Gå til innhold

Bachelor i Økonomi og administrasjon


Anbefalte innlegg

Har selvfølgelig fått med meg at man som ferdig utdanna innen økiogadm kan få jobber i mange ullike bransjer. Er det noen som kan fortelle meg spesifikt om hva slags jobb man kan få? Noen som er ferdigutdanna og kan fortelle noe om jobben sin? Noen som har noe generelt å fortelle meg ang denne studieretninga og jobbmulgheter da mao?

 

 

Takker for enhver svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
økiogadm kan få jobber i mange ullike bransjer

Bachelor i økonomi er noe av det mest fleksible du kan ha i sekken, og hvis du har andre ferdigheter så er det nesten bare formelle begrensninger (profesjonsstudier som lege, advokat etc) på hva du kan jobbe med.

 

Selv tok jeg økadm på HiO den gang det kun var toårig, slik at jeg gikk på NMH (BI) for å ta det tredje året. Jeg har derfor markedsføring som fordypning i min bachelor. Nå skal det sies at jeg i tillegg har god teknisk forståelse, hvilket har gjort at min karrierevei ofte har blitt vinklet i den retningen. Kombinasjonen økonomi, markedsføring og teknisk er en god og ettertraktet kombinasjon i arbeidsmarkedet. Her er en kjapp oppsummering av hva jeg har jobbet med i de siste 8-10 årene.

 

I studietiden:

- Selger i elektrovarehus

- Redaksjonelt i stort avishus (webdesken)

- Teknisk konsulent for administrasjonen i samme avis

 

Etter studiene:

- Selger B2B

- Foreleser ved statlig høgskole (har fremdeles dette som bijobb hvert høstsemester)

- Prosjektleder (webapplikasjonsutvikling)

- Produktutvikler

- Business Controller

- Forretningsutvikler (nåværende jobb)

 

Jeg har for øvrig både jobbet i små bedrifter og internasjonale konsern.

Lenke til kommentar
Selv tok jeg økadm på HiO den gang det kun var toårig, slik at jeg gikk på NMH (BI) for å ta det tredje året. Jeg har derfor markedsføring som fordypning i min bachelor. Nå skal det sies at jeg i tillegg har god teknisk forståelse, hvilket har gjort at min karrierevei ofte har blitt vinklet i den retningen. Kombinasjonen økonomi, markedsføring og teknisk er en god og ettertraktet kombinasjon i arbeidsmarkedet. Her er en kjapp oppsummering av hva jeg har jobbet med i de siste 8-10 årene.

 

I studietiden:

- Selger i elektrovarehus

- Redaksjonelt i stort avishus (webdesken)

- Teknisk konsulent for administrasjonen i samme avis

 

Etter studiene:

- Selger B2B

- Foreleser ved statlig høgskole (har fremdeles dette som bijobb hvert høstsemester)

- Prosjektleder (webapplikasjonsutvikling)

- Produktutvikler

- Business Controller

- Forretningsutvikler (nåværende jobb)

 

Jeg har for øvrig både jobbet i små bedrifter og internasjonale konsern.

 

Hvor fort etter endt utdanning kom du i studierelatert jobb? Jeg har hørt om en som hadde tatt denne baheloren på HiO som endte med å jobbe som bilvasker i ett år etterpå, men så klart kommer det ann på karakterer, engasjement, jobbmarked osv også.

Og hvordan har jobbhverdagen for deg vært? Mye reising, kontorarbeid, eller kontakt med mennesker?

Lenke til kommentar
Selv tok jeg økadm på HiO den gang det kun var toårig, slik at jeg gikk på NMH (BI) for å ta det tredje året. Jeg har derfor markedsføring som fordypning i min bachelor. Nå skal det sies at jeg i tillegg har god teknisk forståelse, hvilket har gjort at min karrierevei ofte har blitt vinklet i den retningen. Kombinasjonen økonomi, markedsføring og teknisk er en god og ettertraktet kombinasjon i arbeidsmarkedet. Her er en kjapp oppsummering av hva jeg har jobbet med i de siste 8-10 årene.

 

I studietiden:

- Selger i elektrovarehus

- Redaksjonelt i stort avishus (webdesken)

- Teknisk konsulent for administrasjonen i samme avis

 

Etter studiene:

- Selger B2B

- Foreleser ved statlig høgskole (har fremdeles dette som bijobb hvert høstsemester)

- Prosjektleder (webapplikasjonsutvikling)

- Produktutvikler

- Business Controller

- Forretningsutvikler (nåværende jobb)

 

Jeg har for øvrig både jobbet i små bedrifter og internasjonale konsern.

 

Hvor fort etter endt utdanning kom du i studierelatert jobb? Jeg har hørt om en som hadde tatt denne baheloren på HiO som endte med å jobbe som bilvasker i ett år etterpå, men så klart kommer det ann på karakterer, engasjement, jobbmarked osv også.

Og hvordan har jobbhverdagen for deg vært? Mye reising, kontorarbeid, eller kontakt med mennesker?

 

Kan jeg spørre om hvor mye du tjener i året?

Lenke til kommentar
Hvor fort etter endt utdanning kom du i studierelatert jobb?

Dette blir fort litt feil, for planen var egentlig å ta en master i utlandet. Av ulike årsaker falt dette i fisk, og jeg brukte et drøyt halvår på å innse at det ikke ble videre studier. Fra jeg aktivt søkte jobb til første arbeidsdag tok det et par uker.

 

Jeg ble for øvrig værende i samme selskap i seks år, og grunnet min bakgrunn og kompetanse så fikk jeg jobbe i mange ulike roller i bedriften. Jeg fikk også oppleve at vi ble kjøpt av mediedivisjonen i et norsk konsern, som i sin tur solgte medievirksomheten til et enda større engelsk mediekonsern. Da endte jeg plutselig opp som controller i økonomiavdelingen til den digitale divisjonen i den norske delen av selskapet, med ansvar for et par av de oppkjøpte selskapene.

 

 

jobbe som bilvasker

Det viser jo bare hvor fleksibel utdanningen er. =)

 

Spøk til side; utdanning er ingen garanti for relevant jobb. Hvis du med en bachelorgrad (samme hvilken) ender opp som bilvasker, da er det hverken studiet, studiestedets eller forelesernes feil. Ta heller en titt i speilet.

 

 

Og hvordan har jobbhverdagen for deg vært? Mye reising, kontorarbeid, eller kontakt med mennesker?

Tja, litt av alt egentlig. Jeg har alltid vært så heldig at jeg har fått ganske frie stillinger, slik at jeg selv har formet arbeidshverdagen og hvordan jeg ønsker å angripe arbeidsoppgavene.

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre om hvor mye du tjener i året?

Antar det er meg du spør... og ingen skal nekte deg å spørre. =)

 

Forventet startlønn for en bachelor i økadm vil jeg si bør være mellom 350' og 400'. Hvor fort du stiger avhenger av innsatsen og kompetansen. Det er ingen umulighet å runde 500' i løpet av fem-seks år, og for den saks skyld enda raskere avhengig av stilling. Særlig i salgsroller kan du få heftig (resultatbasert!) lønn.

 

For min egen del er det litt vrient å svare, for noe av inntekten min kommer via enkeltmannsforetak. Men joda, jeg har nok rundet 500' med grei margin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...