Gå til innhold

BK: Panorama av romsdalsfjellene


Aak1

Anbefalte innlegg

Har vært på fjelltur forrige uke, og det resulterte selvsakt i mange gode bilder.

Her er to "postkort" panorama av de vakre fjellene.

 

 

post-94759-1217806156_thumb.jpg

 

 

post-94759-1217806184_thumb.jpg

 

 

Forøvrig er de dessverre tatt med nikkor 18-70mm f/3.5-5,6 ED IF (D80 kit), da de var tom for sigma 10-20 og tokina 12-24 i byen :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det første ser ut for å ha forskjellig hvitbalanse fra venstre til høyre.

Utenom det var det flott landskap i begge to. Likte best det første, dog.

Det kan du ha rett i. Jeg justerte fargene på skyene til venstre på det første (de var grønne)

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Det første bildet syns jeg var teknisk dårlig, men det andre var godt. Jeg syns du kan klippe en god del av venstresiden på det andre bildet, og gjøre utsnittet litt bedre. Det er ikke så mye interresant på venstresiden, og himmelen mangler fyldighet. Men på høyresiden er himmelen flott.

Lenke til kommentar
Det første bildet syns jeg var teknisk dårlig, men det andre var godt. Jeg syns du kan klippe en god del av venstresiden på det andre bildet, og gjøre utsnittet litt bedre. Det er ikke så mye interresant på venstresiden, og himmelen mangler fyldighet. Men på høyresiden er himmelen flott.

 

Kan du utdype litt om hva som er teknisk dårlig, foruten fargeforskjellen som allerede er påpekt?

Men du har rett i at det andre bildet kan croppes litt på venstre side.

Lenke til kommentar

På venstre siden regner det vel...?

 

Andre bildet var elsk! Det minner meg også på om hvor idiot jeg var som klarte å ta med feil linse når jeg var på fjelltur igår. Hvordan i huleste svarteste helvete jeg klarte å raske med meg 90mm istedenfor 20-35m'eren som lå ved siden av, er for meg ett stort mysterium.

Lenke til kommentar

Dette setter meg tilbake til '93 da jeg tilbrakt 9 uker i Fræna (Hustad Leir).Vi gutta på brakka hadde oss et par utflukter til de lokale alper, og det var flotte naturopplevelser. Når bildene bringer meg tilbake til den tid så er de vellykkede for meg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke teknisk dårlig, mer komposisjonsmessig. Som de andre nevner ødelegger venstresiden det første bildet. Overskyet, og litt overeksponert på midten. Et lite råd er at i de fleste tilfellene så vil bildet bli bedre når du går litt nærmere ting (zoomer inn eller cropper). Derfor er det veldig vanskelig å ta kraftige vidvinkel bilder, eller panorama. Gjør alltid en dobbeltsjekk, om hele utsnittet trengs i bildet.

Lenke til kommentar

Morsomt hvordan ingen av dere likte bilde nr.1, for min egen del vil jeg si at det er mye mer spennende enn det første, og hele poenget var å få med det dårlige været på venstresiden og det gode været på høyresiden. Dog skjønner jeg at det blir litt ubalansert og ikke helt topp komponert.

 

Jeg skal slenge det opp uten redigering av grønn stikket i skyene.

 

Takk for kritikk og kommentarer alle sammen :) Det kommer vel flere bilder etter hvert.

Lenke til kommentar

Synes første bildet i utgangspunktet er godt men overgangen til det dårlige været ser nærmest unaturlig ut (selv om det ikke er noe du kunne gjort med det..hehe). Jeg fester blikket på det fine været og når øynene mine vandrer mot det dårlige været synes jeg den skrå overgangen blir litt for brå, de skyene bak blir dekket av det foran.

 

Sett bort fra dette er likevel det andre bildet finere! :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg! Bilde 1 er mye mer spennende enn bilde 2. Bilde 2 er fint, men blir for meg litt standardvare. Bilde 1 har mye flere ting på gang, selv om ikke alle er helt i mål.

 

Da jeg først så på bildet tenkte jeg på om du hadde satt sammen flere eksponeringer og dermed fått forskjellig eksponering og hvitbalanse, men det er vel ikke tilfellet. Det er vel lyset og skyggene og regnet og solen og været generelt som gir det inntrykket. Samt at kamera kanskje har slitt litt med å bestemme seg. Jeg har egentlig ikke noen forslag til forbedring. Selv hadde jeg vel bare forsøkt å over- og undereksponere litt, måle lyset litt i solen og skyggen og knipset en haug bilder mens været dro over. Kanskje sett om jeg kunne finne en litt mer spennende komposisjon på fjellene. Alt mens jeg hadde håpet at noe skulle sitte som et skudd. Digitalt er vidunderlig sånn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...