Gå til innhold

Pekepinn: PC til hjemmebrukere


Anbefalte innlegg

Takk for meget utfyllende og særdeles bra begrunning. Jeg hater personlig også designet på kabinetter som Thermaltake Armor+MX. Jeg valgte den hovedsaklig pågrunn av ytelse. På det punktet er den enda råere enn Antec 900. Om dette er nødvendig eller ikke er smak og behag.

 

Hvis Antec Performance One P182 har plass til et Radeon HD 4870 (det må du fortelle meg!), så synes jeg det er et mye finere og stilrent kabinett. Jeg spør kun om dette siden at brukeranmeldelser har sagt at hovedkortet passer akkurat, og at skjermkort som er større, passer ikke uten videre. EDIT: Finnes det i sølv fortsatt?

 

Siden at minne er så billig, så mener jeg at det bare er å kjøre på (hold deg unna for DDR3 dog). Jeg har byttet ut Western Digital Caviar harddisken med Samsung SpinPoint F1 på min egen liste, og vil endre oppstartsinnlegget snart.

 

Hvilke hovedkort anbefaler du egentlig til 900 kr? Asus P5Q Deluxe er en utmerket overklokker, så det var derfor jeg valgte den. Lønner det seg å oppgradere til X48-kort i det hele tatt?

 

Om prossesoren... Quad vil være utbredt om 1 til 2 år. Jeg tenker på dette som en PC som holder, uten oppgraderinger, i 4-5 år. Da blir oddsen for at Quad er det ideele langt større.

 

CPU-kjøler er nødvendig mener nå jeg. Scythe Mugen er en forbedret versjon av Infinity, som er mye stillere og mer effektiv enn Coolermaster. Det er snakk om 100 kr mer i potten, altså kun småpenger.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke målene på HD4870, men jeg har bygd i P182 med et GF 8800 GTS kort, og det var ikke noen problemer. Det er også mulig å ta ut den ene holderen for hardisker, og da fint få plass til skjermkort som er lengre enn standarden. Man har allikevel plass til opptil 6 harddisker om man bruker en ramme i 3 av 5 1/2 plassene.

 

Ja, det finnes i sølv, heter P182 SE.

 

Har man virkelig bruk for plass er jo Antec Twelve Hundred et alternativ.

 

Asus P5Q Pro er et greit kort til lav pris sammen med Gigabyte sine DS3 kort.

 

Skal du ikke klokke er det ikke behov for å bytte ut stock kjøleren til Intel. Den kommer faktisk også svært bra ut av støytester. Ellers viser denne testen hos Anandtech hvor bra Cooler Master Hyper 212 egentlig er. En del andre tester gir omtrent samme resultat. På denne testen av Mugen hos FrostyTech, kommer Hyper 212 og Mugen mer eller mindre identisk ut i resultat på kjøling og støy. Faktisk er Hyper 212 så vidt bedre.

 

Når det gjelder Quad kontra Dual er realiteten at utviklingen av programvare som utnytter Quad har gått langt senere enn forutsatt. Innen spill, ikke minst pga sentrale elementer i programmeringslogikk for spill, vil vi fremdeles i mange år se at høyere klokket dual vil yte best/like godt i mange spill. Også innen mange andre applikasjoner går utviklingen langt senere enn de fleste trodde. Nå må man også ta i betrakting at de fleste av oss ikke kjøper nødvendigvis oppgraderte programmer hele tiden, dvs at en 3 - 4 år gammel PC ofte bruker like gamle programmer om ikke eldre. Den som oppgraderer i stor grad programmer, vil også som oftest oppgradere andre ting.

 

Nå har jeg kjøpt og bygd PC-er i over 20 år. Er vel 16 år siden jeg bygde den første. Tidligere tenkte jeg alltid på oppgradering og levetid på 4 - 5 år. Det har jeg sluttet med, nå kjøper jeg det som er pris/ytelsesoptimalt når jeg må kjøpe nytt, uansett om det er 2 eller 4 år siden sist.

 

Når det gjelder minne skrev jeg jo at med liten prisforskjell spiller det liten rolle. Men jeg ville uansett sett på spesifikasjonene. Forskjellen på PC2-6400 og PC2-8500 er i mange tilfeller omtrent bare spesifikasjonen utenpå. Det som skjer er at minneprodusenten til en viss grad kvalitetsplukker brikker for å kunne gi de "garantert" litt bedre ytelse ved litt høyere volt, og dermed tjene noen kroner ekstra. Et apropos i denne sammenheng var at Crucial hadde noen BallistiX brikker tidligere spesifisert som PC2-5300 som klokket pent over PC2-8500 med omtrent samme settings som dagens PC2-8500 brikker.

Lenke til kommentar

må inrømme at jeg ikke gad og lese alt i dag fordi det var langt uti greia men så på den rankingen du ga imellom oppsettet dit og til han andreXD kan jeg bli med på den greiaXD

 

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=79730

 

valgte og bruke intern lydkort fordi man ikke legger så stor merke til det vis man ikke har ganske bra lydsystem og veldig kresen på lyd... lydkort på HK i dag er ganske bra:D

 

evt vis du vil få den fortsatt bra og klarer alle spill fint til under 9k så er det bare og ta bort et skjemkort...

 

 

 

lagde en egen liste om hva jeg syns:

Mitt oppsett:

Grafikk: 7/10

Prosessor: 7/10

Minne: 7/10

Lyd: 5/10

Kjøling: 3/10

Harddisk: 8/10

Totalt: 37/60

 

Ditt oppsett:

Grafikk: 6/10

Prosessor: 6/10

Minne: 7/10

Lyd: 7/10

Kjøling: 3/10

Hardisk: 4/10

Totalt: 33/60

 

 

jeg har vært litt mer kravstor i forhold til andre bedre produkter på markedet...

Endret av spioner
Lenke til kommentar

@ Bolson: Jeg er fremdeles litt skeptisk til P182. Hvorfor kan det ikke bare være et kabinett med skikkelig desgin, som HP sin Pavilion serie, men som i tillegg yter blant de aller beste og har masser av plass? :(

 

Det er fint at du finner fram til enkelte tester hvor kjøleren scorer bra, men i tester generelt kommer Scythe Mugen seg bedre ut av det. Jeg har tenkt å overklokke, og vil i tillegg ha en stille vifte, slik at jeg også kan bruke PCen om natta.

 

Nå som Quad virkelig begynner å synke i pris, tror jeg også at det vil bli mer populært. Og som en følge vil det lønne seg med Quad i det lange løp.

 

@ Spioner: Det der hadde ikke særlig mye logikk i seg. Det finnes to kjøleløsninger som er bedre enn Scythe Mugen, Tunic Tower og ULTRA. Og så gir du den 3/10? Harddisken er også blant de beste, selv om den ikke er i "ekstremkategorien". Men minnebrikken du fant fram til så slett ikke så verst ut. Må bare sjekke om det er plass til den i kabinettet.

 

Og til sist, hva er det som gjør Samsung sin optiske drev bedre enn Lite-On sin? Jeg ser at de fleste har valgt akkurat den modellen. Hvorfor?

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

finnes andre type kjøling også, tec, fase, vann, ekstrem, OSV....

 

på HDDer har jeg mye bedre HDD men finnes bedre som f.eks. sas.... og spesielt med tanke på og sette opp hdd'er i raid0 f.eks.

 

er ikke noe problem og få plass til minnebrikkene i kabinet men vis du har HK med cpu nærme ram slots så burde du skjekke på størelsen på cpu kjøler, men går somoftest bra, værfal med bare 1 sett, i pcen min f.eks. er det plass til kun et sett... 5mm ifra 2 så vis jeg nedgraderer cpu vifte ifra 38mm til 25 mm så får jeg masse plass... og jeg kjører true med delta 38mm;)

 

grunnen til valg av optiske drev er rett og slett fordi jeg har god erfaring med dem... bruker den selv... veldig bra, til og stole på, fin og se på og ikke minst, billig...

Lenke til kommentar

@Agentspoon:

 

Nå er begrepet du bruker, kabinettet yter blant de beste, egentlig litt spesielt. Yter hva, så langt jeg vet er et kabinett en teknisk relativt død ting. Så hva mener du egentlig med ytelse:

1. Luftgjennomstrømming (dvs evne til å holde komponenter kjølige).

2. Støy

3. Byggeplass (hvor stor plass har man har til komponenter)

4. Intelligente løsninger.

5. Byggkvalitet

6. Utseende (som er relativt subjektivt)

7. Utvendig størrelse (stort kabinett er ikke nødvendigivis det optimale)

 

Ulik vektlegging av disse vil gi helt ulike resultat, men så lenge du bruker uttrykket beste PC til 10 000 uten å spesifisere nærmere, vil jeg påstå at hva som er det beste kabinettet vil avhenge av den enkelte sin rangering av de ulike faktorene. For mange vil heller ikke et fulltower kabinett være aktuelt pga størrelsen, blant annet Armor+ er svært dypt og også høyt. For mange vil f.eks. Antec Sonata III, som er et stille og relativt lite ATX kabinett være et kabinett som gir bedre ytelse relatert til deres kriterier. Helt enig i at Armor+ har mye snasne løsninger, men svært mange av de har man egentlig ikke bruk for (jeg har i alle fall ikke bruk for 7 stk 5 1/4, 7 stk 3,5 plasser og bøttevis av vifter, dvs. potensiell støy). Personlig ville jeg om spørsmålet var best PC for 10 000 kr faktisk valgt Antec Nine Hundred og brukt det jeg sparer på å oppgradere CPU til Q9450. Bedre ytelse for samme antall kroner.

 

Ellers har jeg personlig bygd i P182, og jeg synes det var helt greit. Ikke minst ble vi kvitt alt av ledninger, som kan legges på baksida av hovedkortet. Ikke det med størst plass, men ingen reelle problemer. Så P182 vil jeg påstå yter helt på topp gitt hva som har vært hensikten med kabinettet, nemlig kombinasjon lav støy og akseptabel luftflyt.

 

Når det gjelder prisforskjellen mellom Quad og Dual har den vært relativt konstant når vi ser pris/ytelse. Så om Quad har sunket i pris, så har Dual sunket relativt like mye. Og hvordan vil en CPU som koster 500 - 600 kr mer og for mange brukere vil gi relativt lavere ytelse lønne seg på sikt. Forutsetningen er da at man skifter ut programvare med versjoner som faktisk yter bedre med Quad. Et annet poeng er at man trolig vil om et år til halvannet (etter Nehalems skikkelige inntog), få Core 2 Quad som vil funke på P45 til lav pris og med langt bedre ytelse en Q9300. Om noe blir populært er ikke indikasjon på at noe lønner seg. Nå er det nesten umulig å angi om hva som lønner seg, hadde vi brukt økonomiske termer og vurdert hva som gjorde at ting gikk fortest i forhold til kostnad, hadde trolig resultatet blitt nedslående. For en som ikke spiller hadde trolig en PC til 4 000 kr eks skjerm vært det økonomiske gullskuddet. Men bruker vi brukers opplevelse av sitt virke ved PC-en, er det avhengig av egne krav, programmer og bruksmåte. Og å si noe om dette om 2 - 3 år, er i realiteten umulig. Derfor er det tull å kjøpe CPU på annet enn dagens bruksmåte (eventuelt neste 4 - 7 mnd). Lengre enn de ser vi ikke.

 

Du får dra fram de testene som gir Scythe Mugen så stort overtak da. I tillegg bruker Scythe en festemetodikk som jeg personlig mener er ubrukelig, nemlig Intel sine elendige plastclips. Ja, jeg har selv Scythe CPU-kjøler, og det er et kjøp jeg ikke ville gjort i dag.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Og Thermaltake Armor+MX er storartet på alle punkter utenom 6. Men like så er Antec Ninehundred, så jeg vil bytte til det kabinettet nå. :thumbup:

 

At prossesorene kommer til å ta i bruk flere kjerner etterhvert er et fakta. Og hvis man da skal bygge en PC uten å oppgradere i 4-5 år, så er det veldig sannsynlig at en Q9450 kommer til å yte bedre enn en Dual Core prosessor i 2011.

 

Jeg kan bare si at jeg har søkt rundt etter kjøletester, og at Scythe Mugen har alltid vært i teten.

Lenke til kommentar

ja veit at armor er bra... har full tower versonen av den du satt opp;)

 

og jeg mener nå noe litt annet... at den har bra utsende men kunne vært bedre kvalitet og bedre for f.eks. frakting og sånn kunne vært bedre... f.eks. kan rute på siden gjerne være litt bedre festa...

 

 

og vis du setter en e8400 opp imot en q9450 som du nevnte... 8400 koster rundt 1100,- mens q9450 ligger på rundt 2000,-

da kan du også regne med at e8400 somoftest ikke kommer til og bli flaskehalsen.. spesielt vis du skal OC'e

også vis du da kjøper e8400 nå kan du selge den for kanskje 500 kr om 2 års tid... og da har du i tilegg spart 900 kr på andre cpuen... så du har 1400 igjen ifra bare de to stedene... i tilegg til at da kommer jo også nehalem cpuer som du kan velge og legge på 1-2 tusen og kjøpe... kan hende du må bytte HK... men kanskje ikke, spørs på socket som de kommer til og bruke... men mest trolig kommer de med noen utgaver med 775 også;)

 

og da får du det mye bedre... spesielt med tanke på at du ikke har behov for det ennå og du uansett må opgradere GPU får og få cpu til og bli flaskehals;);)

 

 

foresten... vis du ikke har funnet en eneste kjøletest av den så må jeg bare si en ting... du er ikke god til og søke på nettet... fikk opp det som første side på googleXD alt jeg trenger og søke på var: Scythe Mugen

 

http://benchmarkreviews.com/index.php?opti...95&Itemid=1

Lenke til kommentar

Takk for link! Nå tror jeg at jeg tar en helomvending og heller istedenfor mot OCZ Vandetta 2. Den skal tydeligvis være genial ifølge BMR. :)

 

Jeg mente egentlig å sette den opp imot E8600, som koster 1800 kr, men la gå da. Jeg skifter oppskriften til en E8500.:)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Takk for meget utfyllende og særdeles bra begrunning. Jeg hater personlig også designet på kabinetter som Thermaltake Armor+MX. Jeg valgte den hovedsaklig pågrunn av ytelse. På det punktet er den enda råere enn Antec 900. Om dette er nødvendig eller ikke er smak og behag.

 

Hvis Antec Performance One P182 har plass til et Radeon HD 4870 (det må du fortelle meg!), så synes jeg det er et mye finere og stilrent kabinett. Jeg spør kun om dette siden at brukeranmeldelser har sagt at hovedkortet passer akkurat, og at skjermkort som er større, passer ikke uten videre. EDIT: Finnes det i sølv fortsatt?

 

Siden at minne er så billig, så mener jeg at det bare er å kjøre på (hold deg unna for DDR3 dog). Jeg har byttet ut Western Digital Caviar harddisken med Samsung SpinPoint F1 på min egen liste, og vil endre oppstartsinnlegget snart.

 

Hvilke hovedkort anbefaler du egentlig til 900 kr? Asus P5Q Deluxe er en utmerket overklokker, så det var derfor jeg valgte den. Lønner det seg å oppgradere til X48-kort i det hele tatt?

 

Om prossesoren... Quad vil være utbredt om 1 til 2 år. Jeg tenker på dette som en PC som holder, uten oppgraderinger, i 4-5 år. Da blir oddsen for at Quad er det ideele langt større.

 

CPU-kjøler er nødvendig mener nå jeg. Scythe Mugen er en forbedret versjon av Infinity, som er mye stillere og mer effektiv enn Coolermaster. Det er snakk om 100 kr mer i potten, altså kun småpenger.

 

Det synest jeg var en extremt dårlig grunn for å skaffe seg quad -.-

Jeg tror også du tar helt feil der. om et par år er de igang med 8 og 12 cores -.-

Dual Core er og vil bli det beste til dags dato..

 

BTW. 0 oppgraderinger i 4-5 år?? WuT?

 

Du tror ikke at oppsettet ditt vill være et fosil til jul/konfirmant tida?

Lenke til kommentar

Det er jo samme greia. G-en står jo bare for graphic.

 

Men nei, hvilken GDDR-type man har på skjermkortet har ingenting å si for hovedkortet man velger.

 

Derimot hvilken minnebrikke-type man skal kjøpe, avhenger av hva hovedkortet støtter.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Dryper:

 

ja så sant, vis ikke flere...

blir ikke overrasket om det ifra nå kommer det til og bli dobbelt så mange kjerner per år, vis ikke flere, hadde ikke blitt overrasket liksom....

 

2009: 8

2010: 16

2011: 32

2012: 64

2013: 128

 

eller noe

 

høres ekstremt ut... men utviklingen er stor...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dryper:

 

ja så sant, vis ikke flere...

blir ikke overrasket om det ifra nå kommer det til og bli dobbelt så mange kjerner per år, vis ikke flere, hadde ikke blitt overrasket liksom....

 

2009: 8

2010: 16

2011: 32

2012: 64

2013: 128

 

eller noe

 

høres ekstremt ut... men utviklingen er stor...

 

La oss ikke glemme at en får 6-kjerner, 12-kjerner, 24-kjerner og så videre... Så når en legger de mellom de cpuene du lister opp blir det ikke så ekstremt...

Lenke til kommentar
Det du sier høres ikke bare ekstremt ut, men ER ekstremt.

 

La oss heller si 16 kjerner i 2013 ;) Om det i det hele tatt blir så mange. Men det hadde jo vært snadder om det kom slike monstre til en akseptabel pris :)

 

 

Ja og i 1995 sa vi at 500mb harddisken ville holde ut minst 3-4 år.

 

Det du sier henger ikke på grep. se hva vi har fått de siste 8 (-3 =5) årene :)

 

i 2002 : Dell Optiplex GX 240 Mini-tower

 

2.0 GHz Pentium IV, 512M memory, 80 G hard drive (7200 rpm), 250M zip drive, CD-RW, floppy drive, ethernet, speakers, 19-inch monitor (Dell P992-17.9-inch viewable image size)

 

i 2008: DELL XPS 730

 

Prosessor

Intel Core 2 Extreme Processor QX9650 (3.67Ghz Overclocked, 1333MHz FSB, 12MB cache)

 

Operativsystem

Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

 

Skjermkort

DUAL SLI 1GB NVIDIA® GeForce® 9800GX2 Graphics Card

 

Minne

4096MB 1333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [4x1024]

 

Harddisker

SATA-harddisk på 1,5 TB (2 x 750 GB) (7200 rpm), dobbel harddiskkonfig., Raid 0 (striping)

 

Optisk

16X DVD ROM Drive & 16X DVD+/-RW Drive (2 Drives)

 

Service

1 års begrenset garanti

 

 

Hva vi ser her er en QUAD der 1 core er raskere enn den RASKESTE pentium 4 prossesoren. dette er da 5 år siden. da kan vi legge til 4 ganger i utvikling. så om den forsetter så er vi på 48 cores i 2013 :p Om AMD ikke går konkurs da.. da begynner vi nokk med pentium 1 til over 3000 kroner stykke :O :p xD

Endret av Dryper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...