Gå til innhold

Hvordan spille spill uten CD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er mye ute og reiser og jeg har en god del spill som jeg ønsker å bruke, men det er ganske tungvindt å ta med seg alle spillene dit jeg skal. Og jeg er begynt å bli redd atde begynner å bli skrapete og ødelagte. Går det ann å ta back-up til datamaskinen og spille uten CD ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pressisering: Det er fullt lovlig å legge inn no-cd crack ifølge Norsk lov.

Det er bare ikke lov å diskutere metoder og kilder her på forum ettersom det så fort kan føre til piratkopiering også.

Skrevet (endret)

Det er bare ikke lov å diskutere metoder og kilder her på forum ettersom det så fort kan føre til piratkopiering også.

Er du sikker på det? Så vidt jeg vet er det forbudt å omgå kopibeskyttelsesmekanisme og drive reverse enginering på kopisikringsmekanisme. Uansett kan det være begrensninger som følge av lisensen du trykker "I accept" på når du installerer spillet.

Å lage et image kan imidlertid sees på som retten til å framstille kopier til eget bruk, som følger av loven, og derfor må gå foran hva som enn måtte stå i lisensavtalen. *tekst fjernet*

Til trådstarter: Uansett om det er lov eller ikke i Norge, spiller det liten rolle om reisen går utenfor Norge. I USA kan du få pes om Homeland Security sjekker pc'en din og finner no-cd cracks.

Endret av TCi
Fjernet tekst som bryter retningslinjer
Skrevet

Minner på retningslinjene. Selv om noen metoder kan være lovlydige for den det gjelder, kan informasjonen brukes til å hjelpe andre med andre hensikter.

Jeg har fjernet noen poster om dette.

Skrevet (endret)

Er du sikker? Går dette under Åndsverksloven § 39h. Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet.

Videre fra samme lov: § 53a. Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

§ 53c. Omsetning av, eller besittelse i ervervsøyemed av et hvilket som helst middel hvis eneste formål er å gjøre det lettere ulovlig å fjerne eller omgå tekniske innretninger til beskyttelse av et datamaskinprogram, er forbudt.

Jeg er ingen advokat og ikke spesielt peilig på lover, men jeg er mer undrende. Er det virkelig lov å bruke nocd-crack på egne spill? Personlig har jeg ikke den helt moralske sperren for ting jeg har kjøpt og betalt for, men ... Hvis noen virkelig har peiling på dette hadde jeg satt stor pris på deres synspunkter.

Edit: Åndsverksloven

Endret av brukernavnerkjipt
Skrevet

Ta §39h og tolk den som du vil ;) der det står fremstille eksemplarer av, så er det jo nesten en virituell kopi man lager :whistle:

Skrevet
Ta §39h og tolk den som du vil ;) der det står fremstille eksemplarer av, så er det jo nesten en virituell kopi man lager :whistle:

Det sentrale er ikke lagringsmediet men hvordan og hvorfor man lager og benytter en kopi

Skrevet

I noen tilfeller er det en ren nødvendighet, da enkelte original-cd'er NEKTER å la seg avspille, mest sannsynlig som følge av et overparaniod sikkerhetssystem som er så grundig at det er umulig å få spilt. :roll:

Men disse nyttige filene blir jo gjerne misbrukt, dessverre. Synd.

Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet

Det skal visstnok være lov å ta 1 sikkerhets kopi, husker ikke hvor jeg har lest det dog, men mange sier at det er sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...