Gå til innhold

hvilken bøker av Tolkien ?


Anbefalte innlegg

Dersom du ønsker å lese Tolkien finnes det jo flere alternativer enn Ringenes Herre inkl. før- og etter-bøkene som hører til det universet. Jeg har ikke selv lest noen av disse "andre" bøkene hans, men har observert flere på biblioteket og i bokhandler: Eigil Bonde fra Heim eller noe slikt, er det en som heter, og Rundtomrask (?). Har inntrykk av at disse er lettere å lese - i hvert fall mye kortere :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De høres ut som fjollete barnehistorier ut fra navnene, så jeg har aldri orka å lese dem jeg heller.

 

Rundtomrask var faktisk ganske underholdende, tro det eller ei. De andre bøkene (Leaf by Niggle, Eigil Bonde fra Heim, The Monsters and the Critics etc.) har jeg ikke lest, dog.

 

Ah, ja. Brev fra Julenissen anbefales også. Sjarmerende liten bok.

Lenke til kommentar
Hvis man har lest "The Hobbit" så bryr man seg tydeligvis ikke om faktumet at boken er en barnebok.

 

Så hvorfor ikke bare ta hele steget ut og nyte de litterære verkene til Tolkien?

 

+1

 

Tolkien er en habil forfatter, så selv om noen av bøkene hans åpenlyst er rettet mot barn, så er det ingenting i veien for at ikke også voksne skulle kunne sette pris på dem.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Og viss du får dilla på Tolkien etter å ha lese dei bøkane du finn på norsk, kan du jo lære dei Quenya, alvespråket.

På www.tolkiens.nett finn du eit quenya-kurs.

 

Då eg la saman alle leksjonane, blei det eit 160 siders langt dokument... DET er [ironi]spennande[/ironi] lesing, skal eg si deg... Det blir som å lese to-tre lærebøker som på skulen, berre mindre bilete (0, in fact), mindre interessant språk... VELDIG spennande....

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...