Gå til innhold

UiT og Tromsø som studiested generelt.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg flyttet for noen år siden fra mitt hjemsted på østlandet til Tromsø for å studere.

Jeg stortrives og mener Tromsø som studentby er overlegen mange andre steder. Likevel hører jeg ofte fra folk, spesielt sørpå, at de skyr Tromsø som pesten. Det er for meg uforstålig og undres på om det rett og slett skyldes uvitenhet rundt forholdene der.

Det virker som om folk tror at det dreier seg om et dårlig oppvarmet telt på en isbre, omringet av isbjørner, pingviner og reinsdyr. Videre tror folk at utelivet dreier seg om å ta en shot med 96 % sammen med den lokale sjøsamen.

 

Det jeg er interessert i å få klarhet i med denne tråden er hvilke erfaringer og oppfatninger folk har om Tromsø.

 

Så.. Kjør debatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror folk skyr Tromsø fordi det er så langt borte. Bor man lenger sør enn Trondheim (noe de fleste gjør) er det ikke lett å dra hjem i helger på besøk etc fordi det er langt og fordi det da blir dyrt. Ellers er det jo ganske kaldt om vinteren, og jeg kunne aldri bodd der som synes vinteren i Bergen er kald nok med maks 5 dager snø i året...

Lenke til kommentar

Det jeg har hørt om Tromsø og spesielt studentmiljøet er bare posistivt.

 

For meg selv derimot som er oppvokst med kuling og regn i Stavanger ville jeg nok hatt en del betenkeligheter med å flyttet opp for å studere. Både pga lengden og pga den der forferdelige snøen. Når jeg var på førstegangstjeneste ved Værnes (utenfor Trondheim) var jeg forferdet over en påske med snø :S. Her var jeg vant med at ved påske da sprang bjørka og gåsungene(blomstene) blomstret. Kan tenke meg at snøen bare varer enda lengre i Tromsø enn hva jeg opplevde på Værnes.

Lenke til kommentar

Tromsø er en toppers by, men man må jo være glad i vinteren. Kort kort til gode skimuligheter ikke minst i lyngsalpene gjorde at jeg ikke var langt fra å prøve å få studert der i år. Ellers fin og hyggelig by, og uten at jeg har noen veldig god statistikk i ryggen så vil jeg tro at det er billigere å bo der noe som kanskje kan gjøre litt opp for dyre hjemreiser.

Endret av dogcow
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Omkring hvor stor andel er sørfra på UiT? Hvordan er det med konserter i Tromsø, er det mange band som drar oppover for å spille? Er det gode alpinsteder i nærliggende områder? Ikke minst, hvordan er det med bussforbindelser til de andre landa Norge grenser til i nord, og andre byer og tettsteder i nord? Synes Tromsø virker som et spennende sted, men som med andre mindre universitetsbyer er det kjipt om det domineres av en lokalbefolkning som ikke trenger nye venner. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som stundent på Høgskolen i Tromsø (blir eller er slått sammen med Universitetet), har æ bare gode erfaring til nå. Har bare gått her ca halvt år, men studentmiljøet er topp, bosituasjonen er veldig bra. Haha utenom de j.... brannalarman kl 04.00 om natten. Sist var det noen luringer som hadde levna ovnen på, i panna var det brente fiskepinner AAAARG!.

 

Bussituasjonen e fin den.

Går direkte fra her jeg bor til skolen. Går også direkte til byen, 10 min.

 

Er ikke av den festetypen, så skal ikke blande meg i den diskusjonen. Men skolemessig er erfaringene bare gode hittil. Flyplassen er jo øya, så det er 5 min taxi dit ;O.

Som en fra Finnmark er jeg vant til kulden, så det er ikke noe problem.....

 

Ellers hører jeg at folk trives i Tromsø, noen er bare her fordi de ikke kom seg inn andre steder. Tar 1 år her og samler poeng til andre Universiteter og Høgskoler i landet, andre tar utdanningen her.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

For meg som er fra østlandet blir Tromsø for langt unna, og ikke minst for langt nord. I året i militæret fant jeg ut at det ikke er noe særlig med mørketida for min del og derfor blir det dessverre uaktuelt.

 

Byen ellers er suveren! Masse fine usteder blant annet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...