for kjøp av RAID-kontroller?


fysj

Anbefalte innlegg

Jeg har litt lyst til å prøve meg på et RAID 0 oppsett med 4 stk HDD, men er usikker på hva jeg trenger og om det i det hele tatt er kompitabelt med mitt hovedkort..

 

Jeg har et ASUS P5B der PCI-Express x16 og en PCI er i bruk av skjermkort og lydkort. Alle PCI x1 er ledige, men har ikke sett noen kontrollere som bruker den porten? Det er kanskje ikke stor nok båndbredde der? Det er også to ledige PCI-spor, er ikke helt sikker på spesifikasjonene på dem.

 

Er det noen som har et godt tips til en rimelig kontroller med 4 porter jeg kan bruke?

 

 

 

Hvis jeg må bytte HK for å få til dette er jeg åpen for forslag:) kriteriene er s775 og ddr2. Jeg vet dette vil svi litt i lommeboka, så fornuftige priser er velkomne, hehe.

 

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har litt lyst til å prøve meg på et RAID 0 oppsett med 4 stk HDD, men er usikker på hva jeg trenger og om det i det hele tatt er kompitabelt med mitt hovedkort..

 

Jeg har et ASUS P5B der PCI-Express x16 og en PCI er i bruk av skjermkort og lydkort. Alle PCI x1 er ledige, men har ikke sett noen kontrollere som bruker den porten? Det er kanskje ikke stor nok båndbredde der? Det er også to ledige PCI-spor, er ikke helt sikker på spesifikasjonene på dem.

 

Er det noen som har et godt tips til en rimelig kontroller med 4 porter jeg kan bruke?

 

 

 

Hvis jeg må bytte HK for å få til dette er jeg åpen for forslag:) kriteriene er s775 og ddr2. Jeg vet dette vil svi litt i lommeboka, så fornuftige priser er velkomne, hehe.

 

 

På forhånd takk!

 

Har en Rocketraid 2300 pci-e x1 som jeg bruker til raid-5 på 4 stk 500 gb disker. Funker fett :D Har testet kortet på p35,x38 og x48.

Lenke til kommentar

Det ser jo ganske interessant ut, men hva vil SW vs. HW ha å si for ytelsen? Og har slike kort mye varmeutvikling?

 

 

 

 

Edit:

 

Det står ikke noe om RAID 0 på Rocketraid 2300? Men det er kanskje mulig selv om det ikke står noe om det?

Endret av fysj
Lenke til kommentar

Det som er greitt med en software raid kontroller er at man kan flytte raid arrayet lett over på andre maskiner eller OS uten å måtte stresse noe i det hele tatt. Det er grunnen for at jeg har det. Har jo 2 ekte hardware raid kontrollere også da, men det blir i en HELT annen prisklasse :)

 

Iogmed han skal ha en billig kontroller, er vel ikkje akkurat hardware raid noe å satse på. Skal man bare ha lagring er software raidkontroller genialt synes jeg.

Lenke til kommentar

Jeg tror det vil bli bra med rocketraid 2300 ja:) har lagt det i handlekurven sammen med 4 stk 320gb WD disker, det burde vel gi meg ganske raske lese- og skrivehastigheter det?

 

Det vil koste meg 3200,- kr, er det noen andre alternativer i den prisklassen som kan konkurere med ytelse/lagringsplass?

Lenke til kommentar
Jeg tror det vil bli bra med rocketraid 2300 ja:) har lagt det i handlekurven sammen med 4 stk 320gb WD disker, det burde vel gi meg ganske raske lese- og skrivehastigheter det?

 

Det vil koste meg 3200,- kr, er det noen andre alternativer i den prisklassen som kan konkurere med ytelse/lagringsplass?

 

Ikkje forvent sinnsyke hastigheter, men greie nok hastigheter. I raid-5 får jeg 120MB/s med de 4 diskene i lesehastighet, ca det samme i skrivehastighet også.

Lenke til kommentar

Bestillingen ble LITT større enn planlagt, men pytt pytt :D Possessor, RAM, HK, og skjermkort i tillegg til 4 HDD og kontroller, hehe.

 

 

Men jeg føler jeg syndet litt, for jeg bestilte et Promise FastTrak TX4650 4P PCIe x1 istedenfor Rocketraid.. Det var forventet leveringstid 14 dager på rr 2300, og Promise fastTrack var i beholdning.. tilgitt? :)

 

 

 

Ble 8k totalt, og egentlig ny maskin. Beholder kabinett, vannkjøling, og eksterne komponenter.

 

Bor ikke så langt fra kullerud så jeg henter varene der, greit å slippe 2-3 dager frakt!

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...