Gå til innhold

Hvor får jeg kjøpt mattskive?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
masse billige mattskiver på ebay. Katz Eye har egen nettbutikk, går for å være bra, men er noe dyr i mine øyne. Det er også en hongkong-basert leverandør med et kinesisk-klingende navn (husker ikke nå...) som har et godt rykte på seg.

Kan du (eller andre) legge hodet i bløt og finne ut hva de mattskivene fra Kina heter? Og evt hvor de selges. Jeg trenger så definitivt en slik, men Katzeye er dyrt, og hvor lenge kommer jeg til å bruke 20D som hovedkamera? Til 5D velger jeg nok Canons originale.

Lenke til kommentar
masse billige mattskiver på ebay. Katz Eye har egen nettbutikk, går for å være bra, men er noe dyr i mine øyne. Det er også en hongkong-basert leverandør med et kinesisk-klingende navn (husker ikke nå...) som har et godt rykte på seg.

Kan du (eller andre) legge hodet i bløt og finne ut hva de mattskivene fra Kina heter? Og evt hvor de selges. Jeg trenger så definitivt en slik, men Katzeye er dyrt, og hvor lenge kommer jeg til å bruke 20D som hovedkamera? Til 5D velger jeg nok Canons originale.

 

Søk på split image focus screen på ebay så får du opp ein del alternativ..

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Jeg fant det selv. Latskapen forsvant som dugg for solen i ren glede over å kanskje finne noe som er billigere enn Katz.

 

Siden D40 kan ta alle Nikkor som er laget for slr så ville jeg definitivt hatt en god mattskive. Lysmåler kan man leve uten, men ikke skikkelig fokus. I tillegg vil de som ønsker seg lyssterk fastoptikk få den hjelpen de trenger med en slik mattskive. Da er man ikke så avhengig av AF.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Den jeg kjøpte på ebay kostet ca. 160kr.

Har ikke fått den ennå, bare håper den er okey.

Takk for den linken. Det var billig der ja. Hvordan fungerer den mtp lysmåling og AF? Med Katzeye trenger man kompensere litt, men ellers ser ting ut til å fungere bra.

 

Edit: Les det som står om dem i linkene.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Mattskiven sitter under prismet på speilrefleks, og er plassert slik at den ligger i fokalplanet når speilet er nede. Den vil ikke påvirke autofokus (siden dette foregår med lys som passerer gjennom speilet og treffer et sekundærspeil), men siden lysmålersystemene måler lyset av mattskiven vil den påvirke disse. Mattskiver kan bl.a påvirke hvor lyst hele søkerbildet er, noe som vil få alle typer lysmåling til å måle litt feil (men konstant slik at en kan kompensere for det med vanlig eksponeringskompensasjon). Endel mattskiver har imidlertid mikroprismering eller splitfokusskive i midten, og denne kan forvirre sentrumsvektet og punktlysmåling i enkelte situasjoner.

 

Jeg har hatt en slik med splittprisme og mikroprismering i min 7D nesten siden jeg kjøpte den og vil si muligheten for presis manuell fokus (vi snakker natt&dag-forbedring) langt overstiger ulempen med å venne seg til enkelte endringer i lysmålerytelsen.

 

Splittprismet er et lite rundt todelt glassprisme som deler bildet i to deler etter hvor langt ute av fokus det du sikter mot er. Hvis du vrir fokusringen nærmere fokus nærmer halvdelene seg, og omvendt. Hvis du har horisontale linjer å sikte mot i motivet, er det svært lett å se det minste avvik fra perfekt fokus.

Vanskelig å forklare kjapt uten illustrasjon, VELDIG intuitivt i praksis.

Lenke til kommentar
Den jeg kjøpte på ebay kostet ca. 160kr.

Har ikke fått den ennå, bare håper den er okey.

Vi krever fyldig rapport! Jeg går med planer om KatzEye eller Haoda Fu til D200, men de er begge inmari dyre.

 

Slik jeg har forstått det, så kan billige mattskiver gi problemer med moderat lyssvak optikk - ca. fra f/4.

Lenke til kommentar
Den jeg kjøpte på ebay kostet ca. 160kr.

Har ikke fått den ennå, bare håper den er okey.

Takk for den linken. Det var billig der ja. Hvordan fungerer den mtp lysmåling og AF? Med Katzeye trenger man kompensere litt, men ellers ser ting ut til å fungere bra.

 

Edit: Les det som står om dem i linkene.

 

Etter det eg har lest av brukerefaringar på Katz-eye, krev det kompansering når en kjøper med OptiBrite treatment.

Elles er det viktig at tykkelsen på mattskiva riktig for å få korrekt fokus og rett lysmåling, samt at en monterer korekt vei (Fokus) Her er Katz eye nøyaktige.

Eg har hatt split screen på DS-en i over eit år, (e-bay utgåve) og kan ikkje seie at eg har merka at eksponeringane er noko vesentleg forskjellige frå orginal mattskive. Spotmåling gir nok litt avvik sidan mattskiva ikkje er matt i det området.

Her er en Pentax blogg med litt stoff.. http://www.ok1000pentax.com/2007/07/split-...us-screens.html

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Etter det jeg forstår av Kjetil-H's forklaring så vil et innkjøp av en mattskive (med splittprisme?) gjøre det enklere å fokusere manuelt med et Nikkor AF 50MM F/1.8D som er festa til et Nikon D60?

Det gjør det mye enklere. Jeg kjøpte KatzEye (uten optibrite) til min D40, og er strålende fornøyd. Men jeg håper på rapporter om gode rimeligere mattskiver, da jeg kjenner flere som kunne hatt glede av en slik. Jeg synes det er vanskelig å uforbeholdent anbefale folk som ikke er vant til å fokusere manuelt å gjøre et så stort utlegg som KatzEye krever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...